0 897 visningar

9 svar

EFTERLYSNING Färgsvampar

Elisabeth Jansson

17 feb 2008 kl. 23:36

Hej!

Har fått sådan inspiration att färga sedan jag fick blå färg på rutten tallgråticka.
Finns det någon som har tallgråticka och lystickor?

Jag kan betala eller byta till annan torkad svamp, olika sorters spindelskivlingar,grovticka m.m.,eller byta med färgat garn eller något tovat!
Portokostnaden betalar jag förstås!

Mvh Elisabeth

0

Motaggsvamp!

Elisabeth Jannson

17 feb 2008 kl. 23:38

På första raden ska det stå Motaggsvamp jag vill kalla den talltaggsvamp.

0

Lena M

18 feb 2008 kl. 07:22

Det enda jag har kvar är lite blodspindelskivling som ger vinrött, du får det gärna om du vill ha de.

0

Elisabeth Jansson

18 feb 2008 kl. 08:37

Hej Lena!

Jag har mycket blodspindelskivlingar,tack för din omtänksamhet!

Elisabeth

0

NadaL, Umeå

18 feb 2008 kl. 17:51

Hej Elisabeth,
Om jag visste i höstas att du skulle behöva Motaggsvamp kunnde jag plocka en massa åt dig.På tallhed där jag brukar plocka Tallkallar och Goliat var det en mängd Motaggsvamp.Om du vill, kan jag samla åt dig Motaggsvamp på hösten om det nu blir bra i år.

0

Tallgråticka

gunhild

18 feb 2008 kl. 19:59

Jag har en del tallgråticka. Tänkte färga mig en grön halsduk. Hur mycket behöver du av tallgråticka?

0

Tallgråticka

Elisabeth J

19 feb 2008 kl. 01:01

Hej!

Nada det var snällt av dig men med motaggsvampen så är det så att den måste vara rutten för att ge färg,det kanske inte är så fräscht att plocka och sända på posten,
Lena M plockade och torkade åt mig men det gav ingen blå färg.
Nu färgade jag på 5-7 svampar som legat sedan november på altanen,det var en äcklig sörja som hade frusit och tinat om vartannat!
Men tack i alla fall,jag har ingen lösning på det hela!

Gunhild jag har aldrig färgat på Talltaggsvamp jag har bara sett den en gång däremot hade jag ett bestånd av grantaggsvamp men nu är den skogen borta!

Färga din halsduk så kan vi se om du får över något,men lova att du lägger ut resultatet på svampguiden!

0

Elisabeth

MariaB Dalarna

19 feb 2008 kl. 11:04

Undrar om det går att blöta upp torkad Motaggsvamp och låta den ruttna sen?
Värt ett försök, jag har lite torkad kvar som jag kan prova med.

Jag slängde det som var kvar av min ruttna Motagg och Lystickor har jag knappt hittat några i år så jag har inget att skicka dej.

Hm,kan det fungera att torka den sen när den är rutten?
Måste prova det också sen.
Det är lite av tjusningen med färgning för mej,att man inte vet riktigt vad som händer.

0

Gittan

19 feb 2008 kl. 22:59

Kan du tänka dig att köpa färgsvamp så går det via denna länk.

http://svamping.e-butik.se/

0

Maria B

Elisabeth Jansson

20 feb 2008 kl. 01:21

Hej!

Jag har tänkt precis i de banorna som dig.Torka Motaggsvampen och låta den ligga och ruttna ute.

Snälla forumdeltagare har torkat,frakten är ju billig då,den väger ju en hel del,vi har dåligt av den här nere för vi har mest gran eller blandskog,men jag tycker att det är svårt att se skillnad med!

Prova du Maria och skriv svaret starta en ny tråd för det kommer att ta lite tid innan den ruttnar.

Du kanske skulle vilja ha lite spindelskivlingar att färga på?
Jag har gott om dem,visserligen var det helt tomt i skogarna förra året förutom lystickor som jag gjorde några fynd av.

Roligast är att byta och dela med sig.Eftersom vi bor i olika delar av Sverige kan man samla och byta!
Och vissa år finns det mycket och vissa år är en art sällsynt förekommande,så är det ju med matsvamp också!

Tack i alla fall för länken Gittan jag visste sedan förut att de säljer!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone