0 2213 visningar

13 svar

Vedmussling?

Enelie, Linköping

30 jan 2008 kl. 16:04

Växte på lövved (idag).
Storlek 4x1½ cm.

0

"JAS" Helsingborg

30 jan 2008 kl. 16:49

Det verkar ju vara en sådan men som vanligt när man kollar runt på nätet och i böckerna så är där nästan uteslutande ex. i sitt bästa stadium. Jag har sagt det innan det borde finnas minst 3 bilder på varje art en ung, en i toppskick och en äldre. Den ser vacker ut.

0

Enelie, Linköping

30 jan 2008 kl. 16:53

Jag håller med. Det vore mycket bättre med bilder i fler varianter.
Jag har inte lyckats hitta någon bild på en undersida. Så jag läste i Tickboken men jag är osäker på om jag uppfattat korrekt (?)

Jo, den var jättevacker.

0

NadaL, Umeå

30 jan 2008 kl. 17:45

Fina bilder har du tagit Enelie.Ser ut söm vedmussling.

0

gunhild

30 jan 2008 kl. 17:52

Är du säker på att den växte på lövved? Den är nog vanligast på barrträd.

0

Enelie, Linköping

30 jan 2008 kl. 18:24

Tack för era svar.
Jag ska kolla upp lite mer i böcker och på nätet.

Jo, den växte på lövved. Jag har med mig biten hem. Men jag förstår din synpunk för den uppges att den sällan växa på löv.

0

Enelie, Linköping

30 jan 2008 kl. 18:44

Nu har jag äntligen hittat bilder på undersidor där den har skivor.

http://www.messiah.edu/Oakes/fungi_on_wood/poroid%20fungi/species%20pages/Gloeophyllum%20sepiarium.htm

Jag var tveksam till Vedmussling för i Ryman/Holmåsen så ser undersidan helt annorlunda ut än min.
(Enl. Tickboken så kan den ha skivor.)

Vad tror ni?
Vedmussling?

0

Tina N Kolsva

30 jan 2008 kl. 18:58

Visst har du vedmussling.
Här kommer undersidan på en gamling.

0

Irene A

30 jan 2008 kl. 18:59

Jag tror på vedmussling - har hittat den på björk en gång, och den är visst inte helt ovanlig på asp heller. Kan inte avgöra vilket trädslag du har på bilden, men visst är det lövved av något slag.

0

Enelie, Linköping

30 jan 2008 kl. 19:22

Tack igen alla för hjälpen. :)

Barken syns inte så bra på bilden. Men den är mycket slät och len så jag tror nog att det är asp.

0

klas jaederfeldt

30 jan 2008 kl. 21:16

visst är det vedmussling jag har hittat den på asplåga, ( och i min fönsterdörr till altanen, hoppas den inte rötat så mycket så jag slipper byta dörr innan jag säljer)

0

Enelie, Linköping

30 jan 2008 kl. 21:54

Tack för hjälpen.

Jag hoppas att din altandörr klarar sig.
Den här jag hittade växte verkligen på sin rätta plats:
ett tippställe för utfyllnadsmassa.
Så där gör den ju nytta.

0

Bruno Nilsson

15 okt 2017 kl. 18:48

Huddinge Sörskogen. På gammall småhusterass utförd i tryvkimpregnerad furu.

0

JanAUppsala

15 okt 2017 kl. 18:51

Jadå!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone