0 447 visningar

14 svar

Lite funderingar

Tina N Kolsva

14 feb 2008 kl. 10:21

över det jag hittade i januari på en rönn. Tycker de ser ut som piggplätt, men de är så små max 20mm o runda plättar.En variant ? Eller är det bara jag som inte sett den här formen förut?

Den bruna bollen på andra bilden finns på en björkstam och är ca 50mm.
Tips?

0

Tina N Kolsva

14 feb 2008 kl. 10:22

Att man ska vara så kvick o klicka på skicka

0

klas jaederfeldt

14 feb 2008 kl. 11:25

piggplätt börjar som de små frk. och växer sedan ut i sidled till större

den bruna klumpen är en skiktad dynsvamp, tror att det är 4 arter som ser ungefär likadana ut,men som skiljer sig mikroskopiskt

0

Tina N Kolsva

14 feb 2008 kl. 11:43

Tack för det Klas.

0

Jan A, Uppsala

14 feb 2008 kl. 11:43

0

Tina N Kolsva

14 feb 2008 kl. 14:24

Det där med branddyn svamp var invecklat, mucket som ska klaffa för att det ska bildas fruktkroppar. Här har det inte varit brand på iaf 20 år, trädet sen satt på var ftiskt vad jag kunde se. Men så var det ju insekterna.
Hur vanlig är den? Någon som vet?

0

NadaL, Umeå

14 feb 2008 kl. 15:54

Hittade på google intressant läsning om knoppmasur på björk.Du kan kolla där.Satsar hundring igen.

0

Skiktdyna

gunhild

14 feb 2008 kl. 15:55

Daldinia concentrica eller Daldinia petriniae vad ska den heta? Jag har hittat den längs älven på al. Jag har kollat den i genomskärning och man ser tudligt de olika skikten.

0

Lite funderingar Nada

gunhild

14 feb 2008 kl. 16:00

Hur blir det med Bölesholmarna?

0

Lite funderingar Nada

NadaL, Umeå

14 feb 2008 kl. 16:16

E-mail kommer.

0

Irene A

15 feb 2008 kl. 08:49

Jag hittar ganska ofta skiktdynor, mest på al, ibland på björk. Men jag vet inte vilken tid på året som är bäst att plocka dem för att kunna göra någon artbestämning. Hittills har jag inte lyckats hitta något i mikroskopet som går att tyda..
Det florerar många olika artnamn, men den här artikeln tror jag hör till de mest pålitliga:
http://www.umu.se/myconet/asco/Daldinia.html
Där verkar det som om den vanliga arten av skiktdyna ska heta D. petrinii.

0

Stefan

15 feb 2008 kl. 19:09

Jag bläddrade i mina papper om Daldinia, då jag också har ett olöst Daldinia-problem ute på landet. Någon gång i mitten på september blev jag svart på fingararna då jag rörde vid minia Daldinior, så då var nog sporerna mogna. De tre arter som anges i Irenes link ovan verkar skilja sig åt så här enligt de papper jag har hemma:

D. decipiens har en avsmalnande konisk bas, som t.ex. hos gyttrad röksvamp (Lycoperson pyriforme). Den är liten, upp till 2,5 cm i diameter.

D. petriniae har sporer som avsmalnar mot ändarna, 12-15 my långa. Den är ofotad, 1-5 cm bred och kanske något mer “knölig” till formen än D. loculata. Sporerna mognar på hösten. Mest på al.

D. loculata har 10-14 my långa sporer med brett avrundade ändar. Fruktkroppen är 2-5 cm bred, ofotad, mer rundad till formen också i moget tillstånd. Spoerna mognar på försommaren(?). Mest på björk.

Bilder på alla finns i Zeitschrift für Mykologie 67(1).

Min svamp ser ut att vara lite av varje ;=)

0

Skiktdynor

gunhild

15 feb 2008 kl. 20:43

Tack för utförlig info om skiktdynor. Det är nog daldinia petriniae som jag hittar.

0

Irene A

16 feb 2008 kl. 10:05

Tack, Stefan! Intressant info om olika tider för spormognad. Det blir oftast så att man plockar skiktdynorna på senvintern när man inte hittar så mycket annat att undersöka…
Nu blir det till att samla skiktdynor på hösten också.

0

Jan A, Uppsala

16 feb 2008 kl. 14:04

En del om Daldinia finns i Hanna Johannessons doktorsavhandling som kan hämtas hem gratis här:
http://diss-epsilon.slu.se/archive/00000010/

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone