0 278 visningar

13 svar

Dagens mussling

gunhild

10 feb 2008 kl. 12:29

Visst gör den sig bra mot snön och isen.
Vad har hänt med fågeln på tredje bilden?

0

gunhild

10 feb 2008 kl. 15:56

Här kommer fler musslingar i andra färger och vad är det för lila på sista bilden?

0

anithaumeå

10 feb 2008 kl. 16:11

Gunhild!

Va läckra bilderna blev. Hoppas att du får svar på den sista.

Jag har inte kollat mina bilder ännu.

0

Hans v E

10 feb 2008 kl. 19:01

Gunhild vet ju själv. Vill bara testa andra.

0

anithaumeå

10 feb 2008 kl. 19:21

Nä du, Hans!

Den lila rackaren funderade Gunhild på. JAg var med henne så jag vet.
Någon får gäran upplysa oss vad det kan vara.

0

Enelie, Linköping

10 feb 2008 kl. 20:25

Bild nr. 6:
Jag hade en fråga om en liknande. Jag trodde att det var ett förstadium till purpurskinn. Jag fick svar att det kunde vara det eller blödskinn.

(Tyvärr så försvann det violetta i mitt foto men i verkligheten såg den ut som din.)

Det kanske är samma?

0

anithaumeå

10 feb 2008 kl. 20:43

Jag sätter 1 krona på purpurskinn.
Din bild liknar mycket den vi hittade idag.

0

Enelie, Linköping

10 feb 2008 kl. 20:51

Jag ska titta till den om ett tag och se hur den ser ut.
Men jag antar att den växer sakta så att det inte är någon idé än.
Jag återkommer med rapport och bild.

0

gunhild

11 feb 2008 kl. 19:37

Tack Hans för dina höga tankar om mina kunskaper. Det är stinkmussling och lila mussling som jag har på mina bilder. Jag köper förslaget om purpurskinn. En fråga, växer det vidare och lyfter från lågan lite, nu är det ju verkligen resupinat? Tror jag måste fråga Jan om domherren.

0

Enelie, Linköping

11 feb 2008 kl. 20:13

Jag vet inte om de här bilderna kan ge dig någon vägledning (från samma stubbe som tidigare.)
Jag får för mig att det är samma sorts svamp och att den börjat resa sig.

Domherren kanske ruggar upp sig för att få in luft mellan fjädrarna så att han kan hålla värmen bättre?

0

Dagens domherre

Jan A, Uppsala

11 feb 2008 kl. 22:55

Ingen aning Gunhild.  Hur mår han nu?
Idag trummade en mindre hackspett uppe i lunden. Brukar ha två häckningar på nån kvkm. Vår?  Har du kollat nötväckan?

0

Dagens domherre

gunhild

11 feb 2008 kl. 23:18

Jag har inte sett till domherren så kanske sparvhöken,räven eller nån katt fick sig en gobit. Nötväckan var det ett tag sen jag såg, men fåglarna har börjat “väsnas” nere vid strandleden.

0

Dagens domherre

Hans v E

12 feb 2008 kl. 09:30

Kan det inte ha varit en domfru? Könen är väl lika hos den arten.

Vilken bild på purpurskinn! Det ser ut som det växer ut från kanten på bok?lövet.

0

Herre och fru

Joachim Krumlinde

12 feb 2008 kl. 17:22

Nej, könen är skilda åt.

Bifogar en bild på några domherrar hemma i trädgården för 2 år sedan då vi hade snö i Skåne. Honan saknar i stort sett rött i fjäderdräkten.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone