0 269 visningar

12 svar

Några tickor och en plätt?

"JAS" Helsingborg

17 feb 2008 kl. 15:25

Osäker på en del av dessa, tacksam för förslag.

0

"JAS" Helsingborg

17 feb 2008 kl. 15:27

en till, eller är det två, fnöskticka och platticka eller?

0

"JAS" Helsingborg

17 feb 2008 kl. 15:28

Borstticka och piggplätt eller?

0

"JAS" Helsingborg

17 feb 2008 kl. 15:29

Och en ticka till men vad för en?

0

"JAS" Helsingborg

17 feb 2008 kl. 15:30

Så den sista, bara en bild, på rotfällan av bok.

0

Irene A

17 feb 2008 kl. 18:47

1-3 svedticka
4-6 klibbticka & platticka
7 -9 borstticka & (ev. piggplätt)

sen kan jag inte gissa mer

0

"JAS" Helsingborg

17 feb 2008 kl. 19:48

Hej och tack för det Irene A*

0

"JAS" Helsingborg

18 feb 2008 kl. 20:22

Ingen som vågar sig på de sista tickorna?

0

Hans v E

18 feb 2008 kl. 20:58

Jag tycker 1 ser ut som en ovanligt riklig förekomst av blek blåticka (eller är det svedticka med blåstick?).
Var är plätten?
7-8: Unga björkmusslingar som ännu ej fått utdragna porer.
9: Klyvporing - Schizopora paradoxa.

0

"JAS" Helsingborg

18 feb 2008 kl. 21:14

Hej Hans v E* intressant med Klyvporing, vet nästan på exakt var den är hittad får kolla upp det i vecka 11. Och du tror inte på Borstticka? Var lite fundersam eftersom alla Borsttickor i området är starkt algangripna och så hittar jag några som är helt fria från angrep, men nog liknar de Borsttickor men du menar att unga Björkmusslingar ser ut på detta viset?

0

EG

18 feb 2008 kl. 21:44

Gissar på stubbdyna på sista bilden Ustulina deusta

0

anithaumeå

18 feb 2008 kl. 21:46

JAS!
Titta på mitt inlägg “Blickfång” idag, då får du se borstticka.

0

Hans v E

19 feb 2008 kl. 15:31

Ja jag tror det. Under inlägget “Blickfång” har Tina N Kolsva ochså björkmussling. Det är bl. a. den bruna kanten som också syns på din bild JAS som får mig att tro det. Plus att porerna ser ut att börja sträcka sig till “labyrinter”.
Sista bilden påminner om EG:s förslag stubbdyna (i sitt konidiedstadium vill säga!) men nog kan man se porer så det är en för mig okänd ticka.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone