0 336 visningar

31 svar

Stenmurklor, årets första?

Enelie, Linköpin

6 feb 2008 kl. 19:40

De här bilderna är tagna idag.
Det måste väl vara Stenmurklor, eller vad tror ni?
Jag har inte tagit något sporprov men är ganska säker.

Bild 1: Växtplatsen.
Bild 2: Närbild.
Bild 3: Dags att smaka.

:)

0

anitha

6 feb 2008 kl. 19:49

Absolut, jag håller med dig, det är stenmurklor.
Hoppas att de smakar bra. Det brukar vara mycket att dricka kaffe till dem.
Smaklig spis

0

Britt-Marie

6 feb 2008 kl. 20:24

Dom ser goda ut, hur tillagade du dom. Det är väl ingen risk för förgiftning? Kul bilder.

0

Tina N Kolsva

6 feb 2008 kl. 20:50

Alla gånger de första. Brödtickor de andra?
God spis.

0

"JEF"

6 feb 2008 kl. 20:56

Dina murklor ser verkligen smarriga ut, mums!

0

Geraldine Vällingby

6 feb 2008 kl. 21:19

Enelie, du klarade ju kanon! Kul att få se årets första stenmurklor på bakbordet, har du gjort det förr?

0

Ulla H

6 feb 2008 kl. 21:49

Plockar också svamp i Linköpings trakten kan du ange i vilket väderstreck du hittat murklor redan. Förstår om du inte vill tala om, men jag har svamputflykt i klubben och den har vi lagt i början på maj då det är normalt att man hittar murklor vill inte göra alla deltagare besvikna. Om datumet inte stämmer i år.

0

GretheF Skåne

6 feb 2008 kl. 22:22

Jag tyckar att jag måste ha ett smaksprov innan jag uttaler mig

0

Affe Nv Skåne

6 feb 2008 kl. 23:07

Skitcoolt!

:0)

0

Enelie, Linköping

7 feb 2008 kl. 00:12

Det var bra att få hjälp med artbestämningen så att jag vet att de är ätbara. Tack!
Jag har inte känt av några förgiftningsymptom än så det går nog bra.
De var jättegoda tillsammans med ugnsvarma Brödtickor och en kopp nybryggt kaffe.
Rekommenderas.

0

Enelie, Linköping

7 feb 2008 kl. 00:15

Det var du som inspirerade mig Geraldine med din saffranskantarell. Det var första försöket det här.
Vad tror du att man kan ge sig på mer för arter?
Klibbticka, kanske?:)

0

Geraldine

7 feb 2008 kl. 00:26

Jag todde du hade bakat sådana förrut,dom ser verkligen proffsiga ut, speciellt de gräddade! Kanske en affärsidé, öppna ett bageri/café någonstans med svampbakverk? Haha :)Saffranskantarellen gjorde jag vid Lucia och mailade till mina nära och kära, dom tycker nog att jag är svampbiten :)

0

Enelie, Linköping

7 feb 2008 kl. 00:28

Jodå, Ulla H, du kan nog lugnt vänta in maj med din svamputflykt och både du och deltagarna kommer säkert att hitta då också. Men jag förstår din oro. ;)
Om ni inte skulle hitta så mycket så är ni välkomna. De här växte på en mycket begränsad yta, Stax NV Linköping, platsen heter “Cylinda SE 634” och var för tillfället 175 grader varm.

Och GreteF, jag ska se om jag kan ordna ett smakprov någon gång.

0

Elisabeth Jansson

7 feb 2008 kl. 00:32

Länge leve humorn!

Jag blev också lite betänksam har inte varit inne på guiden på länge!
Bra jobbat!
Kan man få receptet!

0

Enelie, Linköping

7 feb 2008 kl. 00:33

Geraldine:
Varför inte svampkakor när det finns motiv- och skulpturtårtor!
Men om jag gör om det så ska jag välja en annan deg för den här var svårformad.

0

Geraldine

7 feb 2008 kl. 00:34

Här är “Saffranskantarellen” för er som inte sett den i tidare tråd.

0

Geraldine

7 feb 2008 kl. 00:37

Enelie:

Är det mördeg?

0

Enelie, Linköping

7 feb 2008 kl. 00:42

Elisabet Jansson.
Kul att du uppskattade skojet.

