0 382 visningar

11 svar

Vad är "svärtingar"?

gunhild

6 feb 2008 kl. 21:43

Jag har lagt ut denna bild tidigare och fått svar att det kanske är svärtingar. Var ska jag söka efter dem?

0

Vad är svärtingar?

Irene A

6 feb 2008 kl. 22:19

Svartnande och mjölluktande i barrskog? Då ligger mjölsvärting, Lyophyllum semitale, nära till hands. De liknar sådana också.

0

Vad är svärtingar?

gunhild

6 feb 2008 kl. 22:40

Tack Irene.

0

Vad är svärtingar?

Hans v E

6 feb 2008 kl. 23:05

Svärtingar utgör en del av skivlingssläktet Lyophyllum. De svartnar vid beröring. Vita tuvskivlingen och broskmusseronerna hör till de ickesvartnande Lyophyllumarterna.
L. semitale - mjölsvärting växer i barrmatta under granar och i höstas gjorde jag mitt första fynd av L. gangraenosum - filtsvärting. Vill du se den?

0

Hans v E

Elisabeth J

6 feb 2008 kl. 23:51

Hej Hans!

Det är klart att vi vill se filtsvärtingen!
Jag ska straxt lägga in bilder på mina mjälsvärtingar,kunskap är makt alltid roligt att lära sig nya arter!

0

Mjölsvärting

Elisabeth Jansson

7 feb 2008 kl. 00:23

Hej Gunhild!
Tänk jag färgade med Motaggsvampen här om dagen och fick blått och helt plötsligt började jag längta efter skog och svamp.Det trista vädret tar ju knäcken på en!
Nu ska jag berätta om mina fynd av mjölsvärting!

2006 sent på hösten hittade jag två oansenliga svampar,min kompis Eva var med hon är duktigare än mig.
Nej sådana där oansenliga bruna tråkiga är ingen ide att lägga tid på säger hon,jamen lukta på den säger jag ,det är en speciell doft och när jag hade tagit i svampen och nästan förstört den så säger jag men titta den svartnar ju,det måste gå att få ett namn på den.

I Nyhlens bok Svampar i Norden hittade jag en bild sid 255 texten stämde bättre än bilden.
Förra året kom den tillbaka på samma plats och sedan hittade jag en ny fyndplats.

Nya fyndplatsen är på lite rikare mark,tog hem den och fotade den,det hade blivit smuts på den så jag sköljde av den,jag ville ha svampen dokumenterad för området,det är utanför ett biotopskydd som eventuellt ska utökas.
Svampen är också hygrofan,det är därför färgen kan variera så!

Mjölsvärting

0

Mjölsvärting

Mjölsvärting 2007

7 feb 2008 kl. 00:27

Två bilder till Nya fyndplatsen avsköljda i vatten!

Mjölsvärting 2007

0

Vad är svärtingar?

gunhild

7 feb 2008 kl. 08:52

Tack ska ni ha. Tänk vad man får lära sig på detta forum!
I dag ska Anitha Nada och jag ut på ticksök vid älven. Vi har lovats sol, men just nu snöar det lätt.

0

Vad är svärtingar?

Hans v E

8 feb 2008 kl. 10:46

Här kommer den

0

Hans v E

Elisabeth Jansson

8 feb 2008 kl. 12:45

Hej!
Å vilken fin svamp ja.reaktionen är ju densamma,skivorna känns väldigt speciellt på svärtingar sammetsaktiga feta ja det är svårt att beskriva om man inte kännt på en sådan.
Du skrev att den växte i granskog är det rikare mark med kalk?
Jag hittade faktisk Ramarior bredvid mina ex och så var det tallskog som Gunhilds ex.

0

Vad är svärtingar?

Hans v E

8 feb 2008 kl. 13:07

Nej, jag skrev att mjölsvärting växer under granar. Denna filtsvärting växte i gräsmatta vid gammalt torp.

0

Tack för kunskap om svärtingar!?

Bo E

11 feb 2008 kl. 19:20

Tack för denna nya kunskap.

Jag tror mig ha sett dessa svampar, liknande de på första bilden och alltid trott dem vara döende eller döda svartriskor.

Ganska motbjudande brukar de i alla fall se ut!

Hans bild på en fräsch svärting var ju lite mer informativ och man ser att det inte är nån gammal riska!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone