Hej alla svampexperter.
Har en bortglömd fin, stor och rensad Karl-Johan liggandes på mitt altanbord. Den har legat där i 5 dagar. Är den fortfarande ätlig tror/vet ni?? Den ser lika fin ut som när den plockades.
Vågar jag tillaga den i morgon?
Kan det ha bildats giftigheter..?/bakterier?
Hej Evus!
Mitt råd till dig är:
Tillaga den i morgon och låt någon annan smaka. Avvakta sedan och fråga dem hur det står till. Om svaret är “tack, bara bra” så är det bara att beklaga. Då gick du miste om en kulinarisk upplevelse på högsta nivå. Om svaret är “jag har ont i magen och mår allmänt pyton” så kan du lyckönska dig själv att du valde rätt.
Till sist: För säkerhets skull, bränn altanbordet!
..att vi inte ska äta snyltangripen sopp!
För det kan jag tänka mig vara en risk med Karl-Johan om den har en begynnande snylting som fortsätter växa till hemma på bordet. Men då borde du å andra sidan känna stanken och den är inte aptitlig.
Har Kalle kvar sin goda doft och smak så tror jag du kan äta den i lugn och ro.
Har själv ibland plockat “för mycket” och sparat i rensat skick. Inga problem!
Hej Evus!
Nej, jag har för stor respekt för människor för att tycka att någon ställer en dum fråga.
Problemet är bara att jag har en viss förmåga att ta allvarliga frågor med en glimt i örat.
I övrigt håller jag helt med “bernatott 1”.
Trevlig svamphhelg önskar
Bengt
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.