Hej på er!
Jag har varit på ett intressant föredrag av Tommy Svensson där han berättade om människor som fått olika symtom och blivit sjuka (även han själv)orsakade av tillsatser i vår föda!
De som är “gamla svampmänniskor” känner kanske Tommy sedan tidigare intresserad av tickor,matsvamp m.m.svampkonsulent
Läs hans sida och begrunda!
Har du möjlighet gå på hans fantastiska föredrag.
Läs hans nyhetsbrev och köp Handbok för den kräsne konsumenten.Där han beskriver alla tillsatser som inte är bra med kommentarer och nummer.
http://www.utbildningscenter.se
Jag tror att jag har hört talas om den boken. Annars så vet jag inte så mycket om tillsatser i mat och vilka effekter de kan få.
Det är bra att det uppmärksammas.
Jag vet t.ex. inte vad AZO-färger är som han nämner här.
Man borde nog vara mer uppmärksam på vad man stoppar i sig.
Tack för den infon Elisabeth!
Om “Gift i mat och Tommy Svensson”
Här är lite mer info om Tommy som “i begynnelsen” satt i SMF:s styrelse.
Han har tillsammans med Rolf Kalamark, numera rektor i Norrköping, skrivit ett par förträffliga
svampböcker som ibland finns på Tradera, Antikvariat.net eller Bokbörsen.se, ibland till vrakpriset 25 kr, ibland över 100. Jag köper oftast billigt och ger bort de OVANLIGT bra böckerna och har flera ex själv.
Kalamark Rolf, Svensson Tommy
Första svampboken (1989) resp.
Mera om svamp (1990)
För att muntra/hetsa upp östgötarna inför sommaren och hösten skickar jag med en artikel från gamla Jordstjärnan.
Visst är det ett intressant ämne här är min insändare till den lokala pressen:
Ska vi verkligen låta våra barn äta farlig mat?
I skolan i dag serveras margarin och andra lättprodukter, dessutom kryddas maten med glutamat och det serveras alldeles för mycket snabba kolhydrater. Mycket av den mat våra barn äter i skolan varje dag är farlig, olämplig och försvårar barnens inlärning och koncentration.
I dag finns det mycket forskning som visar på att vi bör äta mycket mer mättat fett, färre kolhydrater och undvika transfetter, margarin, glutamat (smakförstärkare), sötningsmedel, färgmedel och andra tillsatser i mat. I den traditionella mat som serveras i de flesta skolor/förskolor kryllar det av glutamat och andra tillsatser.
Dagens matsedlar ser ofta ut så här: Fiskpinnar, friletter, chicken nuggets och alla möjliga och omöjliga former av panerat /friterat för i den typ av mat krävs inte några dyra råvaror utan det duger med rester från kött/fisk/fågel eftersom det täcks med panad. De är späckade med natriumglutamat för att få till en smak som passar.
Om vi går tillbaka i tiden eller jämför med naturfolk som lever i dag så ser vi att människan är gjord för att äta animaliskt i första hand. Vi mår bra av fet animalisk mat därför att det är vår ursprungsföda. Vi mår bra av att äta så naturlig mat som möjligt. Alla dessa tillsatser som finns i maten i dag är förkastligt.
Den mat som vi ger våra skolbarn idag är ett uselt alternativ. Inför Bregott eller ännu hellre smör, helmjölk och naturliga råvaror. Se till att det inte förekommer några onödiga tillsatser i maten och servera i första hand ekologiskt och närproducerat. Ta bort socker och snabba kolhydrater ur maten eller minska åtminstone ner dem rejält. Det här är förstås ett dyrare alternativ, tillfälligtvis. I längden kommer det att betala sig då barnen kommer att bli friskare, smalare, duktigare i skolan och må psykiskt mycket bättre.
Tack Anitha.Du kan tro att det är inte lätt att få politiker och kostchefer att förstå detta.Hur viktigt det är att våra barn slipper alla tillsatser, i det vi ger dem i skola och dagis.Såna undermåliga(men billiga)livsmedel som behöver så många tillsatser för att bli aptitliga??
Hej!
Norma har du varit på Tommys föredrag det är precis det han pratade om!
Kan vi inte öppna en ny tråd på forumet och tipsa om bra mat!
Grillkrydda innehåller mycket natriumglutamat och även andra kryddor har du något bra tips på annan krydda och någon som säljer?
Jan!
Att jag missat eller kanske glömt 1987 jordstjärnan att de hittade så mycket tryffel det var häftigt!
Jag har ju varit medlem länge!
Det är nu bevisat att socker, glutamat,mm triggar igång överaktiva människor. Speciellt de med ADHD och Aspbergers syndrom.
Det har ju gjorts försök med skolbarn, och fått dem lugnare med en kost som innehåller bl a långsamma kolhydrater.
Jag är positiv till en nyttig mattråd i forumet.
Här finns en intresant blogg om kost.
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika
Hon är läkare.
Adressen finns i tråden. För att du ska slippa läsa denna från början , så får du den här också:
http://www.utbildningscenter.se/
Jag kan till viss del hålla med Norma, vi har ju lite delade meningar om just den animaliska födan men förövrigt instämmer jag till fullo. Detta med Bregott, smör och “fetmjölk” och andra bra råvaror har jag drivit på Leos (min son) dagis, min dotter gick där innan och har i stort sett fått igenom alla krav. Det var inte så svårt när man väl hade väckt alla föräldrar med lite skräckexempel på vad maten kan innehålla för skräp. Men lite knorr är det från högre ort, de tycker så klart att matbudgeten är för hög men det får de ta. (De andra i familjen äter kött men det blir såklar mycket grönsaker oxå)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.