0 493 visningar

17 svar

Någar jag vet, några ??

"JAS" Helsingborg

6 feb 2008 kl. 19:12

Jag lägger in några blandade, en del vet jag en del har jag ingen aning om. Det är några som jag har förberett sedan tidigare och skulle vilja ha svar på och några som jag vill visa för de är fina. Så hoppas jag på svar på alla så jag får lägga in dem där de hör hemma innan jag drar på turné på söndag.

0

"JAS" Helsingborg

6 feb 2008 kl. 19:13

Tick tack, viken då?

0

"JAS" Helsingborg

6 feb 2008 kl. 19:18

Förra veckan vid foten av en Bok, inte mycket smak, och så det där med doft/lukt, jag tyckte den luktade gott, svamp doft, inget skarpt eller så i alla fall. Jag tycker det liknar en ur släktet Pholiota eller är jag helt ute och cyklar?

0

"JAS" Helsingborg

6 feb 2008 kl. 19:20

Och så en ticka till som jag blev lite osäker på, viken är det?

0

"JAS" Helsingborg

6 feb 2008 kl. 19:22

Och så är det den här jäkla skålen som jag har haft med 2 gånger tidigare och inte fått något svar på, HJÄLP!!

0

1-3

Irene A

6 feb 2008 kl. 19:44

1. Första tanken var brunkrös, men det ser mer ut som ett gytter av judasöron
2. vårtkrös
3. ekkrös

0

4-6

Irene A

6 feb 2008 kl. 19:45

fnöskticka

0

9-10

Irene A

6 feb 2008 kl. 20:17

tror jag är platticka

0

11-12

Irene A

6 feb 2008 kl. 20:27

Blekskål, Tarzetta catinus ÄR tänkbart (den småfnasiga utsidan, den tandade kanten, och färgen stämmer), men den ska ha en tydlig fot i så fall. Jag tror att det finns ett flertal Peziza-arter med liknande utseende också.

0

7-8

Irene A

6 feb 2008 kl. 20:32

Den verkar vara svartsporig, så nu gissar jag på tegelröd slöjskivling.

0

1-3

"JAS" Helsingborg

6 feb 2008 kl. 20:58

1an växer på Boklåga uppe på Söderåsen så det är nog Brunkrös. Men jag håller med dig det ser faktiskt ut som ett gytter av Judasöron men jag är säker på att det inte är det. 4,5,6 har jag tidigare fått bestämt som Klibbticka men var lite skepptisk då? Bild på tidigare här. Och slöjkskivling i slutet av Jan hur vanligt är det?

0

1-3

Irene A

6 feb 2008 kl. 22:42

Jag vet inte hur det är med den tegelröda, men rökslöjskivlingen kan uppträda från höst till tidig vår om bara vädret tillåter.

0

Irene A*

"JAS" Helsingborg

7 feb 2008 kl. 22:55

Tack Irene A* för hjälpen, utförligt som vanligt. Har du lust att kolla tråden “letar och letar”

0

Tarzetta catinus

Irene A

8 feb 2008 kl. 09:55

i svenska svampböcker får nog betecknas som ett samlingsnamn för ett flertal arter i släktet, som har varit svårtolkade och ganska styvmoderligt behandlade av svenska mykologer.

För 10-20 år sen ställde jag mig ofta frågande till fynd av blekskålar som liknar det på din bild (nu är det länge sen jag hittade några). De brukar bl.a. ha en otydlig, kort och bred fot.
I svenska checklistor finns två arter, Tarzetta cupularis och Tarzetta catinus. När jag har försökt utröna vilken av arterna det kunde ha varit, har beskrivningarna varit motsägande, och mina fynd har aldrig stämt riktigt med någon av dem.
I Norge, Finland och Danmark (men inte i Sverige!?) finns däremot en art som man kallar Tarzetta spurcata, en art med smalare sporer som stämmer mycket bättre med det jag minns av mina fynd…

http://biologi.uio.no/bot/ascomycetes/Taxa/Pezizales/Pezizales.html#anchor3068941

0

Tarzetta catinus

"JAS" Helsingborg

8 feb 2008 kl. 10:21

Ok och Tack igen då. Får väl lägga ett frågetecken även här då. Har två fyndplatser och båda i Råådalen vid Vallåkra, har även SCHARLAKANSRÖD VÅRSKÅL Sarcoscypha austriaca från denna plats. Trevlig helg på dig.

0

Hans v E

8 feb 2008 kl. 10:32

Håller med Irene om allt, utom att 7-8 skulle kunna vara trattmussling - Lentinellus cochleatus (som förr hette anisdoftande sågbladsskivling).
Tack Irene, för “Photos of Pezizas”!

0

"JAS" Helsingborg

10 feb 2008 kl. 10:46

Hej, Nej anis luktade den inte, inte vad jag kunde känna i alla fall.

0

Hans v E

10 feb 2008 kl. 18:57

Ibland gör den inte det.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone