0 267 visningar

7 svar

Mest annat än tickor…

Jan A, Uppsala

17 feb 2008 kl. 21:04

Norma har i en annan tråd ledsnat på tickor.  Så här kommer först en liten riska och sen en spindling, båda från september -06.
Till slut iaf en dekorativ ticka och ett skinn?, båda från “skogen med de röda svamparna”. ‘Skinnet’ bodde på en klen, halvmeterhög björkstubbe.
Tacksam för förslag på alla!
Inte långt därifrån finns ett inverterat “kulturminne” som ändrar utseende till varje besök!

liten riska

0

Mest annat än tickor.

Jan A, Uppsala

17 feb 2008 kl. 21:07

Spindlingen

0

Mest annat än tickor.

Jan A, Uppsala

17 feb 2008 kl. 21:08

På björk och kulturminne!

0

Mest annat än tickor.

NadaL, Umeå

18 feb 2008 kl. 09:26

Visst kan jag gissa.
* kommer att rätta mig,om jag har fel.
1. laxblodriska,
2. eldspindelskivling
3. klibbticka,purpurskinn

0

Mest annat än tickor.

Irene A

18 feb 2008 kl. 17:02

Tänkte föreslå olivspindling, Cortinarius venetus, på svamp nr 2. Den brukar med åldern bli tämligen röd.

0

Mest annat än tickor.

Jan A, Uppsala

19 feb 2008 kl. 11:06

Tack för förslagen Nada och Irene!
Men nån blodriska är det inte. Tyckte den mest liknade brandriska (som är mycket vanlig här), men det var nåt som inte stämde…

Olivspindling är ju intressant, då den varit med på några utställningar - i yngre stadium. Den finns i trakten på flera lokaler något liknande denna, men fuktigare; grandominerad fuktig f.d. betesmark (nära rödgul trumpet)intill igenväxande gamla våta slåttermarker.  Ortens svampkonsulenter var mycket intresserade! Får allt kolla “röda skogen” noga hädanefter…

0

Mest annat än tickor.

Irene A

19 feb 2008 kl. 15:18

Knepigt med riskan när man inte känner till biotopen.
I fuktig barrskog skulle det kunna vara vitmossriska, Lactarius sphagneti.

De sista var väl klibbticka och styvskinn?

0

Mest annat än tickor.

Jan A, Uppsala

19 feb 2008 kl. 16:04

Tack för det Irene! Det handlar nog generellt om alltför rika marker för L. sphagneti.
Men jag vet var den bor!

Den färgglada klibbtickan - på död björk - var nåt nytt för mig (det syns två små och äldre också).  Jo, jag fick skinnet till styvskinn, men på björkstubbe? Mina styvskinn har jag ffa på hägg nere vid ån och på hassel.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone