0 609 visningar

21 svar

Bra mat!

sofia, skåne

7 feb 2008 kl. 23:25

Då kör vi igång tråden efter mångas önskemål.

Jag börjar med att tipsa om att libbsticka (mycket lättodlad växt)ger smak av buljong och gör att man slipper buljongtärning som oftast innehåller glutamat. Vill man trots allt använda buljong, har Touch of Taste nu gått ifrån glutamat.

0

anithaumeå

8 feb 2008 kl. 07:35

Apoteket har “nycklar” som förklarar vad alla tillsatser är för något. GRATIS.

Örtsalt, fabrik Vogel,
Det finns Herbamare och Trocomare, den senare är lite starkare i smaken
Innehåll:Havssalt, selleri, purjolök, krasse, lök, gräslök, persilja, libbsticka, paprika, vitlök, pepparrot, basilika, mejram, rosmarin, timjan, kelp (havsväxt som innehåller naturligt jod).
Ekologiskt odlat. Pris: 27-29:-.
Finns i vanliga matvarubutiker.
OBS Inga tillsatser OBS

0

Helena A

8 feb 2008 kl. 08:10

Änga gård http://www.angagard.com har supergoda kryddor utan tillsatser.
Myckjet ör dessutom KRAV odlat.

0

Palmolja ?

Enelie, Linköping

8 feb 2008 kl. 17:43

Jag hoppas att det här inte går utanför trådens ämne. Då får ni säga till i så fall. Men jag har en fråga.

Jag läste på min burk med buljong igår. Köpt på Hälsokost och med ingredienser som är ekologiskt odlade.
Men den innehöll också palmolja.
Det har varit en diskussion i media att man inte bör använda produkter med palmolja men jag minns inte riktigt varför.
Jag tror att det var för att man skövlar regnskog för att ta fram den oljan. Någon som vet?

0

Palmolja ?

Irene A

8 feb 2008 kl. 20:03

Kan vara för att odling av oljepalmer är ett hot mot regnskogen och dess invånare..
Jag läste i AB idag att 90% av Sumatras regnskog redan är borta.

Här finns en utförligare artikel om vad som händer:
http://www.wwf.se/source.php/1119527/wwf-1078459-1.pdf

0

Palmolja ?

sofia, skåne

8 feb 2008 kl. 23:10

Micke får säga ifrån om han tycker att vi avviker från svamptemat för mycket, men det är ju lågsäsong nu.

Jag tror att palmolja tillhör de mer mättade sorterna och de anses mindre hälsosamma. Det finns ju ingen anledning att använda palmolja, när vi har närproducerad rapsolja. När barnen var små skrev jag till barnmatstillverkarna, och vips bytte de palmoljan till rapsolja.

Jag tror att vi generellt sett mår bra av den sortens mat som våra förfäder ätit. En studie visade nyligen att holländska kvinnor som åt trditionell holländsk husmanskost, faktiskt var friskare är holländskor som åt medelhavskost, som ju anses ytterst hälsosam. Naturligtvis ska vi äta omväxlande kost, även från övriga världen, men jag tror inte att vanlig svensk husmanskost ska föraktas.

Det blev ett långt inlägg om palmoljan :)

0

Kallpressad rapsolja

Elisabeth Jansson

9 feb 2008 kl. 00:16

Jag tror inte att Micke tar illa upp om vi skriver om bra mat.
Kunskap är makt blir man en medveten konsument så kan man påverka det har ju flera bevisat här på forumet när man tagit kontakt med tillverkare.

Alltsedan jag var på Tommys föredrag har jag kännt ett behov att diskutera och veta mer det var många här på guiden som har mycket kunskap.

Nu med det stora klimathotet så är det ännu viktigare att köpa svenskproducerad mat.
Kallpressad rapsolja innehåller omega 3 det försvinner i processen när man köper den vanliga rapsoljan.

0

Palmolja ?

Enelie, Linköping

9 feb 2008 kl. 00:29

Det var en intressant länk om palmoljan, Irene.
Men det är ju också svårt att veta vilka produkter som innehåller palmolja så att man kan välja bort det.

0

Kallpressad rapsolja

Enelie, Linköping

9 feb 2008 kl. 00:35

Hur är det med Olivolja och Majsolja?
(Det är det som jag använder.)
Olivoljan är Extra vergine, jag har alltid trott att den är kallpressad men det stod inget på flaskan om det.

0

Palmolja ?

Irene A

9 feb 2008 kl. 17:49

Jag mindes fel om arikeln jag hade läst om Sumatra - det var i Expressen:
http://www.expressen.se/klimathotet/1.1037839/har-skovlas-hela-deras-varld

0

Palmolja ?

sofia, skåne

10 feb 2008 kl. 01:27

Jag har redan lärt mig mycket från denna tråd :)

Olivoljan anses idag nyttigare än majsoljan. Men det vi borde använda mest är rapsoljan eftersom den oftast är närproducerad. Jag brukar använda rapsolja till matlagmning och olivolja till sallader.

När det står vegetabilisk olja i innehållsförteckningen, brukar jag bli misstänksam. Det är oftast palmolja, som jag förmodar är så vanlig eftersom den är billigast. Det är bara att skriva mail till tillverkaren och fråga.

0

Palmolja ?

buffy

10 feb 2008 kl. 07:36

Sojaolja är en billig olja som används till t ex friterad snabbmat. Det är tveksamt om man bör äta sojaprodukter, eftersom soja blockerar upptaget av jod och hämmar sköldkörtelns funktion.

Det finns studier som visar att kroppen har svårare att lagra sk. Medium-Chain-fetter (finns i t ex kokosolja) som kroppsfett än Long-Chain-fetter (t ex i raps o solrosolja), överskottsenergin från fettet används istället för värmeproduktion i kroppen.

0

buffy

10 feb 2008 kl. 07:57

Det jag skrev nyss om fettinlagring kan man bl a läsa om på http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez
t ex i artiklarna
12775120 och 17898493 (skriv in artikelnumren i sökrutan).

0

Bra mat! quinoa

Trompette des Morts

10 feb 2008 kl. 11:29

bra mat !
det måste då vara quinoa från anderna i sydamerika.
historien berättar att spanjorerna förbjöd urbefolkningen att äta quinoa då de menade att deras styrka kom från quinoa.

0

Buffy!

sofia, skåne

10 feb 2008 kl. 17:31

Så intressant Buffy! Inte nog med att man blir smal, man slipper dessutom värma upp huset!

Vet du vilka livsmedel som innehåller medium chain fatty acids? Om kedjorna är kortare, borde fettet bli mer lättflytande. Men kokosfett är väl rätt så fast, eller? Vad är canola?

0

Buffy!

buffy

10 feb 2008 kl. 18:15

Hur fasta/flytande fetter är beror på innehållet av mättade/fler-/omättade fettsyror, inte på kolkedjornas längd. Ju större andel mättade, (desto rakare kolkedjor som ju kan lägga sig tätare intill varandra än bockade), desto hårdare fett. Kokosfett blir olja kring +25. Även animaliskt fett innehåller MCL (Medium Chain Lipids). Canola är rapsolja, kanske är det ett handelsnamn för att man inte har tyckt ordet rapeseed låter så bra.

0

Buffy!

sofia, skåne

10 feb 2008 kl. 19:49

Är du livsmedelskemist? Du kan så mycket matnyttigt!

Menar du alltså att rapsolja, kokosfett och animaliskt fett är alltså bra att äta om man har problem med vikten och dessutom är lite frusen av sig? Och att olivolja inte har dessa egenskaper?

Kanske en av anledningarna till att Atkins dieten verkar fungera?

Det låter onekligen lite skumt med rape-oil…

0

per d!

sofia, skåne

10 feb 2008 kl. 20:05

Visst är det gott med quinoa!! Hög proteinkvalitet och glutenfritt, om man inte tål det.

0

Palmolja ?

Enelie, Linköping

10 feb 2008 kl. 20:43

Det är ju minst sagt skrämmande att 90% av skogen är borta på Sumatra. Man kan ju försöka tänka sig hur det skulle kännas och se ut om lika mycket av våra skogar höggs ner.

Det är inte lätt att vara konsument:
Jag blandar eget mellanmål och sportdryck av ren sojaprotein, då huggs regnskogarna i Sydamerika ner.

Jag råkar köpa ekologisk buljong (med palmolja), då huggs regnskogarana i Asien ner.

Det är väl en himla tur att jag kör bil på vanlig bensin annars skulle jag ha mer regnskogar på mitt samvete;)

0

Sofia!

buffy

12 feb 2008 kl. 11:06

Om man har problem med vikten och är frusen av sig, kan det bero på att ens sköldkörtelfunktion är nedsatt. Det behöver inte vara så mkt att det “syns” i blodprov, t ex tar man ju oftast bara prov när man mår dåligt, man har sällan ngra värden från då man mådde bra att jämföra med. Kokosfett etc. lär stimulera sköldkörtel, medan sånt som vi numera får i oss allt mer av, t ex fluor och soja, har känd nedsättande effekt. Googla på goitrogens!

0

Buffy!

sofia, skåne

12 feb 2008 kl. 16:57

Tack för omtanken. Jag hade alldeles säkert obalans i skördkörtelhormonerna som ung, men jag förstod inte det då. Allt blev mycket bättre efter att jag fick barn. Så jag har inga stora bekymmer nu, jag tänker mer på min dotter. Men tack för all info. Du kan så mycket, Buffy!

0

Dieter Endom

13 feb 2008 kl. 20:21

Intressant tråd det här!
Sofia varför koka du inte buljongen själv! Det är ganska enkelt. Libbsticka är den klassiska buljonggrunden (Knorr mm)Vatten, grönsaker, örter, svamp (med sin umamismak) och libbsticka som ersätare för glutamaten, oblekt havssalt, peppar eller chili mer behövs inte. Enkelt, billigt och inga konstiga tillsatser. Touch f Tast är en ganska dyr produkt.

Vad betr. palmolja så ingår detta i de flesta margarinsorterna men redovisas endast som vegetabiliskt fett.

Alla högkvalitativa matoljor som raps-majs eller olivolja är kallpressade även om det inte står på etiketten. Varmpressad olja har mycket sämre kvalitet.
Tack Buffy, du tycks veta en hel del matnyttigt om fetter.

Visst är quinoa bra men hur är nu med miljömedvetenheten. Produkten tillverkas inte precis nästgårds.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone