0 1117 visningar

29 svar

Stenmurkla VS sandsopp

"JEF"

6 feb 2008 kl. 21:39

Har hört att torkad sandsopp skall smaka som stenmurkla!  Är det någon som har smakerfarenhet att dela med sig av?

0

Enelie, Linköping

6 feb 2008 kl. 23:41

Jag har aldrig torkat sandsopp så att jag har kunnat jämföra smakerna.
Men förhoppningsvis så hittar jag i år och kanske kan prova.

0

Margareta

7 feb 2008 kl. 02:31

Jag torkar sandsopp och det är en favorit. Den är lätt att få tag på efersom de flesta inte vet vad det är.

0

klas jaederfeldt

7 feb 2008 kl. 14:12

vet inte om den smakar stenmurkla, dessutom så smakar inte sörmlänska stenmurklor likadant som plockade V om Dorotea, Jag gjorde ett test på museet 8 personer, alla tyckte att de smakade olika, tråkit nog så tyckte 7 att de lappska var godare. men framför allt är det skillnad i konsistens mellan sandsopp och murklor, hade andsoppen murklans fina konsistens , så kunde man låta bli att plocka murklor om nu smaken är lika

0

klas jaederfeldt

7 feb 2008 kl. 14:13

inte andsopp, det skall vara sandsopp

0

Tina N Kolsva

7 feb 2008 kl. 16:52

Jag anser att sandsopp påminner mycket i smak om stenmurkla. Någon 100% ersättare är det inte. Jag tror att jag inte klarar mig utan torkad sandsopp…..tror jag ;)
I höstas var det mycket magert med alla soppar.
Men i stället hittade jag murklor mer än vanligt i vårast.

0

Margareta

20 feb 2008 kl. 23:27

Den torkade sandsoppen är mycket god och svampen brukar finnas i riklig mängd. Själv har jag inte hittat murklor på bra många år. Men varför ska den ena delikatessen konkurrera med den andra. Ostar och korvar smakar olika men de är goda i alla fall.

0

Peter

30 okt 2008 kl. 08:01

Jag tycker nog att det är skillnad. Det som är så roligt är att soppar som man tidigare ratat, som sandsopp och örsopp vinner så otroligt på att torkas. Både i smak och konsistens. Dessa svampar, som jag tidigare bara plockade om jag inte hittade bättre sorter, har blivit sådana som jag aktivt söker för att kunna lägga upp ett rejält förråd inför resten av året.

0

Birgitta D

30 okt 2008 kl. 10:36

Intressant det där med örsopp för där jag i höstas hittade mycket sandsopp fanns mängder med finfina örsoppar som jag naturligtvis ratade. Hur smakar e torkade Peter.

0

Bo E

30 okt 2008 kl. 12:41

Jag torkade sandsopp, stensopp och brunsopp i år.

Det blev mest stensopp för de andra arterna hittade jag inte så mycket av.

Nästa säsong får det bli örsopp oxå.
Det är annars inget jag plockar trots att den ofta växer rikligt.

Tack för tipset!

0

Peter

30 okt 2008 kl. 14:07

Torkad Örsopp VS Sandsopp och KarlJohan

Jag tycker det är lika gott med vilken som. Torkad KarlJohan är kanske favoriten, tillsammans med Blodsopp som går att hitta ganska ganska ofta här i NV-Skåne. Men det är framförallt för att de bitarna ser trevligare ut, vi använder dem bl a i pajer eller steker bitarna hela efter urvattning.

Örsoppen brukar jag hellre finhacka och använda i stuvning till exempelvis crepes eller till någon kötträtt.

Det är enda skillnaden, för de smakar lika bra.

En liten kuriositet: Första gången som jag testade så blev min hustru arg på mig och skällde på mig för att jag var så tramsig som plockade sådan dålig svamp. Men jag hade hört att de skulle bli bra av att torka och ville prova. När jag sedan bjöd henne av svampen i stuvning fick jag upprättelse.

De kallas numera i familjen för Skällsopp.

0

Ann-Marie

30 okt 2008 kl. 17:12

Provade att torka sandsopp för ett par år sen, men inte smakade det murkla inte. Inte ens i närheten enligt min mening.

0

buffy

30 okt 2008 kl. 19:53

Är inlägget om örsopp seriöst?

0

Jan A, Uppsala

30 okt 2008 kl. 22:33

Har ingen aning, men varför inte? Själv äter jag hellre örsopp än taggsvamparna och trattkantarellen…

0

"JAS" Helsingborg

30 okt 2008 kl. 23:02

Jaha, då får man väll plocka Örsopp och torka nästa säsong, för skall man få veta saningen om smaker så måste man själv prova för som Jan A. skrev i ett annat inlägg. “baken är delad” :)

0

BirgittaD

30 okt 2008 kl. 23:06

Får nästan lite ångest med tanke på alla ratade örsoppar.

