0 284 visningar

18 svar

Vilken kan det vara!

anithaumeå

30 jan 2008 kl. 18:52

Denna svamp växte på samma låga som cinnobertickorna,de som Nada har visat.
Kan någon ge ett tips?

0

NadaL, Umeå

30 jan 2008 kl. 19:23

En bild till:

0

"JAS" Helsingborg

30 jan 2008 kl. 20:30

Skulle kunna vara Vintermussling Panéllus mítis, mest på ndefallna barrträdsgrenar och dito lågor, den är ju rätt liten, får ingen uppfattning av hur stor din är.

0

Jan A, Uppsala

30 jan 2008 kl. 20:46

Jag tycker att bild 2 visar en “mussling” med droppfläckar. Så ser min trädgårdssvamp almmussling/almskivling ut.
är det rönn båda växer på så varför inte!

0

anithaumeå

30 jan 2008 kl. 21:16

Mina bilder och Nada´s är samma svamp.
Vet ej vilket träd det var. Får nog gå tillbaka och fota.
Svampen är liten.
Det var inget barrträd.

0

NadaL, Umeå

30 jan 2008 kl. 21:35

Musslingen växer på en bjorklåga tillsammans med cinnobertickor.

0

gunhild

30 jan 2008 kl. 22:25

Jag gissar på Blek ostronmussling (Pleurotus pulmonarius)

0

NadaL, Umeå

31 jan 2008 kl. 07:59

Har ingen * förslag?
Nu har jag tittat och tittat i alla böcker och blir bara mera och mera osäker.Det kan vara Blek ostronmussling som vi hittat Anitha och så fort väder tillåter går vi och kollar om lillan har fått syskon.

0

Anithaumeå

31 jan 2008 kl. 08:47

Jag har också kommit fram till att det som liknar mest är blek ostronmussling.

Jag önskar också att någon * vill uttala sig.

0

Irene A

31 jan 2008 kl. 17:05

Håller med om blek ostronmussling, det är den arten av ostronmusslingar som vi har störst chans att hitta häruppe. Tyvärr blir de inte särskilt stora.

0

anithaumeå

31 jan 2008 kl. 17:09

Tack Irene!
Jag var tillbaka idag och kollade den igen, då var det någon/något som hade brytit av halva hatten.
El om någon/något hade börja käka på den. Kändes lite snopet. Den är placerad så att inget snöras ska kunna trasa sönder den.

0

gunhild

31 jan 2008 kl. 17:56

Är detta också blek ostronmussling en lite större som också växt på en björk vid älven.

0

Irene A

31 jan 2008 kl. 20:46

Kors, Gunhild, det ser ut som om de har haft en ring!
På Nadas och Anithas bilder syns inte hela foten, men vid närmare eftertanke skulle den också kunna vara en liten ringmussling, Pleurotus dryinus.

0

"JAS" Helsingborg

31 jan 2008 kl. 21:00

Hej på er! Ja nu så får jag nog hålla med Irene men är det inte lite sent/tidigt på säsongen för den. 3 bilder 2 första på BlemOstr. 3an RingOrts.

0

anithaumeå

31 jan 2008 kl. 22:06

Ja, nu börjar det bli spännande.
Men Gunhild skriver att hennes ex “HAR VÄXT”, det tolkar jag som att det är en gammal bild.
Men nu måste jag tillbaka till våran mussling igen och kolla om det har funnits el finns en ring.
Jag återkommer i frågan..anithau

0

anithaumeå

31 jan 2008 kl. 22:15

Den tredje bilden som JAS visar och säger är ringmussling, den liknar våran tycker jag. Inte de två första.

0

gunhild

31 jan 2008 kl. 22:19

Alldeles riktigt Anita det är en gammal bild från november. Den här är också gammal tagen på rönnlåga vid Öreälven, när vi var ute för att titta på bombmurklor alltså på våren, men nog är dom små som Irene säger.

0

gunhild

31 jan 2008 kl. 22:38

Här har jag också en bild på ringmussling tagen på hösten.

0

anithaumeå

31 jan 2008 kl. 23:05

Vilken kanonbild, den sista var.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone