0 228 visningar

5 svar

Glömd Karl-Johan

Evus

15 sep 2005 kl. 23:19

Hej alla svampexperter.
Har en bortglömd fin, stor och rensad Karl-Johan liggandes på mitt altanbord. Den har legat där i 5 dagar. Är den fortfarande ätlig tror/vet ni?? Den ser lika fin ut som när den plockades.
Vågar jag tillaga den i morgon?
Kan det ha bildats giftigheter..?/bakterier?

0

Bengt Sandh

16 sep 2005 kl. 00:01

Hej Evus!

Mitt råd till dig är:
Tillaga den i morgon och låt någon annan smaka. Avvakta sedan och fråga dem hur det står till. Om svaret är “tack, bara bra” så är det bara att beklaga. Då gick du miste om en kulinarisk upplevelse på högsta nivå. Om svaret är “jag har ont i magen och mår allmänt pyton” så kan du lyckönska dig själv att du valde rätt.

Till sist: För säkerhets skull, bränn altanbordet!

0

Evus

16 sep 2005 kl. 16:45

Hej Bengt.
Tack för ditt svar.
Jag uppfattar ditt svar som att jag ställde en dum fråga. Men man vet ju aldrig med svamp….tänkte jag.
Då tar jag chansen/risken att tillaga den…sen om ni inte hör av mig mer här på forumet så vet ni…...;-)

0

bernadott 1

16 sep 2005 kl. 17:37

..att vi inte ska äta snyltangripen sopp!

För det kan jag tänka mig vara en risk med Karl-Johan om den har en begynnande snylting som fortsätter växa till hemma på bordet. Men då borde du å andra sidan känna stanken och den är inte aptitlig.

Har Kalle kvar sin goda doft och smak så tror jag du kan äta den i lugn och ro.
Har själv ibland plockat “för mycket” och sparat i rensat skick. Inga problem!

0

Bengt Sandh

16 sep 2005 kl. 22:36

Hej Evus!
Nej, jag har för stor respekt för människor för att tycka att någon ställer en dum fråga.
Problemet är bara att jag har en viss förmåga att ta allvarliga frågor med en glimt i örat.
I övrigt håller jag helt med “bernatott 1”.

Trevlig svamphhelg önskar

Bengt

0

Evus

17 sep 2005 kl. 11:06

Hej igen.
Jo då Bengt jag vet att du har glimten i ögat och det gillar jag. Jag tyckte ditt svar var jätte roligt och jag förstod vad du menade.
Svampen var god…och här sitter jag livs levande:-)
Trevlig svamphelg önskar jag också.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone