0 535 visningar

17 svar

Hårigt, vad?

Enelie, Linköping

8 feb 2008 kl. 19:21

Det här kan jag inte lista ut.
Är det en svamp av något slag eller något annat?

0

klas jaederfeldt

8 feb 2008 kl. 20:01

en gissning, det kan vara en svamp i slkte Tomentella eller Tomentellopsis

0

Irene A

8 feb 2008 kl. 22:43

Jag som tänkte att det kunde vara mattsvamp, Pterula multifida… men klas har bättre koll på vedsvampar än jag.

0

Hans v E

8 feb 2008 kl. 22:51

Tänkte först också på Tomentella, sen på Ozonium, ett konidiestadium till någon bläcksvamp, jag tror Coprinus domesticus, vedbläcksvamp. Mattsvamp tror jag inte kan växa så där direkt på ved.

0

Enelie, Linköping

9 feb 2008 kl. 00:26

Ett stort tack för era svar!

Jag började söka i svampböcker tidigare idag men hittade inget som liknade. Jag blev osäker och trodde att det kanske var en lav/mossa istället.

Jag har bara hunnit med att söka lite kort på förslagen. Jag får fortsätta letandet imorgon.

0

Irene A

9 feb 2008 kl. 16:25

Ozonium var ju inget dumt förslag, så här ser det ut:

http://www.mushroomexpert.com/images/kuo/coprinus_domesticus_01big.jpg

0

Enelie, Linköping

9 feb 2008 kl. 16:48

Tack Irene!....
och pust!
Jag har suttit och sökt här nu så att jag har blivit gråhårig, trots att jag var hos frissan förra veckan:)

Det här var, minst sagt, överkurs för mig.
Men det här ser mycket troligt ut.

0

Enelie, Linköping

9 feb 2008 kl. 21:16

Fråga:
Jag har försökt läsa på lite mer info om C.domesticus.
Om jag har förstått rätt så är själva “ozonium” (det “håriga”) det samma som mycelet. Har jag förstått rätt då?

0

Irene A

9 feb 2008 kl. 22:40

Vad jag har kunnat läsa mig till, så är “Ozonium” en steril mycelfilt som tillhör bläcksvampen.
Tydligen finns det ytterligare några arter utöver Coprinus domesticus som har sånt.

Bläcksvamparnas konidiestadier, (Hormographiella) är inte alls lika uppseendeväckande, men kan orsaka infektioner, bl.a. i hud, hjärta och lungor, hos människor med nedsatt immunförsvar.

0

Hans v E

10 feb 2008 kl. 18:55

Tack för rättelsen av Ozonium från konidiestadium till mycel.

0

Enelie, Linköping

10 feb 2008 kl. 19:44

Det är svårt ibland med begepp när man slår upp dem i ordböcker.

Lite läskigt det där med infektioner från svamparna. Jag antar att det är luftburen smitta. (Som med t.ex. Mjöldagg.)

0

Från idag

Enelie, Linköping

20 mar 2008 kl. 15:54

Jag var och tittade till stockarna idag och hittade något som såg mer ut som en skålsvamp.
Det kanske är en svamp som inte har med “håret” att gör men växer där ändå. (?)
De har en slät insida.

2 bilder som är tagna på olika lågor.

0

Hans v E

20 mar 2008 kl. 19:43

Ja, det är nog en skålsvamp, troligen av släktet Peziza, som kommit före “bläcksvampsozoniet”

0

Enelie, Linköping

20 mar 2008 kl. 20:49

Tack Hans!
Du är som en levande uppslagsbok.

Jag har googlat på bilder och har väl kanske några tänkbara kandidater.
Jag kan i varje fall utesluta en del t.ex. “Peziza taunus”;)

0

Hans v E

21 mar 2008 kl. 10:35

Att artbestämma skålsvampen makroskopiskt omöjligt, men det kanske finns några sporer kvar trots ålderdomen. I varje fall finns det nog sporsäckar på vilka man med jod kan se om det är Peziza.

0

Enelie, Linköping

21 mar 2008 kl. 17:13

Jag antar att det blir en viss färgreaktion med jod.
Fungerar det med Jodopax (sårtvätt) från Apoteket?

0

Hans v E

22 mar 2008 kl. 00:16

Nej det går inte med sårtvätt. För det första måste du mikroskopera, för det andra använda “Melzer´s reagens” som innehåller jod och kaliumjodid och destillerat vatten. Då blir sporsäckstoppen blå om det är Peziza. Ledsen om jag inte var tydlig nog!

0

Enelie, Linköping

22 mar 2008 kl. 17:03

Det var jag som var lite ivrig och trodde att det kanske fanns en “snabb genväg” till artbestämning.

Jag ska försöka titta till de här lågorna ibland. Om jag har tur så kanske jag kan få se svampen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone