0 788 visningar

14 svar

ostronmussling?

buffy

1 feb 2008 kl. 22:35

Kan detta vara ostronmussling? De är inte alls så grålila i färgen som dom jag hittat förut i vinter. De största exen (som jag inte tog) var minst 15 cm i diam. De växte på sälg, på samma träd växte “övermogna” vinterskivlingar.

0

"JAS" Helsingborg

2 feb 2008 kl. 10:54

Javisst buffy, den kan variera mycket i färgen den du har på bilder liknar mer den de har på Willys en den mörka varianten och så har vi oxå den som kallas Blek Ostronmussling och den är ännu lite ljusare än den du har på bilden. Så det är bara att mumsa på.

0

buffy

2 feb 2008 kl. 11:07

Tack! De är från Råådalen förstås =)

0

buffy

2 feb 2008 kl. 11:13

Här en bild från Råådalen ifall ngn vill veta hur där ser ut…så här års i af.

0

Ulla f.d Gantoftabo

2 feb 2008 kl. 14:19

Om jag inte missminner mig, så är det förbjudet att plocka blommor och svamp inom Råå-dalens naturreservat. Bilden ser ut att vara tagen inom reservatet,men svampen är kanske inte plockad där.

0

buffy

2 feb 2008 kl. 16:15

Bilden är inte från fyndplatsen. Den är bara tänkt att ge dem som inte är från trakten en uppfattning om hur det ser ut i Råådalen, eftersom den nämnts i rätt många inlägg.
  Jag vet inte om man får plocka svamp i reservatet, man får i af inte gräva upp växter.

0

Enelie, Linköping

2 feb 2008 kl. 16:23

I ett Naturresevat nära mig så står det instruktioner att man inte får skada svampar som växer på träd. Jag antar att man har lika regler när ett område är klassat som Naturreservat. (?)

0

Irene A

2 feb 2008 kl. 16:51

Det finns ingen generell regel för naturreservat om förbud mot matsvampsplockning.
När man skriver att svampar på träd inte får skadas, är det enbart en gardering för att ingen ska råka plocka någon hotad eller sällsynt vedlevande art.

Självklart kan man plocka ostronmusslingar även i ett naturreservat - men det kan vara olämpligt om det iakttas av någon som inte är svampkunnig…

0

Enelie, Linköping

2 feb 2008 kl. 16:58

Jädr*...s
Jag som lämnade ett helt träd fullt med Vinterskivlingar för ett tag sedan i ett reservat p.g.a. detta. Jag trodde inte att jag fick ta dem.:(

0

Jan A, Uppsala

2 feb 2008 kl. 17:01

Irene skriver “Det finns ingen generell regel för naturreservat om förbud mot matsvampsplockning.”
Nej, men det gäller för dig som besökare att veta vilka regler som gäller för det aktuella reservatet/motsvarande.
Generellt gäller att varje reservat har egna bestämmelser.  Läs och följ dem!

0

buffy

2 feb 2008 kl. 17:26

Det brukar finnas skyltar som upplyser om vilka regler som gäller. I Nackarpsdalen får man inte ta svampar som växer på träd och stubbar, i Råådalen och i många andra av de 164 (siffran från 2004) naturreservaten i Skåne står det ingenting uttryckligen om svampar, bara att man inte får skada eller gräva upp växter.

0

"JAS" Helsingborg

2 feb 2008 kl. 17:56

Kommer man från Gantofta ner via “Slipprännorna” eller ner via Vallåkra stenkärlsfabrik så har man mig veterligen inte ens passerat en upplysningsskylt om vad som gäller men kanske har jag fel. Vidare så tror jag att när man säger att det är förbjudet att plocka vedväxande svamp så menar man nog tickor, skinn odyl. och inte OM & VS. När det gäller Råådalen så är jag mer irriterad på alla fiskare som klampar rundor och plöjer upp stigar som jordbruksmaskiner i den strandnära vegetationen för att inte snacka om öl & läskburkar som är så J-äv. tunga att bära hem.

0

buffy

2 feb 2008 kl. 18:04

Vid sliprännorna finns ingen skylt (nu har jag varit där!) och kanske inte vid Vallåkra heller, men på sträckan från Raus kyrka finns det skyltar på flera ställen. Här finns en broschyr om reservatet, men jag hittar inget om ngra föreskrifter i den:
http://www.helsingborg.se/upload/Broschyrer/sv/Naturen/Raans_dalgang.pdf

0

"JAS" Helsingborg

2 feb 2008 kl. 21:19

Nej f-n buffy, jag säger som de norr om söderåsen . - hä ä bar å plock! Nu får jag stryk men det tar jag! Man kan ju inte skylta nix från en sida och så inget från den andra sidan eller?

0

buffy

3 feb 2008 kl. 12:43

Marken är väldigt gyttjig o mjuk i Råådalen nu, jag tänkte att det var spår av “skogsskötsel” man ser på huvudstigen. Men de obligatoriska ölburkarna!! Minst en sådan hittar man i vartenda skogsparti oavsett hur avlägset och otillgängligt beläget det är!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone