0 76 visningar

5 svar

Scharlakansvaxing?

Tanja V

17 sep 2005 kl. 14:51

Jag blev så glad när jag hittade dessa små röda vaxingar på en gammal fäbodvall idag! Kan det vara scharlakansvaxingar? (Jag tog bara några stycken i fall att det var denna skyddsvärda art..)

0

Fia A

17 sep 2005 kl. 15:03

Väldigt vackra svampar :-)

0

Michael Krikorev

17 sep 2005 kl. 16:30

Ja, det ser ut som scharlakansvaxingar. De har en cylindrisk fot med fibrig ytstruktur och den tillspetsade fotbasen är vanligen vit, vilket skiljer den från blodvaxing.

Fagervaxing (Hygrocybe splendidissima) är närstående och har en mer tillplattad fot som är mer slät än fibrig. Den bör kanske skonas p.g.a. att den är ovanlig, men har förmodligen samma matvärde som scharlakansvaxing.

0

Michael Krikorev

17 sep 2005 kl. 16:33

Förlåt, praktvaxing är det svenska namnet för H. splendidissima (fagervaxing är en annan gulare art).

0

Tanja V

17 sep 2005 kl. 19:24

Jaha, nu har jag provsmakat dem. Gjorde som jag alltid gör med nya sorter - stekte lite och kruddade med bara salt o peppar. Men det här var en ganska “mesig” svamp… Såg mer ut än den smakade så att säga!

0

Michael Krikorev

17 sep 2005 kl. 20:48

Jag håller med när det gäller smaken, ganska intetsägande, men ger en vackert rosa-röd färg i en stuvning.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone