När jag gör någon form av inlägg i lokaltidningen är man väldigt noga med att uppge vem som tagit bifogad bild. Det borde vara samma sak på ett forum som detta som genererar tusentals vackra och vältagna foton år efter år. Vem som helst kan ju ta del av dessa “gratisbilder”. Jag har själv använt många bilder på forumet som skrivbordsunderlägg utan att fråga fotografen ifråga.
Förlåt Klas och Tina m.f.l.
Jag tycker att det är på sin plats att de som bifogar bilder klart och tydligt kan säga ifrån att den här bilden inte får användas i något annat sammanhang. Såväl privat som i kommersiellt syfte.
Vad anser ni andra på forumet?
klart att de bilder du kanske tagit från mej skulle kunna ge några kronor, men jag tycker som så, att lägger jag ut en bild här så kan jag bjussa på den om någon vill ha den. här lägger man ju ut lågupplösta bilder, så jag tror inte någon tidning kan knycka dem för de duger knappast till att tryckas
Internet har medfört att all sedvanlig upphovsrätt är ett minne blott. Det knycks vilt, såväl bilder, texter, layouter som idéer och annat. Sen kan man ju diskutera om det är på gott eller ont men den som lägger ut något på internet och tror han eller hon kan skydda det är naiv.
Under rubriken “Information” här på sidan så står följande:
“Om bilder och upphovsrätt
Respektive fotograf äger upphovsrätten till sina svampbilder, kontakta därför fotografen för samtycke om ni vill använda bilderna i något speciellt sammanhang.”
http://svampguiden.com/information.asp
Jag säger inte emot dig.
Jag ville bara informera om vad som “gällde” för forumet eftersom jag upfattade att Bo R. efterfrågade sådan information.
Sedan är det ju som det är på internet.
Det blir väl upp till var och ens samvete hur man gör och använder bilder m.m. som man hittar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.