0 315 visningar

4 svar

"Bostadsmarknaden"

Enelie, Linköping

29 jan 2008 kl. 16:50

Förra årets egna-hems-ägare till den här luftiga villan behöver nog inte tänka på stigande bolåneräntor i år heller.
Han/hon bygger säkert nytt ändå, sin vana trogen.

(Boet satt ca. 1 m upp bara, så jag behövde inte klättra.)

0

Bostadsmarknaden

"JAS" Helsingborg

29 jan 2008 kl. 19:23

Hej Enelie, kan det vara Koltrast kanske.

0

Bostadsmarknaden

Enelie, Linköping

29 jan 2008 kl. 21:47

Jag har ingen aning.
Jag kan inte så mycket om fåglar.
Jag tyckte bara att det var märkligt att de hade byggt så nära marken. Om jag vore fågel så skulle jag nog sikta högre, för säkerhets skull.

0

Bostadsmarknaden

gunhild

29 jan 2008 kl. 21:55

Boplats redigera
Koltrastar är mycket anpassningsbara vad gäller placering och utformning av boplats. Oftast sätts redet upp på ett fast underlag och skyddas på ovansidan, till exempel med kvistar och blad. För det mesta är bona mycket väl dolda, i ogenomtränglig markvegetation eller täta häckar. I halvöppna och öppna landskap häckar koltrasten gärna i buskar (ofta fläder Sambucus sp.), grenhopar eller direkt på marken. Ju tätare lövverket är, desto större är sannolikheten att finna koltrastar där. Om det förutom lövverk även finns fuktiga och mörka busksnår utgör detta idealplatsen för ett koltrastbo.

Sällsynt blir även naturliga halvhålor i träd, fågelholkar, andkorgar liksom duv- eller kråkfågelbon valda. I stadsområden föredrar koltrasten strukturerade husväggar och murar, som besätts som revir redan innan det börjar grönska. Även i trädgårdar är den vanlig att finna i vintergröna träddungar.

Redet placeras oftast i närheten av marken. Det systematiska sökandet efter en lämplig plats börjar alltså på marken och fortsätts högre upp. I Mellaneuropa ligger den genomsnittliga bohöjden vid ungefär 1,3 meter över marken. Vid tilltagande lövmängd och därmed även nyttjande av löv byggs också högre. Bon mer än 7 meter över marken är undantag även i villaområden. I enstaka fall har dock bon på höjder över 20 meter dokumenterats.

Just i villaområden är även mycket uppseendeväckande och märkliga boplatser möjliga. Exempelvis har följande observationer gjorts: i lyktstolpar, i skrothögar, i bilars motorutrymme; dessutom i ett flygplan, i kranar och järnvägsvagnar, i katedraler, stations- och lagerhallar och balkonglådor.2

0

Bostadsmarknaden

Enelie, Linköping

29 jan 2008 kl. 22:02

Tack för informationen.
Jag trodde nog att fåglar försökte bygga högre och/eller mer skyddat. Men det var ju en stadig grund till boet mellan de 3 grenarna.
Det kanske var en koltrast i alla fall?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone