Hej!
Nu hade motaggsvampen legat i en låda sedan i början på november på altanen och den hade frusit, tinat,ruttnat flera gånger nu var det Dax!
Här ser ni resultatet!
Det äckligaste är de små vita larverna som är dom små risgryn som alltid finns i svampen,men vad gör man inte för att få blå färg!
Motaggsvamp rutten betat med tenn,alun,vitt och ljusgrått garn!
Det var det värt att vänta på när det blev så härliga färger!
Jag har färgat med växter för länge sedan och blått går väl då bara att få fram på ett sätt vad jag vet s.k. Potteblått. Det receptet har jag inte provat.
Jag föredrar nog blå färg med svamp i stället.
Roligt att fler är vakna vid den här tidpunkten utan att vara skiftarbetare!
Läste i måndagens aftonblad att forskare i Tyskland och Schweiz har kommit fram i en studie att rytmen är inkodad i generna och nästan omöjligt att göra något åt!
Det känns skönt att höra!
Angående potteblått så var det jäst urin man använde!
Alltid för att få blåa färger krävs att färgbadet blir basiskt alltså ett högt ph värde.
Färg är även kemi!
Med betning av järn blir garnet mörkare men också skörare.
Hittar man gammalt svart ullgarn och det bara ramlar itu kan man misstänka att det är betat med järn!
Jag minns inte så noga av min färgning vad jag använde m.m.
Men var det inte Kajsa Warg som beskrev färgningen Potteblått ungefär “Man tager urin, helst efter dem som dricka starka drycker osv”
Jag kämpar alltid med min dygnsrytm trots att jag läste artiklar som du har gjort nu om det genetiska.
Idag har det inte gått så bra men är man kvällsmänniska så är man:)
Hej!
Om man ska spinna garn själv som jag också kan på min spinnrock då är det bättre att spinna garnet först och färga sedan för att garnet är mycket mera lättspunnet när det är fett.
Jag har färgat hår från Pyreenehund den är vit och färgat med Lysticka,det var svårt för hundhår har som bekant inget fett.
Med ullen som jag färgar tovar jag utav!
Min favorit är runda bollar,de är bra att krama om man vill ha lite handgymnastik,eller om man är stressad eller fryser om händerna,eller om man sätter ett snöre i så blir det en jojo även för de minsta barnen,en mindre boll som blir kattens favorit,och så kan man stoppa i en plastgrej från Kinderägg och en bjällra i då har man en boll med ljud!
Brodera med svampfärgade garnet är också roligt!
Lila=Lysticka
Röd=Blodspindelskivling
Det gröna är färgat med vassvippor och de blå fåglarna med indigo.
Färgat med Lysticka och blodspindelskivling
Elisabeth, så det kan slumpa sig. I min hundmapp har jag spunnet pyrenéergarn och bl.a. den bifogade bilden på svampkillen och valpen vårvintern 73-74. Och i källaren finns en påse med hår och ull, minne av hunden. Jag råkade feldatera den förra bilden. Är dryga året äldre. Har du haft P-hund själv eller?
Bingo kan man säga för P-hund är inte så vanlig.
Det var inte våran hund utan en kusin som ägde den.
Själva har vi en Wachtelhund,och tidigare en Basset Griffon och Golden.
För den som är intresserad av hundar och tovning finns det en fantastisk hemsida och bok utav en kvinna som är japanska.
Ulliga gulliga hundar kolla på hennes hemsida http://www.fleecedog.com
hon har skapat miniatyrhundar av deras riktiga hår och fårull med nålfiltningsteknik.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.