0 398 visningar

13 svar

Vad växer på tallen?

gunhild umeå

31 jan 2008 kl. 10:04

Detta är samma ticka som jag visat tidigare men nu lite bättre bilder. Den växer på en gammal tall som delvis dött. Det finns mycket tickor i omgivningen. Vad kan det vara?

0

gunhild

31 jan 2008 kl. 10:06

Den här finns på samma tall.

0

gunhild

31 jan 2008 kl. 10:13

Jag ser nu i Klas tickbok att grantickan växer på tall det kanske är en sån?

0

Irene A

31 jan 2008 kl. 17:16

Hemskt ledsen, men jag tror att det är döda klibbtickor. Jag tycker att hattytan är för slät och kanten för rund för att det ska kunna vara något annat.

0

gunhild

31 jan 2008 kl. 17:52

Det var ju spännande ett tag i alla fall. Tack Irene för besked. Det ser också ut som klibbtickor de som växer högre upp. Jag får fortsätta leta min första tallticka kanske ska ta med en kikare också. Det är ett fint område som jag ska titta närmare på när snön smält undan.

0

NadaL,Umeå

31 jan 2008 kl. 20:28

Häromdagen vid vårat första besök på Arboretum,såg min man en ticka på en gran och blev så glad över att hitta en speciell granticka att han klätrade upp och med utsträckta armar tog massa bilder. Tyvärr visade sig det senare bara vara en vanlig klibbticka.

0

Tallticka till Gunhild

Alf Pallin

31 jan 2008 kl. 22:43

Hej, kommer du förbi Hälsingland så kan jag ordna tallticka safari. Den på bilden växer ca 300m från mitt hus. Det finns två fruktkroppar i tallen på bilden. Känner till flera lokaler med tallticka så det räcker till en heldagsutflykt

0

NadaL, Umeå

31 jan 2008 kl. 23:09

Bland bider som är utan namn,hittade jag den här.Bilden är tagen på en tallhed så tickan vexer på en tall.Har någon förslag?

0

Elisabeth jansson

1 feb 2008 kl. 00:43

En gammal klibbticka!

0

NadaL

Maj-Britt,Sollefteå

1 feb 2008 kl. 09:56

Jag skulle gärna vilja se din man i action, mitt hjärta börjar slår lite fortare av bara tanken. Fick ni några bilder på honom?

0

NadaL

NadaL, Umeå

1 feb 2008 kl. 11:24

Tyvärr, gjörde vi inte det Maj-Britt,utan Anitha och jag stöd och tittade på.Men roligt var det.:)

0

Tallticka till Gunhild

gunhild

1 feb 2008 kl. 12:01

Vad fint det är i Hälsingland. Tack Alf för inbjudan. Jag kommer till hösten. Vi kommer nog en helgrupp.

0

NadaL, Umeå

1 feb 2008 kl. 12:23

Till Elisabeth,
Jag misstänkte det.Tackar. Nu ska jag gjöra en ny mapp med alla möjliga klibbtickor som min man och jag fotade.

0

Tallticka till Gunhild

Alf Pallin

2 feb 2008 kl. 18:20

Hej Gunhild. Jag ordnar gärna en guidning till talltickeskogar i Hälsingland. Det finns också annat att upptäcka. Hör gärna av dig om i ni är några stycken som vill komma, så får ni ett förslag på program. Lämplig tid kan vara början på sepetmber över en helg.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone