Hej Affe! så det blev en del i alla fall. Jag har läst på ett par ställen att det skall gå utmärkt att torka Ostronmussling men då först och främst den Bleka varianten vad nu det har för betydelse. Jag provade i alla fall i höstas och det blev inte så bra, Ostronmusslingen var svårtorkad och det visade sig i förgår när anitha frågade om jag hade lite Mussling att ge bort att den som jag hade torkat hade börjat mögla. Hattarna är ju rätt tjocka så man måste skiva väldigt tunt och vara noga, jag trodde jag var det men tydligen inte tillräckligt. Lycka till och var mer ordentlig än vad jag var så går det säkert bra. Smakade den bra?
Det blev ju “lite grann”. C:a 2 kg rensat, provade att steka upp lite idag i smör med salt och peppar, smakade bra och mycket.
Provade även med att panera och steka men lyckades fördärva den svampen då jag rörde i andra grytor istället… :(
Den smakade inte bra som du säkert förstår.
Synd jag inte läse detta innan jag skivade och slängde i torken…
Skar ner i bitar modell något stora.
Kom på en sak i går, Ostronmusslingen påminner mig om Blomkålssvampen. Tycker den har en aning av den karraktäristiska “tallbarrsdoften” och även smakmässigt något Blomkålsaktigt.
Kan ju bara vara jag som tycker det men tankarna gick åt det hållet.
Jag tycker att det är märkligt att den bara har gott under “Ätlig” i många svampböcker. Jag har gillat den köpta när jag har fått tag på god kvalitet men den vilda är så mycket bättre tycker jag, för mig har den blivigt en favorit som borde ha 3 *** så de så.
Jag använder den som vanligt till en hel del. Bara stekt med smör & kryddor, panerad men då får man vara vaken! i soppor, gräddstuvad med dill m.m. Kolla in recept på nätet och så har Antonio Carluccio i boken Galen i Svamp några fina recept. Du får kolla in tidigare trådar om OM. Så hittar du en del mycket intressanta saker. Den är väldigt nyttig och har höga näringsvärden.
Jag torkade i november ca 0,5 kg ostronskivling, mest små ex, skurna i tunna skivor. De torkade mkt snabbt och blev nästan pappersaktiga, utan att mörkna nämnvärt. Jag har inte använt dem än. Osthyvel funkar bra till fasta ex av tex brunsopp, men ostronskivlingar är nog alldeles för sega. Jag använde en (välslipad) kökskniv.
Jag har aldrig torkat många/mycket samtidigt, hittar bara några få i taget och river då ostronskivlingarna i några få mm breda “remsor” från hattkanten och mot mitten, i fiberriktningen. En kniv är då bra, men bara för att få remsorna lagom “i början”, vid kanten. Remsorna lägger jag glest, ibland kors och tvärs, på hushållspapper. De torkar snabbt och problemfritt. Till saken hör att jag inte torkar mycket svamp, utan fryser in, nedsmält. De enda matsvampar jag torkar är stenmurklor, sandsopp och ostronskivling och vissa, goda år också vårmusseron och svart trumpet, alltid utan extravärme, bara solvärme.
Ett litet tipps för att få tunna skivor av inte allt för stora svampar. När jag skivar små Kj andra sopper, musslingar och Camp. så använder jag en bra äggskivare går faktiskt alldeles utmärkt! De ni!! Annars är det ju faktiskt lättare att skiva svamp än att skiva lök och inga tårar heller bara ren glädje.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.