0

anithau

30 okt 2008 kl. 23:08

När jag gick min svamputbildning, berättade en av kursdeltagarna att de hade haft en svampsmakartävling.
Maträtter med olika svampar. De som var testsmakare hade ingen aning om vilka svampar som använts.
Den maträtten som vann och utsågs vara godast, var tillagad med örsopp.
Så det är ingen skröna. Själv har jag ff inte testat.

0

Birgitta

30 okt 2008 kl. 23:15

Anitha Det kunde du väl berättat lite tidigare. Så mycket som det fann och så fina de var. Får vara glad åt det jag har. Kram föresten

0

anithau

31 okt 2008 kl. 04:59

Birgitta!
Bättre sent än aldrig.

Kram själv.

0

buffy

31 okt 2008 kl. 07:59

Där ser man! Det fanns verkligen massor av örsopp i år, jag plockade några för bestämning, men kastade dem när jag förstod att det “bara” var örsopp. Här är en bild på dem, från 30/8.

0

Peter

31 okt 2008 kl. 08:25

Jodå Buffy!

Jag är seriös!

Skall bli spännande att höra vad Ni tycker, Ni som blev intresserade. Synd att jag måste vänta i ett helt år!

Ge katten i “mina” örsoppar bara! Ni verkar ju vara flera som bor oroväckande nära mina svampskogar:o)

0

Marixia

31 okt 2008 kl. 08:29

Oh vilka fina örsopp!! Så “köttiga” har jag aldrig sett förut! Hos mig är de alltid ganska “tunna”, både i stam och hatt!
Vad synd du inte tog dem!

0

Birgitta D

31 okt 2008 kl. 16:49

De örsopp som jag hittade var så där fasta och fina helt utan angrepp.

0

Örsopp

gunhild i Kåddis

31 okt 2008 kl. 18:19

I början av säsongen när örsoppen ser ut så här går den bra att äta. Jag brukar ha den i blandsvamp. Höstar med dålig tillgång på svamp duger örsoppen bra den brukar alltid finnas.

0

Irene A

1 nov 2008 kl. 21:37

I år har jag för första gången satsat på att samla och torka sandsopp, eftersom tillgången varit bättre än på många år, och idag blev den provsmakad.

Det blev en positiv överraskning! Den syrliga smaken hos den färska svampen, som jag inte har varit så förtjust i, var helt borta. Den var helt enkelt mycket god, men smaken kan inte jämföras med någon annan svamp (och absolut inte stenmurkla).

0

Peter

27 jul 2009 kl. 14:15

Skulle vara kul att höra om det är någon mer som vill testa att torka örsopp. Är så nyfiken på att höra vad andra tycker. Jag gjorde ett inlägg här i slutet av oktober, och det var några som var intresserade, men då var örsoppssäsongen över. Nu börjar det väl bli dags igen. Har inte själv hittat någon örsopp ännu, trots att jag letat, men det börjar komma en del andra soppar så det skall väl snart gå att hitta örsopp också.

0

Peter, Linköping

27 jul 2009 kl. 17:19

Jag skall definitivt prova att torka örsopp, bara jag hittar den. Det är lite för torrt här just nu, hoppas det regnar på.

Torkad sandsopp är en favorit.

0

Jenny H

27 jul 2009 kl. 23:29

Jag har provsmaka stenmurkla i år men jag inte riktigt hur man tilaga den att jag kan säga god. Jag har torka dem för jag tycker att mkt roligt att plocka svamp en kompis som inte hitta mkt han fick köpa av jag. intressant att veta att det går att torka sandsopp min favorit svamp.

0

MariaW

28 jul 2009 kl. 11:42

Jag brukar i regel bara plocka stensopp, brunsopp och smörsopp men är örsoppen så god torkad som sägs så ska jag absolut prova den i år. I mina trakter brukar den förresten kallas kosopp och brukar ju finns i riklig mängd eftersom den ratas av många.

0

Peter D

31 aug 2009 kl. 08:24

Nu har jag äntligen hittat mina älskade örsoppar här i NV-Skåne. Lite märkligt att de kommer nu när det varit så torrt så att det är nästan helt tomt på andra soppar (utom gallsoppen som verkar trivas särskilt bra i år). Det blev en hel kasse med små och fina örsoppar som nu ligger på tork inför vinterns behov.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone