0 1718 visningar

8 svar

jordsvamp, eller vad ?

Anki Heidmark

17 feb 2008 kl. 20:31

Hej! Finns det någon svampkunnig som vet svaret på denna fråga. Jag har tre hundar som varje gång när de är i skogen letar fram någon slags jordsvamp som de snabbt mumsar i sig med stor aptit. Svamparna växer ca 5 cm under marken och ser ut som mörkbruna bollar och har ungefär samma storlek som små kastanjer. När jag letar i min svampbok hittar jag något som heter hartryffel. Den påminner en hel del om mina hundars “skogsgodis”  men jag är inte helt säker. Finns det någon som vet vad det är för en svamp som tydligen är en riktig delikatess för hundarna? Det vore spännande att få veta :-)

0

al

17 feb 2008 kl. 20:54

Anki!
Om du har möjlighet att fota dessa “jordsvampar” och sätta in dem här på forumet, så går det lättare.

0

Anki

17 feb 2008 kl. 21:15

Förstår det men det är knepigt eftersom de blir uppätna illa kvickt :p Skall försöka iaf

0

Anki

17 feb 2008 kl. 21:28

Tror att jag hittade svaret alldeles själv. Sökte på hartryffel på nätet och fann andra bloggar av andra hundägare som skrev att deras hundar och så dammsuger skogarna på jakt efter hartryffel. Sedan hittade jag denna bild ( följ länken och se bilden längst ner i bildserien) Det är visserligen hjorttryffel men den ser ut som det som hundarna äter. Det kanske inte är så stor skillnad mellan dessa två arter, vad vet jag. Man kanske skulle prova en smakbit själv, det verkar ju vara rena delikatessen enligt hundarna.

http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/artikel.asp?ProgramID=1027&Nyheter=1&artikel=1678538

0

Tina N Kolsva

18 feb 2008 kl. 08:27

Kolla bara så de inte glufsar i sig av de dyrbara sorterna ;)

0

klas jaederfeldt

18 feb 2008 kl. 11:12

efter vad jag hört , det var många som kom med svamp till rixmuseet oxå, så äe det hjorttryffel som är den svamp som hondarna gillar bäst

0

Tina N Kolsva

19 feb 2008 kl. 08:19

Har någon av dessa tryfflar (har o hjort) något matvärde för oss tvåbenta?

0

Jan A, Uppsala

20 feb 2008 kl. 14:36

Storheterna tycks inte svara på din undran, Tina, så jag sticker väl fram nosen och gör så gott jag kan…

I äldre svampböcker (Kock: Svamparnas dubbelgångare, Cortins böcker m.fl.) anges såväl gul rottryffel Scleroderma citrina, då dock kallad S. vulgare (därav det gamla namnet vanlig rottryffel) eller S. aurantium, som olika hartryfflar, Rhizopogon-arter som “ehuru giftiga dock användbara i små mängder som krydda” (fri tolkning!). Jag har aldrig provat! 

Klas!, har du?

Enligt Hall et al., 2007: Taming the truffle, är Rhizopogon rubescens (shoro) en uppskattad delikatess i Japan.  Så vem vet!?  Rhizopogon och Scleroderma är nära släkt med sopparna eller åtminstone med “vanliga hattsvampar”, Basidiomycetes.

Flera av hjorttryfflarna, Elaphomyces, (närmare släkt med de äkta tryfflarna och murklorna, Ascomycetes, och de som främst äts av rådjur, hjortar, rävar och hundar) har förr varit allmogemedicin för kreatur och apoteksvara bl. a. som afrodisiaka.  Har inte provat dem/det heller!
http://www.nrm.se/forskningochsamlingar/vaxter/kryptogambotanik/virtuellautstallningar/manadenskryptogam/svampar/hjorttryfflar.1545.html

0

Tina N Kolsva

20 feb 2008 kl. 19:21

Tack för det Jan.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone