0 385 visningar

7 svar

Dagens utflykt bland tickor

NadaL, Umeå

11 feb 2008 kl. 17:46

Ett strålande solsken med ett par plus grader och man kan inte sitta hemma.Tur att man har lärt känna på forumet någon som tänker likadant.Det räckte med en signal och då var Anitha och jag på utflykt i jakt efter tickor.Har kommer några bilder:

0

Bo E

11 feb 2008 kl. 18:26

Bild 1 är väl inga tickor.
Ser ut som nån skivling i alla fall. Mussling?

Bild 2 och 3 är tickor.
Tycker att 3 ser ut som tickor jag sett på fruktträd.
Apelticka blir gissningen.

Undersidorna på 2 vågar jag inte gissa på.

Fina bilder i alla fall.

Kul med vackert vinterväder!

0

anitha - utflyktskompisen

11 feb 2008 kl. 18:35

Käre Bo E!
Bild nr 1 är en lilamussling
Bild nr 2 är lönntickor
Bild nr 3 kommer jag inte ihåg, men Nada vet.

0

Bo E

11 feb 2008 kl. 18:41

Lilamusslingen verkar vara rätt allmän nu, tack för namnet.
Den ser ju inte direkt lila ut men på andra bildet såg jag liknande musslingar påde med mer lila och blekgul anstrykning.
Åldersförändringar?

0

NadaL, Umeå

11 feb 2008 kl. 18:56

Hej utflyktskompisen och Bo E,
Jag tror att på bild 3 har jag Björkeldtickor.Jag ventar på dina bilder Anitha.

0

Gunhild

11 feb 2008 kl. 19:06

En gissning på tredje bilden Phellinus igniarus för det är väl en sälg den växer på?

0

Gunhild

NadaL, Umeå

11 feb 2008 kl. 19:25

Den har tickan har jag fotat på en björk och jag tror att dom andra två är också fotade på björk.

0

Nada

gunhild

11 feb 2008 kl. 19:43

Det är svårt med eldtickorna. Det sista skulle kunna vara Phellinus nigricans svart eldticka.
Min har jag fotat i Arboretum Norr

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone