0 326 visningar

10 svar

Vilken ticka

SkåneLotta

15 feb 2008 kl. 17:03

Har hittat den 2 ggr. På grova boklågor. Verkar växa både resupinat och hattbildande. Har tyvärr förlorat bilderna från växtplatsen. Doftar mycket av nån grönsak eller krydda som jag har svårt att definiera, anis, fänkål, selleri, lakrits ??
Nån som vet för jag har ingen aning.

0

SkåneLotta

15 feb 2008 kl. 17:05

Glömde skriva att den stora är ca 15 cm bred.

0

Joachim Krumlinde

15 feb 2008 kl. 19:16

Sydlig sotticka (Ischnoderma resinosum)

0

SkåneLotta

15 feb 2008 kl. 23:27

Tack för hjälpen Joachim, var lite inne på den själv men väldigt, väldigt osäker. Och tack för inbjudan till Puggehatten. Jag dyker nog upp vad det lider.

0

Irene A

16 feb 2008 kl. 16:58

Den anisliknande doften står det ingenting om i någon av mina böcker, men jag har ibland känt den tydligt hos sottickan (Ischnoderma benzoinum).
Det kan väl inte vara någon tillfällighet?

0

Jan A, Uppsala

16 feb 2008 kl. 17:23

David Arora säger i “Mushrooms denystified”: ...the infected area sometimes has a strong aniselike odor.”

0

Irene A

16 feb 2008 kl. 17:47

Tack för den informationen, Jan! Jag har tydligen alldeles för lite svampböcker :-)

0

Jan A, Uppsala

16 feb 2008 kl. 18:23

Irene, det skulle givetvis stå “demystified”!
Jag har också alldeles för få, vilket är tur, för de jag har har det redan trångt.  Denna är dock bra liksom Aroras ännu roligare “All That the Rain Promises, and More”.

0

Joachim Krumlinde

17 feb 2008 kl. 10:30

Den sydliga sottickan luktar mer eller mindre kraftigt av anis, framför allt om den har blivit skadad, avbruten, eller betad av rådjur. Tydligen är den mycket begärlig för hjortar och rådjur.

0

Jan A, Uppsala

17 feb 2008 kl. 13:04

Har du provat om den är begärlig också för människor, Joachim?

Arora säger nämligen också detta: “EDIBILITY: Said to be edible when young and watery, but soon tough and corky.”

0

SkåneLotta

18 feb 2008 kl. 09:52

Ja, Jan man kanske skulle testa om den är god. Hittade följande information under denna länk: http://www.mushroomexpert.com/ischnoderma_resinosum.html

As Ischnoderma resinosum matures, it becomes very tough and leathery, and much more “polyporeish.” Believe it or not, however, the fleshy young caps are not only edible, but quite good. The species is typically listed as “inedible” in field guides, but I suspect this is because authors have mature, leathery specimens in mind. I do not recommend this species for beginners, but if you are 100% sure of your identification Ischnoderma resinosum is well worth a culinary experiment. Try only a few bites the first time, however; fleshy polypores are notorious for causing “allergic reactions” (minor gastric distress) in some individuals. You will need to use only the soft edges of young fruiting bodies, and you should probably cook the mushrooms a little longer than usual, to soften them up.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone