0 455 visningar

13 svar

Gult slem så ser det ut nu!

"JAS" Helsingborg

2 feb 2008 kl. 18:24

Kommer ni ihåg detta gula? nu ser det ut så här, kan man säga nu vad det är det kunde man inte innan nämligen. Det var Hans V som var på hugget då.

0

gunhils

4 feb 2008 kl. 09:41

Detta var verkligen färggrannt kan ingen säga vad det är?
Påminner mig om druvorna i min svägerskas växthus från i höstas.

0

"JAS" Helsingborg

4 feb 2008 kl. 11:17

Hej Irene A*. Ja det ser ju ut att kunna vara denna. Kan inte detta oxå vara samma, du har kallat dem för GLANSGRYN   Leocarpus fragilis i en tidigare tråd.

0

Irene A

4 feb 2008 kl. 12:29

Det verkar troligt att det är samma, nu när jag har sett hur de olika stadierna ser ut, och inte glansgryn i så fall :)

0

"JAS" Helsingborg

4 feb 2008 kl. 13:15

Det var ju så jag tänkte oxå för visst är det mer likt Badhamia utricularis än Glansgryn. Något Svenskt namn verkar inte finnas eller?

0

Irene A

4 feb 2008 kl. 13:45

Jag har inte sett något svenskt namn på Badhamia utricularis.
De flesta slemsvamparna saknar ett sånt.
Har du något bra förslag?

0

"JAS" Helsingborg

4 feb 2008 kl. 14:36

Vad sägs om “Gul slemdroppe” ?

0

Hans v E

4 feb 2008 kl. 16:03

Jag såg ditt inlägg först nu och tänkte föreslå släktet Physarum, men Badhamia verkar också troligt.

0

Jan A, Uppsala

4 feb 2008 kl. 18:18

Holländarna kallar den “Troskalknetje” vilket jag tror kan översättas med “druvklaselik” (troskalk = druvklase) eller med “liten druvklase” då “netje” också kan användas som diminutivändelse.
Jfr “nätt” pa swensko.
Inte så dumt som del av namn?
Vad sägs om
“”“Liten druvklaseslemming!”“”

Snygga badhamiabilder och info här:
http://pick5.pick.uga.edu/mp/20q?search=Badhamia+utricularis

0

Irene A

4 feb 2008 kl. 18:52

Det där med druvklase är inte så dumt. Något att bygga på - men man behöver väl inte kalla den “slemming” bara för att det är en slemsvamp? Då blir det mindre utrymme kvar för ett beskrivande namn.
“Druvgryn” skulle jag kunna tänka mig att föreslå.

0

Jan A, Uppsala

4 feb 2008 kl. 18:59

Namnförslaget var ett riktigt slemmigt skämt!
“Druvgryn” kan väl “alla” acceptera?
Grynet är ju också diminutivt!

0

"JAS" Helsingborg

4 feb 2008 kl. 19:49

“Druvgryn” är klockrent det tar vi.

0

"JAS" Helsingborg

6 feb 2008 kl. 19:05

Är vi överens? I så fall kan väl någon anmäla detta namn till, ja?
Jag börjar känna mig lite stressad skall ut på turné, håller på att packa, organisera det sista och så, m.m. så det känns inte som om jag har tid med detta just nu, är tillbaka om 4,5 veckor.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone