0 547 visningar

10 svar

svamp på träd och träd att gissa på!

Bo E

5 feb 2008 kl. 16:47

Vet någon vilken ticka det kan vara på bild 1?
Växer på död alm nära golfbana söder om Örebro.

bild 2.
Strax sydost därom uppe på en vacker höjdrygg finns detta mnärkliga träd.

Gissa arten!

OBS!
Trädet i bakgrunden är oxå mäktigt men av annan art!

foton: Jan Nirving

0

gunhild

5 feb 2008 kl. 17:34

Jag tycker att det ser ut som en platt-ticka.

0

Bo E

5 feb 2008 kl. 17:38

Ja, vad gäller tickan så har jag tyvärr inget facit.
Det är kanske lite för mycket blåton i bilden, eller så är det bara på min skärm.
Översidan är ljust gråbrun och lite sprucken och ojämn. Undersidans porlager slätt och vitt.
Trädet på bild 2 däremot vet jag vad det är.

0

Alf Pallin

5 feb 2008 kl. 19:50

Håller med Gunhild om platt-ticka, trädet gissar jag på lönn.

0

"JAS" Helsingborg

5 feb 2008 kl. 22:29

Håller med Alf på båda.

0

Bo E

8 feb 2008 kl. 12:30

Tack för plattickan.
Inget rätt på trädet ännu?

0

Jan A, Uppsala

8 feb 2008 kl. 13:52

Tycker trädet ser ut som en tidigare stympad lind.

0

Bo E

11 feb 2008 kl. 19:04

Rätt svarat!

Lind ska det vara!

Kanske beror det egendomliga växtsättet på mänskligt ingrepp?

Den växer som största exemplar i området tillsammans med flera stora gamla lindar, en rejäl gammelek (i bakgrunden på bilden) och några mer mediokra ekar, några gamla döende almar, en stor vacker kastanj och en ganska kraftig blodbok.
Det finns även ett äppelträd och lite körsbärssnår så man misstänker att det funnits någon mänsklig boning på platsen.

Medger att gissning på träd inte är lätt denna årstid.

Området är naturligtvis vackrast under vår och sommar när löven grönskar och kastanjen blommar!

0

Jan A, Uppsala

11 feb 2008 kl. 23:13

Kjellman, 1902: De nordiska trädens arkitektonik (Föreningen Heimdal) är ett litet häfte som kan hjälpa dig förstå att träd - på avstånd - faktiskt är allra lättast att känna igen på vintern, om man bara kan dem.
Häftet brukar finnas hos bokbörsen.se och antikvariat.net

0

Enelie, Linköping

11 feb 2008 kl. 23:38

Tack för tipset Jan A.
Jag har beställt den och hoppas få den om ingen annan har hunnit före.

0

Bo E

24 feb 2008 kl. 19:29

Det ligger mycket i vad Jan A skriver.
Men jag tror det är mest för oss “trädvana”.  Många ser ju mest till “långa - korta barr” flikar på löven etc.

Själv har jag de senaste milda vintrarna lärt mycket om vintrig lövskog.
T.o.m. riktigt unga träd där barken inte är så utvecklad har ofta kännemärken i artspecifik “arkitektur” i växtsättet!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone