0 706 visningar

5 svar

Hallå Västerbottningar.

"JAS" Helsingborg

31 jan 2008 kl. 15:42

Vad är och hur gör man västerbottensostsmör. Gud i himlen jag skall straxt laga middag till familjen och är lite småhungrig. Kollade upp länken med Goliatrecept (dumt) så halkade jag vidare in på kända västerbottningar och där började de snacka sig varma om alla delikatesser från sina hemtrakter och nu håller jag på att drunkna i snålvatten. Många nämnde just västerbottensostsmör/glass men jag hittar inget recept på detta. Hjälp det låter supergott, nu drunknar jag, gluurpp!

0

Monika i Ö-vik

31 jan 2008 kl. 16:20

Så vitt jag vet så är det helt enkelt smör med riven Västerbottensost. Mycket gott och jag har ätit det flera gånger på Sävargården i Umeå. Just Sävargården hävdar att det är de som kommit på anrättningen.

Nedan bifogar jag ett textstycke som handlar om smöret i fråga.

“Jag tycker vi ska satsa på ren västerbottnisk mat, lokalt producerad. Det finns så mycket att göra. Nyckelordet är förädling, förädling och förädling. Det finns en hel bok om olika slags sätt att tillreda älg. Och var inte rädda för framdelen av ett djur, det smakar gott, det handlar bara om att tillreda den rätt. Svensk köttinformation har just givit ut boken “Framdelar ger fördelar”. Västerbottenssmöret (smör + riven västerbottensost) har uppfunnits på Sävargården och är nu känt i hela landet.”

Texten ovan är hämtad från denna länk: http://www.umea2014.se/satsningen/dialog2014/mat.4.11c777ee11597fb9ad780001572.html

Information om Sävargården hittas i denna länk. Kontakta dem om du har frågor.

http://www.restaurangviktor.com/

0

Hallå JAS.

Norrbottning

31 jan 2008 kl. 16:27

0

gunhild

31 jan 2008 kl. 19:02

Smör med västerbottensost ska avnjutas på hembakat tunnbröd. Supergott!

0

Hallå !

Jan A, Uppsala

31 jan 2008 kl. 19:30

Då min mormor var från Halland använder jag Kvibille 14 månaders Prästost eller äldre! Men den finns väl inte i Västerbotten - av konkurrensskäl…  ;))

0

Hallå !

"JAS" Helsingborg

31 jan 2008 kl. 20:31

I Småland hade vi en stark rackare från Vrigstad tror jag men den kom bort med så mycket annat gott från det mejeriet, uppköpt av någon så klart. Men numera använder jag faktiskt rätt mycket västerbottenost i stället för den billiga fusk parmesanen. Tack för all hjälp och länkar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone