0 505 visningar

42 svar

Miljöbluffen 2

"JAS" Helsingborg

16 feb 2008 kl. 10:22

Jag har väldigt lite vetenskapliga länkar att bidra med men nog är det så att köttproduktionen bidrar med 20 % av all CO2 utsläpp. det är vad Chalmers i Göteborg har kommit fram till nyligen. Och då är det inget liten miljöinsatts jag har gjort sedan 1972 då jag slutade helt med köttdiet. Jag har varit grovarbetare i nästan hela mitt liv och har klarat mig alldeles utmärkt utan kött. Äter för övrigt knappast några sojaprodukter heller och har aldrig gjort det. Om jag skulle äta kött så har jag inget som hindrar mig från att döda, om det är för att överleva och det tror jag inte någon av oss har i slutändan, INTE om det gäller att leva eller dö. Men jag känner att jag trivs betydligt bättre på den här jorden när jag vet att jag inte deltar i köttproduktionen. Nog är det så att vid varje näringskedja tappar man mellan 80 – 90 % av proteiner m.m. så på den arealen som man odlar fram kött till en människa kan man odla vegetabilier för 8- 10 människor istället. Miljöpåverkan på de olika odlingsarealerna kan inte vara särskilt stor då mig veterligen kostgödsel och kemisk besprutning av grödorna minskar och man försöker övergå allt mer till en biologisk bekämpning av grödorna, detta gäller troligen också framställningen av vegetabilier för köttproduktionen. (Tyvärr gäller inte detta för köttproduktionen och framställning av vegetabilier för köttproduktion och ”miljövänligt” bränsle i Brasilien m.fl.) Om inte jag är helt ute och cyklar (det borde vi kanske alla vara lite mer) så från början och under många tusentals år så var människan samlare. I detta läge samlades det förmodligen in en hel del fröer från gräs och tidiga ”sädesslag”, problemet idag är nog snarare miljögifterna och framställningen av ”vita” sädesslag och vitt mjöl där det mesta av det nyttiga från säden tagits bort! Så till anatomin, jag tror att Norma var lite obetänksam när hon kastade ur sig detta om vår anatomiska likhet med rovdjuren, jag skall inte gå in på detta närmare det är så enkelt för er som är intresserade att kolla upp detta och upptäcka att skillnaden är inte liten utan stor, vi är konstruerade mer som allätare vilket är fantastiskt för här har vi en valmöjlighet viket vi inte hade haft om vi hade haft ett rovdjurs anatomi eller en idisslares, så var glada för det. Miljöbluffen är intressant att följa och man skall alltid vara skeptisk och i den mån det går kolla vem som betalar respektive forskares lön för ingen är väl så naiv att han tror att forskarna är objektiva. Buffy kanske kommer ihåg debattören i Helsingborgs Dagblad för något år sedan som påstod att Vindkraft var helt förkastlig och att hela den Danska vindkraften gick med miljardförluster och var en jättebluff som dragits igång av dansk vindkraftsindustri för att man skulle tjäna multum på att producera och expotera denna miljöbluff. Debattören var en forskare betald av kärnkraftsintressenter! Inte att förglömma är att svampen i vissa delar, Gästrikland, Dalarna med flera fortfarande kan innehålla upp mot 100 000 bequerel per kg svamp, alltså 100 000 cesiumatomer som sönderfaller per sekund per kg svamp, detta gäller ju också villt, fisk m.m. fast kanske inte lika höga världen. I vilket fall som helst så är debatten bra och allt (nästan) som kan bidra med att vi minskar våra utsläpp och ändrar på vår slit och släng konsumtion och som kan ta moralen ett snäpp högre och att vi kanske drar upp knoppen ur svampkorgen, lyfter blicken och skådar ut över en värld som kan må bättre av att vi gör det lilla i det tysta och inte förlitar oss på någon annan. Dra ert strå till stacken så mår vi alla bättre men framför allt du själv och då blir du en bättre människa och så mår vi alla ännu bättre.

0

Om skogen

Irene A

16 feb 2008 kl. 11:32

Bra inlägg “JAS”! Onödigt att lägga in det i två trådar kanske, men jag svarar här eftersom den andra börjar bli ganska lång…

Jag tänkte bara understryka att de olika forskarnas och experternas slutsatser i hög grad är ett resultat av vem som avlönar dem och vilka syften de har.
Här finns ett färskt exempel som rör skogsskötsel:
http://www.sr.se/kronoberg/nyheter/artikel.asp?artikel=1889419

För det första är synsättet mycket snävt (som om kalavverkningar skulle vara det enda alternativet till användning av fossila bränslen…?) och påståendet kan ifrågasättas - andra forskare påstår motsatsen.
För det andra skulle en sådan ensidig fokusering på koldioxiden bli förödande för den biologiska mångfalden.

0

Om skogen

"JAS" Helsingborg

16 feb 2008 kl. 11:50

Hej Irene A* har läst dina inlägg i den andra tråden och håller med dig om det mesta även här. jag vet inte vad som hände blev väl ett snubbel på hjärntråden så det blev inlägg + en ny tråd. Enligt Smålandsnytt och några forskare som jag nog nämt tidigare så bidrog kalkyggen och “stormfällor” med minst lika mycket CO2 utsläpp som transportsektorn i vårt land.

0

Om skogen

klas jaederfeldt

16 feb 2008 kl. 12:27

Du kanske har rätt jas, men för min del gillar jag bättre att sätta tänderna i en riktigt blodig biff, än att t.ex äta gurka eller annan grönsak

0

Norma

16 feb 2008 kl. 12:51

Rått kött-Det skulle motsvara människans “riktiga” ursprungskost, med alla enzymer, mikroorganismer och vitaminer oförstörda, som människan (och alla andra rovdjur) behöver.

0

Norma!

"JAS" Helsingborg

16 feb 2008 kl. 16:02

Hej Norma, verkar jag död eller? Men å andra sidan kanske jag inte är ett “riktigt” rovdjur. Jag hoppas att jag är närmare släkt med schimpanser, orangutanger och gorillor (växtätare mig veterligen) än med de stora rovdjuren. Det konstiga är att denna debatt har inte förändrats ett ända dugg sedan jag slutade att äta kött på 70talet.. Köttätarna slår ifrån sig alla argument om att det skulle vara nyttigare/hälsosammare och mindre ansträngt för miljön att inte äta kött och att kötthanteringen är en sund och djurvänlig industri vet vi ju alla, det dör inga djur i onödan och alla djur behandlas med respekt. Det förekommer inget fusk inom köttindustrin det förekommer inga vidriga transporter med djur inblandade. Ni som vill sätta tänderna i en saftig biff, helt ok men se då till att köttet är närodlat och under framtaget under bra betingelser för alla inblandade lika väl som jag försöker köpa närodlat, inte nödvändigtvis alternativodlat som ibland är riktiga miljöbovar med långa transporter m.m. Och så vill jag hemskt gärna se den vetenskapliga, objektiva avhandlingen som säger att kött är nyttigt, miljövänligt och kanske för den delen även moraliskt försvarbart. För min del får ni gärna delta i detta men påstå inte att människan måste ha kött för att överleva för då är vi många som är vandrande vålnader och som då går runt och spökar och skramlar med våra purjolökar. Det är kanske detta som är skrämmande att vi är rätt många som faktiskt överlever utan kött. Och jag hatar inte köttätare om det nu är någon som får för sig det långt därifrån, men man måste ju få argumentera eller hur.

0

JAS

sofia, skåne

16 feb 2008 kl. 17:40

Är du vegetarian eller vegan? Jag är bara nyfiken.

0

"Inget kött bara för jas"

"JAS" Helsingborg

16 feb 2008 kl. 19:47

De första 10 åren var jag laktovegetarian, men på den tiden och som resande trädgårdsanläggare så orkade jag inte i längden utan började äta fisk och skaldjur oxå och på den vägen är det. Utbudet på restauranger var på den tiden rätt dåligt och på mindre orter näst intill obefintligt ( ungefär som i dag, det kunde vara mycket bättre) och efter en lång arbetsdag var det rätt jobbigt att stå i husvagnen och brassa krubb. Jag fiskar och jagar skaldjur själv, har i många år försökt undvika odlad fisk och skaldjur men har börjat tänka om på både gott och ont. Äter inte odlade jätteräkor från Asien men Svenskodlade kräftor, är just nu kluven till “kassodlad” fisk och då framför allt Norsk fjordlax där mycket skit har inträffat med den vilda faunan och hanteringen kan i det närmaste liknas med köttindustrin och slakteriverksamheten. Man håvar upp fisken från stora kassar och skär halsen av dem och låter dem förblöda, typ muslimskt halal slakt. Överhuvudet taget ”kassodlad” fisk i känsliga miljöer och vilka miljöer är inte känsliga? Men om vi inte slutar att utrota fiskarna i världshaven så återstår kanske bara odlade alternativ och då står jag inför ett moraliskt dilemma igen.

0

Jas

klas jaederfeldt

17 feb 2008 kl. 00:24

de e väl ok. om du bara vill käka grönt, tänk om alla gjorde likadant, då behövdes inga djur att äta, men du var sjutton skulle man ta läder till skor ifrån då? eller skulle man ha köttdjur som man bara kastade köttet ifrån och tog skinnet på

0

Klas

sofia, skåne

17 feb 2008 kl. 01:57

Det finns moderna material som t ex gortex. Går det att flyga till månen, så går det nog att göra skor av annat än skinn.

Men Klas, har du smakat ekologisk biff någon gång?

0

Klas

Nelle

17 feb 2008 kl. 02:13

Det finns faktiskt riktigt fina kvalitetsskor som är både ekologiska och vegetariska, de är oftast gjorda av hampa, sen finns ju stövlar i naturgummi mm.

Det stora problemet är ju hur vi konsumerar idag. Vi konsumerar så mycket mer än vad vi behöver och lever långt över jordens resurser. (http://www.earthday.net/Footprint/index.asp, testa gärna hur stor jord som skulle behövas om alla i världen skulle leva som du och jag gör.)  Ett par skor skulle tex. kunna räcka långt mycket längre än vi i genomsnitt använder dem idag.

Det viktigaste man kan göra om man bryr sig om framtida generationer och deras lika stora rättighet att leva ett gott liv är att när man är i butiken fråga sig själv: BEHÖVER jag verkligen den här? Hur har denna vara transporterats och tillverkats? Kan jag stå för detta?   

Det är till stor del upp till dig och mig att agera, politikerna har   alldeles för korta mandatperioder och har ett alldeles för stort intresse av att hålla sig själva om ryggen, vi kan inte heller förvänta oss att de ska hinna agera. Varje liten grej de gör för att ta ett steg mot en hållbar utveckling motverkas dessutom av att de i samma veva tar beslut som har rent ekonomiska intressen.

Det finns ett ordspråk hos Cree-indianerna som lyder: When all the trees have been cut down,
when all the animals have been hunted,
when all the waters are polluted,
when all the air is unsafe to breathe,
only then will you discover you cannot eat money.

Det är tänkvärt tycker jag. Jag lever hellre av lite mindre men med ett något renare samvete.

0

Klas

nelle

17 feb 2008 kl. 02:16

Gore-tex innehåller tyvärr massor av farliga kemikalier som sköljs ur materialen och hamnar i vår natur, det kanske inte är det bästa alternativet tyvärr, å andra sidan använder man vidriga kemikalier även vid bearbetning av läder…

0

sofia menar jag.

nelle

17 feb 2008 kl. 02:22

föregående inlägg var en kommentar till Sofias inlägg…

0

klas jaederfeldt

17 feb 2008 kl. 10:54

jag vet att man kan göra skor och kläder av andra material, men det var inte det jag skrev,utan djurhållning för att få kött, så blir det inget skinn eller läder heller

0

sofia

klas jaederfeldt

17 feb 2008 kl. 10:56

nej jag har aldrig ätit ekologisk biff, är den gjord på grönsaker? eller är det kossor som bara fått giftfritt käk?
äter däremot med glädje oxtungssvamp som både blöder och har en konsistens som liknar nötkött

0

Fiskskinn!

"JAS" Helsingborg

17 feb 2008 kl. 12:29

Man kan ju undra varför man inte tar tillvara skinnet från fisk, vissa fiskskinn som lax & ålskinn är väldigt starka och har används av naturfolken till allt möjligt. Sedan håller jag med Nelle o just Hampan en växt som har blivigt alldeles för mycket förknippad med cannabis. Denna planta som går att använda till det mesta. Hampan ger utmärkta oljor både smörj och matoljor, olika textilier, foder, pappersmassa (4x mer än från träd på samma areal)biobränsle och restprodukterna går att använda till en hel del bla. pressas samman till möbler, bilinredningar ja faktiskt till nästan vad som helst. Men som sagt är denna växt nästan tabubelagd och varför kan man ju undra. Knappa in hampa på google så får ni se. Och så till klas, kläder av fnöskticka då? :))

0

Argumentation är en sak,

Charina Halland

17 feb 2008 kl. 13:13

men detta eviga tjat blir jag trött på.

0

tjat

buffy

17 feb 2008 kl. 14:48

Man slipper bli trött på “detta eviga tjat” om man låter bli att läsa de tjatiga trådarna. Det skulle vara väldigt, väldigt svårt att åstadkomma att alla trådar intresserar precis alla.

0

Jas

klas jaederfeldt

17 feb 2008 kl. 14:56

visst kan man göra kläder av fnösticka, har aldrig påstått något annat, vad jag säger är att inget skinn och läder om man inte använder djur för köttproduktion, för det är säkert mycket olönsamt att hålla sig me t.ex grisar om man inte äter köttet utan kastar det och bara använder skinnet, me3 kor är det ju lite annurlunda där kan man hålla djur för att få ut mjölk.

om vi nu tänker tanken ut att alla blev vegiterianer, så skulle särkert ingen hålla grisar. I och med detta blev grisen rödlistad och utrotad, kanske några enstaka djur fick vara kvar i djurparker

0

Jas

Charina Halland

17 feb 2008 kl. 14:58

Bönder är snart rödlistade.

0

klas jaederfeldt*

"JAS" Helsingborg

17 feb 2008 kl. 15:23

Då tjatar vi vidare lite då. Hej klas jag, jag menar inte att alla skall bli vegisar, snarare att man tänker på vad man äter och att man väljer när producerat och mat från så miljövänligt odlat som möjligt och att djuren har det bra under tiden som de producerar köttet eller överhuvudettaget så klar att produktionen inte är idiotisk. Du har ju Antroposoferna inpå knuten, de är ju extrema åt andra håller men jag tror att deras jordar mår bra. Och nog tycker jag att vi kan hålla mjölkkor och så klart skall vi använda hudarna. Grisar som går ute och bökar och har det bra “glada grisar” vist helt ok för mig. Och så är det väl så att visst är det dumt att frakta kött från andra sidan jorden bara för att det blir några kronor billigare per kg. Nog kan vi väl betala för svensk odlat och behålla bönderna och det öppna landskapet. Så är det nog såhär att när man räknar på miljökonsekvenserna av köttproduktionen så är alla transporter, traktorer, slakteriutsläpp m.m. inräknat hoppas jag och jag som inte äter kött bidrar så klart med samma transporter för min mat odlar ju inte i butiken och nu måste jag gå på toa och då bidrar jag nog med min beskärda del av växthusgaserna. Snart kommer det säkert en rapport om våra “egna” utsläpp och de är säkert inte så små. Debatten är igång och förhoppningsvis så kläcks det en och annan god tanke där ute. Nu skall jag lägga in lite tickbilder så du får lite att göra klas, om du vill alltså.

0

tjat

sofia, skåne

17 feb 2008 kl. 17:20

Jag finner denna “tjattråd” mycket intressant och underhållande. Jag har lärt mig mycket genom att läsa om allas olika syn på saken.

Ju mer kunskaper man har, desto lättare är det att välja en egen, framkomlig väg.

0

klas jaederfeldt*

klas jaederfeldt

17 feb 2008 kl. 19:24

hej Jas, jag har aldrig ifrågasatt din rätt att käka grönt, vad jag först sa var att jag föredrar en blodig, biff, sedan gick jag vidare med tanken om alla gjorde som du och blev vegisar så fick vi inget skinn å läder, och det antar jag att du inte har någor att säga om.

att jag bor ihop med antisar är jag väl medveten om, oftast är de trevliga prickar med lite konstiga ideer. dom har själva erkänt att de t.ex inte skulle kunna odla giftfritt om inte deras grannar sprutade på ohyran.

på andra sidan om järna finns det Hare Krishna . och råkar man åka in till södertälje ,så är det som att komma till Bagdad

0

klas jaederfeldt*

"JAS" Helsingborg

17 feb 2008 kl. 19:54

Helt ok klas med lite tokiga människor omkring sig det är då man känner sig levande, här på söder kallas det för “lilla Gazaremsan”. Harirama!

0

Nelle

sofia, skåne

17 feb 2008 kl. 20:52

Förlåt att jag missade att svara på ditt svar.

Jag tror dig att gortex läcker kemikalier. All textil, allt läder läcker kemikalier. Det har som tur är blivit vanligare och vanligare med Öko-textil, så att man åtminstone slipper formaldehyden på huden. Och nu börjar den ekologiska bomullen dyka upp. Det är ju glädjande.

Samtidigt ska vi inte inbilla oss att vi kan skapa ett “kemikaliefritt” samhälle. Naturen består ju av kemikalier. Vad vi ska sträva efter är att använda icke giftiga kemikalier och att så lite så möjligt ska komma ut i naturen. Sedan ska vi inte heller glömma att det finns gifer naturligt i naturen.

Det gäller att hitta en rimlig väg att gå och jag tror absolut att var och en kan bidra till stacken.

Jag har förresten köpt ett par strumpor gjorda av bambu och de har snabbt blivit mina favoriter. De är helt mjuka och gosiga, även utan torktumling.

0

sofia, skåne

"JAS" Helsingborg

17 feb 2008 kl. 23:10

Hej sofia. Det här med bomull är lite trist för det går åt mängder med vatten, kommer tyvärr inte ihåg exakt men det rör sig om 100tals liter bara för att framställa 1kg.

0

JAS

sofia, skåne

17 feb 2008 kl. 23:47

Nej, bomullen är inte så miljövänlig som den verkar. Jag är inte så påläst men det går visst åt 1 kg bekämpningsmedel för att odla 1 kg bomull, och som du säger mängder med vatten.

För något år sedan odlade jag upp en bomullsplanta i kruka och den växte fint och drabbades aldrig av ohyra. Den blommade med ljuvliga blommor och så småningom kom det kapslar med bomull. Det var en härlig känsla att ha egen bomull i badrummet till användning för sårtvätt, make-up etc.

Jag har sett i reklamblad från Jysk att de nu säljer handdukar av någon alternativfiber, minns inte vilken. Har någon erfarenhet av sådana handdukar?

0

bomullen/HAMPA

"JAS" Helsingborg

18 feb 2008 kl. 20:20

Nej, själv har vi handdukar inhandlade i Holland ( :) ) Består mestadels av hampa/linne så klart.

0

bomullen/HAMPA

sofia, skåne

18 feb 2008 kl. 21:42

Känns en sådan handduk likadan som en av bomull? Har den samma absorptionsförmåga?

0

bomullen/HAMPA

Enelie, Linköping

18 feb 2008 kl. 23:06

Om ni googlar på “industrihampa” så går det att få upp lite länkar.

(Jag har världens segaste internet här ikväll så jag gav upp.)

F.ö. så lär det tydligen odlas hampa i någon del av norra Rumänien. Tyvärr hittade jag inte den informationen nu. Växter är väldigt tålig och det behövs inga kemikalier.

0

Fiskskinn!

Margareta

18 feb 2008 kl. 23:36

Det går utmärkt av gäddskinn. Har man sett skinnet på en 10-kilos gädda så förstår man. Sedan vill jag lägga rätt en del termer den som äter fisk är inte vegetarian utan icke-köttätare. Det här används ofta fel.

0

Fiskskinn! och hampa

Trompette des Morts

18 feb 2008 kl. 23:39

odlar man sk industrihampa i sverige kommer fodgen och plöjer upp den.
helt otroligt att något som naturen skapat skall förbjudas !
det är en männsklig rättighet att odla vad man vill !
och skatt på alkohol är enbart ett sätt för statsmakten att dra in pengar till krig och kungahus, historiskt sett, och sen har vi tvingats leva med det !

0

Fiskskinn!

"JAS" Helsingborg

19 feb 2008 kl. 09:00

Hej Margareta. Själv har jag aldrig i detta forumet kallat mig för vegetarian utan, just “icke köttätare”

0

Hampa/Trompette des Morts

"JAS" Helsingborg

19 feb 2008 kl. 09:04

Nej Trompette des Morts, numera är det tillåtet att odla industrihampa i Sverige, man måste nog ansöka om det med det är inga problem. Problemet är att det inte finns någon industri som kan förädla hampan. Har en kompis utanför Teckomatorp som fick bidrag för att odla industrihampa och när det var dags för skörd fick den stå kvar och gör så ännu för han hade ingen att leverera den till!! =(

0

lars

19 feb 2008 kl. 21:50

om vi nu ska vara så duktiga så bör vi nog lägga oss ner och dö det fungerar inte med era ideer . allt har ett samband med utsläpp mm ta dina handukar från rumänien flyger en svala hit med dem eller???

0

lars

Enelie, Linköping

19 feb 2008 kl. 23:04

Jag håller med dig om att allt har ett samband.

Men, vad är dina handdukar gjorda av? Bomull som är odlat i Tommelilla eller Gävle?

0

lars

"JAS" Helsingborg

20 feb 2008 kl. 08:35

Mina handdukar är tillverkade i Holland och hampan är odlad ekologiskt där och är inhandlade på plats i samband med en nödvändig affärsresa dit, så två flugor i en smäll och så tog jag och fyllde bilen med mina övrigt inköpta produkter till företaget så vi slapp en onödig frakt med lastbil, så vad hackar du om? Ska man följa ditt resonemang så är det lika bra att skita i allt det går ändå inget att göra åt vår miljö och leverne. ligger du på en madrass och dricker sprit, tar en sil och rökar på, för med en öl på fredagskvällen går det för långsamt utför, så kör på det går åt helvete ändå!?

0

lars

lars

20 feb 2008 kl. 10:00

vad är det för företag du har då?jag varken röker eller dricker för det andra kan inte jag rädda hela jorden. vad eldar du med ?

0

Å. Sikt

20 feb 2008 kl. 12:37

För många år sedan fick man inte köra fortare än 90km/t på E6. Detta var också för miljöns skull. Idag kan vi lagligt köra 120km/t. Det har upptäckts ett nytt utsläpp. Det verkar finnas överallt och det heter - dumhet.

Jag försvarar inte denna rovdrift på vår moder jord. Något är fel när man kan köpa kött billigare som kommer från andra sidan Jorden än det som kommer från närområderna. Man måste göra nödvändiga affärsresor till Holland för att köpa miljöriktiga handdukar. Får hoppas att man inte åt kött samtidigt på denna nödvändiga affärsresa. Var finns sans och balans? Politikerna har gjort det lätt för sig. De predikar miljö och den stora massan jönsar efter. Skolan bland mycket annat får sämre resurser. Det är här framtiden finns. Utbildar vi inte oss för att möta morgondagens problem är det kört oavsett om någon äter kött eller inte.

0

sofia, skåne

20 feb 2008 kl. 15:46

Vilken otrevlig vändning denna tråd har tagit. Ni menar alltså att bara för att man måste värma upp hus i vårt bistra klimat, kan man lika gärna strunta i allt och förpesta vår jord PÅ ALLA TÄNKBARA SÄTT. Ni borde gå en kurs i logik.

Jag försäkrar er att om alla hade samma moral och etik som JAS, hade jorden sett annorlunda ut.

0

sofia, skåne

"JAS" Helsingborg

20 feb 2008 kl. 18:02

Tack sofia, skåne. Jag orkar inte fortsätta denna tråden. Många har hakat upp sig på detta med köttätandet och orkar tydligen inte lyfta blicken och skåda ut över orisonten och öppna sina sinnen. det är alltid lätt att hacka på dem som inte följer med strömmen. Och så är det juTack sofia, skåne. Jag orkar inte fortsätta denna tråden. Många har hakat upp sig på detta med köttätandet och orkar tydligen inte lyfta blicken och skåda ut över horisonten och öppna sina sinnen. det är alltid lätt att hacka på dem som inte följer med strömmen. Och så är det ju så att om vårt företag kunde köpa produkterna på närmare håll så skulle vi göra det. Men likförbaskat envisas vi med att hellre köper Holländsk tillverkning än samma produkter till billigare pris från Kina men det tycker kanske en del att det är skit samma.så att om vårat företag kunde köpa produkterna på närmare håll så skulle vi göra det. Men likförbaskat envisas vi med att hellre köper Hollänsk tillverkning än samma produkter till billigare pris från Kina men det tycker kanske en del att det är skit samma.

0

Å. Sikt

20 feb 2008 kl. 18:51

Många åar blir till en bäck eller om det nu var tvärtom? Jag ber uppriktigt ursäkt till dig “jas” om du nu uppfattar det ett påhopp på dig som person. Se det stort istället. Jag tror också att det skulle bli en bra värld om vi hade fler av “jas”. Tyvärr är det inte så. För ett antal år sedan kunde man väcka vilken politiker som helst och likt som gubben ur lådan sa de skola vård omsorg i olika ordning. Då var det detta som var vikigt. Blev det bättre? Ni har facit själva. Idag är det miljö och arbete som är viktigt. Ena förslaget märkligare än det andra. När miljö och arbete har blivit uttjatad kommer något annat viktigt.

0

Å. Sikt

"JAS" Helsingborg

20 feb 2008 kl. 19:37

Skit i politikerna de skiter i dig, gör det som är självklart, använd bondförnuftet gör politikern överflödig. Eller om du orkar gör som jag skriv insändare, brev och tjata på dem när du möter den på gatan, inte för att det hjälper mycket men lite kanske och så kan man ju tjata lite här. Och jag köper din ursäkt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone