Har länge tvekat om jag skulle lägga mig i också denna tråd, men…
Det har framskymtat att forummedlemmar köpt böcker från antikvariat till högre pris än de kan köpas NYA från Adlibris, Bokus eller andra Internet-bokhandlare. Att beakta är också att någon/några näthandlare erbjuder fri frakt, åtm. om man kan vänta några dagar extra.
Eftersom jag i många år har samlat på mig (fått och köpt) facklitteratur av olika slag, om svamp s.l., skog och natur., från såväl auktionssajter (tradera och flera generationer av dess föregångare) som olika antikvariatskedjor (i Sverige bokbörsen.se och antikvariat.net) så har jag gjort en del erfarenheter.
Ett exempel: “TJÄRA, BARKBRÖD OCH VILDHONUNG” finns nu på Tradera och högsta budet (idag med c. 8 timmar kvar), 260kr, är onekligen betydligt högre än de 100 kr boken kan köpas för förlagsny! Se:
http://antikvariat.net/get/search.cgi?id=vokvazaia1pt,1,0,2&qe=NBO7111
Så det gäller att kolla Nätet och att hålla fingrarna och hjärnan i styr när man bjuder…
Öht gäller att de flesta böcker som kan köpas nya från Adlibris , Bokus m.m. är billigare än begagnat- eller auktionspriserna. Detta gäller bl.a. Ryman/Holmåsen, Nylens stora och lav- och mossböckerna med Holmåsen och Roland Moberg resp Hallingbäck (de senare just nu “tillfälligt slut” hos Adlibris, Bokus och Internetbokhandeln).
Bokrean är ett särskilt kapitel! Och även Internetbokhandlarna har rea…
Det är bra att det kommer in tips här.
Jag har handlat från nätbokhandlare och antikvariat men aldrig de övriga.
Jag brukar göra en snabbkoll med priser men det skadar nog inte att jämföra mer innan man bestämmer sig.
Just nu var jag ute efter Nylén (svamp) som jag köpte på cdon.com. Den har jag saknat länge. Jag vågade inte vänta längre för den verkar vara slut överallt (även på förlaget).
Så fick jag en Linköpingsdeckare för bara 9:- också:)
Sorry, jag lade in fel länk till barkbrödsboken. Det gäller att kontrollera fingrar och hjärna! ;))
Ska vara http://antikvariat.net/get/search.cgi?id=hekoavrva1pt,3,0,2&qe=NBO7111
Högsta budet på Tradera var med en halvtimme kvar—- 310 kr! Vet inte hur det slutade…
cCdon levererar fraktfritt om man handlar för 600, Bokus om man handlar reaböcker för 400kr. Adlibris har det ALLTID om man står ut med långsammare leverans.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.