Jag använde en mördeg som jag bakade “Vaniljhorn” av om du känner till dem. Jag tog undan en del och färgade in med kakao. Sedan formade jag fot och hatt var för sig genom att trycka ner dem i ihopskrynklat folie. Och sedan “monterade jag ihop dem” på plåten.

Om du ska baka dem så välj en deg som inte är så smulig eller gör en mördeg med mindre mjöl än enligt receptet.

PS Infärgningen på foten: en mårdpensel som är doppad i lite vatten och sedan i ytterst lite kakaopulver, för att få fram effekten. DS

0

Geraldine

7 feb 2008 kl. 00:44

En annan kul grej som är svampinspererad är:

Man tar stuvad spenat och häller upp i en form. Tar halva kokta ägg och ställer ner i spenaten med toppen upp, skär av lite av toppen och lägger små halva tomater ovanpå, dekorerar tomaterna med små små bitar av kokt äggvita och vips har man ett gäng Amanita muscaria!

Bra och kul mat att ge till barn som inte gillar spenat!

Har tyvärr ingen bild på detta, här kommer en annan :) Dekoration från årets FORMEXmässa.

0

Enelie, Linköping

7 feb 2008 kl. 00:44

Hoppsan Geraldine, jag satt och skrev när din fråga lades in.
Jag hoppas att du har fått svar på din fråga i mitt förra inlägg.

0

Enelie, Linköping

7 feb 2008 kl. 01:15

Roligt med en svamprätt utan svamp.
Den är säkert mycket dekorativ också och skulle passa på smörgåsbord/julbord.

0

Torkis

7 feb 2008 kl. 09:02

En efterrättsvariant på Gerlandines spenatsvamp är att grönfärga vispad grädde och lägga upp på ett fat. Skär banan i bitar och toppa med aprikoshalvor och ev. lite florsocker på.

0

Ulla H

7 feb 2008 kl. 20:30

Tack Enelie för tipset. Är du medlem i Linköpings svampklubb? Om du inte är så är du mycket välkommen vi behöver fler intresserade.

0

GretheF Skåne

7 feb 2008 kl. 22:38

Ja tack det ser jag fram emot

0

Flugsvampsäggrätt

"JAS" Helsingborg

8 feb 2008 kl. 10:38

Så här får man väll inte göra men jag hoppas att Ole Högberg inte blir allt för arg. Bild på Geraldine beskriva rätt finns i Oles bok “Flugsvampen och Människan” sid 214. Och nu även på forumet.

0

JAS

Geraldine

8 feb 2008 kl. 10:52

Mkt bra bild på min beskrivning av spenaten och äggtomatflugsvamparna :)
Den boken ska jag köpa, jag tror du har rek den förrut iaf sagt at vi borde läsa den!

0

JAS

Irene A

8 feb 2008 kl. 10:55

Och du tror att författaren skulle bli arg? För all reklam han har fått av dig för sin bok..?

0

Ulla H

Daniel Persson

8 feb 2008 kl. 12:20

Smaskens tråd det här!

Ulla H: Har du hajat att det inte är riktiga murklor utan bakverk? Det verkar inte riktigt så av dina inlägg…

0

Efterrätt, Torkis

Enelie, Linköping

8 feb 2008 kl. 16:36

...den här vekar inte så dum den heller.
Den kanske liknar Aspsopp i gröngräset.

0

Enelie, Linköping

9 feb 2008 kl. 00:46

Ulla H:
Tack för inbjudan till klubben. Jag är inte medlem än, det har bara inte blivit av. Jag har varit några gånger på era Öppet Hus.
Vi kanske ses till murkeljakten i vår.

0

Birgitta D

9 feb 2008 kl. 18:19

Jag och min man är medlemmar och har i flera år försökt komma ut på murkelutflykten men varit tvugna vara barnvakter. Hoppas komma med i år. Vore kul att träffa dig Enelie.

0

Enelie, Linköping

9 feb 2008 kl. 20:45

Jag hoppas att ni får möjlighet att komma med i år. Det är en söndag (Pingstdagen).
För min del så har det varit svårt att delta i någon form av föreningsliv sedan några år tillbaks eftersom jag jobbar kvällar och ofta helger.
Det skulle egentligen passa bättre vardagar, mitt på da´n istället för mig. Men då jobbar ju alla andra.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone