Hej Jan. Såg i min Fnösketicketråd att du aldrig sett så många Fnösktickor på en och samma ställe, du skall veta att trädet eller det som är kvar av det är nog ca: 4m högt och lika översållat på hela stammen och så har vi den nerfallna stammen som oxå den är helt översållad. Nästa gång skall jag försöka räkna dem måste vara hundratals. Du nämnde att du brukar se sådana anhopningar med Björktickor, i denna tråd har jag en Björklåga som är rekord för mig, tyvärr är det lite svårt att fånga hela den långa lågan på bild så det syns något av alla tickorna men en del är ju där.
Grattis till fyndet JAS! Imponerande. När du är där och räknar kan du också passa på att beräkna stamdelarnas yta för att få antal fnösktickor/kvm. Så att vi andra får ett mål att överträffa…
Många känner väl till detta, men: Klas Jaederfeldt skriver om fnösktickan här:
http://www.nrm.se/forskningochsamlingar/vaxter/kryptogambotanik/virtuellautstallningar/manadenskryptogam/svampar/fnosktickan.1893.html,
Ryman nämner de olika användningsområdena för fnösktickan och har bild på rumänsk hatt och i “Opera Mycologica” 1/2007 finns en artikel av Eric Danell, “Svensk svampexport år 1820” där han antar att fnösktickor (för det eldfängda ändamålet), kantareller, murklor och möjligen karljohansvamp exporterades.
Din björktickestam påminner en del om såna jag sett. Därför en liten fråga till dig JAS och alla andra.
De flesta av mina björktickor; jag har för en tid sen sagt att de är SMÅ. De växer i gran/björklaggar omkring rätt stora (tall)mossar. Där finns hyggligt med kalk och rödgul trumpetsvamp, lite längre “upp på land” svavelriska och svart trumpet, sillkremla m.fl. godsaker. Mina få större björktickor har funnits på kargare marker, i laggarna är de alltid små, såväl på stående som liggande björkar, också dessa iofs ganska klena.
Har någon annan gjort samma iakttagelse; stora (och få) björktickor på magra och/eller kalkfattiga marker, många små på (kalk)rikare?
Skickar med några FÄRSKA bilder på min “stora” björkticka (26,5 cm), som jag nämnde i tråden “2 Stora tickor & 1 mussling”, i går onsdag, hundpromenad i 7 cm blötsnö, liknade den Fritjof Andersson. Undrar också om det finns några roliga kusar i den. Perforerad är den då…
Första bilden är från åbron där vandringen börjar och strömstararna så här års brukar dyka från iskanterna…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.