Det finns ingen generell regel för naturreservat om förbud mot matsvampsplockning.
När man skriver att svampar på träd inte får skadas, är det enbart en gardering för att ingen ska råka plocka någon hotad eller sällsynt vedlevande art.
Självklart kan man plocka ostronmusslingar även i ett naturreservat - men det kan vara olämpligt om det iakttas av någon som inte är svampkunnig…
Irene skriver “Det finns ingen generell regel för naturreservat om förbud mot matsvampsplockning.”
Nej, men det gäller för dig som besökare att veta vilka regler som gäller för det aktuella reservatet/motsvarande.
Generellt gäller att varje reservat har egna bestämmelser. Läs och följ dem!
Det brukar finnas skyltar som upplyser om vilka regler som gäller. I Nackarpsdalen får man inte ta svampar som växer på träd och stubbar, i Råådalen och i många andra av de 164 (siffran från 2004) naturreservaten i Skåne står det ingenting uttryckligen om svampar, bara att man inte får skada eller gräva upp växter.
Kommer man från Gantofta ner via “Slipprännorna” eller ner via Vallåkra stenkärlsfabrik så har man mig veterligen inte ens passerat en upplysningsskylt om vad som gäller men kanske har jag fel. Vidare så tror jag att när man säger att det är förbjudet att plocka vedväxande svamp så menar man nog tickor, skinn odyl. och inte OM & VS. När det gäller Råådalen så är jag mer irriterad på alla fiskare som klampar rundor och plöjer upp stigar som jordbruksmaskiner i den strandnära vegetationen för att inte snacka om öl & läskburkar som är så J-äv. tunga att bära hem.
Vid sliprännorna finns ingen skylt (nu har jag varit där!) och kanske inte vid Vallåkra heller, men på sträckan från Raus kyrka finns det skyltar på flera ställen. Här finns en broschyr om reservatet, men jag hittar inget om ngra föreskrifter i den:
http://www.helsingborg.se/upload/Broschyrer/sv/Naturen/Raans_dalgang.pdf
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.