0 2827 visningar

24 svar

Allemansrätten

Dieter Endom

18 feb 2008 kl. 12:14

Hittade ett två år gammalt urklipp ur en tysk dagstidning. Bifoga originaltexten som bild.
Översättning följer här!
“PLOCKADE FÖR MYCKET SVAMP! 400 EURO I BÖTER.”
Freiburg - En italienare plockade svamp i skogen nära Steinen (Badan-Württemberg). Vid en kontroll hittade polisen fem kg svamp i hans ryggsäck - alldeles för mycket! Enligt (den tyska) naturskyddsförordningen får man endast plocka ett kg svamp per dag. 400 euro i böter!
Läser man sådana notiser uppskatta man vår allemansrätt annu mera.
jag bif. scannat originaltext.

0

"JEF"

18 feb 2008 kl. 13:34

Visst skall vi vara glada över de möjligheter allemansrätten ger oss. I vissa länder får man ju inte ens beträda annans mark utan lov.En relativt ny (nygammal)företeelse i de svenska skogarna skall dock uppmärksammas på tal om detta. Det gäller plockning av granskott som faktisk INTE ingår i allemansrätten. Markägarens tillstånd krävs för detta, men det är nog många som missar det.

0

P3

18 feb 2008 kl. 14:48

Är det kommersiella intressen som påverkar att man inte får plocka mer än 1 kg?

0

Skogsrået

18 feb 2008 kl. 16:01

Att plocka hasselnötter ingår inte heller i allemansrätten!

0

Irene A

18 feb 2008 kl. 16:25

Om kommersiella intressen påverkar begränsning av svampplockning - nej, det tror jag inte.
Det är väl snarare tvärtom, att en begränsning av mängderna som får plockas, också begränsar kommersiell svampplockning. Det huvudsakliga skälet till en naturskyddsförordning av det slaget, är att man vill förhindra att populära svampmarker slits för hårt av svampjägare.

0

Trompette des Morts

18 feb 2008 kl. 18:29

det är väl ändå ganska självklart att man inte får plocka granskott, eller hur ?

0

Trompettes des Morts

18 feb 2008 kl. 18:35

det med hasselnötter är en gammal skröna ! du får visst plocka hasselnötter.
“I lagen räknas de växter upp, som är förbjudna att plocka utan markägarens tillstånd. Lagtexten är ålderdomlig och måste ibland tolkas med sunt förnuft. Mossor och lavar finns inte med i lagtexten, men får antagligen plockas - dock inte i stora mängder och till försäljning.

Klart är att du inte får hugga ner eller på annat sätt skada växande träd. Buskar nämns inte i lagen, men att exempelvis ta en enbuske är knappast tillåtet. Att knacka loss sten ur berg eller hugga in sitt namn i berghällar är inte tillåtet.”
källa naturvårdsverket

0

Trompette des Morts

18 feb 2008 kl. 18:44

i danmark ør det inte tillåtet att plocka något för försäljning som växer på annans mark, vare sig bär eller svamp. på mark som ej tillhör stat eller kommun är det endast tillåtet att gå på vägar och stigar.
men dessa regler struntar jag fullständigt i !!

0

"JEF"

18 feb 2008 kl. 19:15

Kan ju tyckas självklart att inte plocka granskott på annans mark, men jag vet att det till och med finns företag som utövar denna syssla…Plockar, förädlar och säljer…
Själv äger jag flera hektar skog, så för mig är det inget problem att få fram råvara. Plockar endast från gran som ej skall sparas för avverkning.

0

P3

18 feb 2008 kl. 19:31

Jag undrar; är det verkligen granskott som diskuteras, inte kottar? Dum fråga kanske, men jag har hört om folk som plockar kottar som sommarjobb, men skott? Man kan smaksätta brännvin med skotten, men finns det någon kommersiell användning för dem? Dra upp nya granplantor?

0

"JEF"

18 feb 2008 kl. 19:56

Det är granskott och inget annat jag skrivit om. Dessa kan man förädla på många olika sätt, dock ej föryngra granbeståndet, för DÅ är det KOTTAR som gäller. Av granskotten kan du göra inläggningar, sirap, hostmedicin.mm. Faktiskt både gott o nyttigt.

0

P3

18 feb 2008 kl. 20:07

Jag lade granskott i lite alkohol för två år sedan och det luktar friskt och starkt varje gång jag sniffar på det. Skall testa att göra lite saft och sirap i vår.

0

"JAS" Helsingborg

18 feb 2008 kl. 20:16

Allemansrätten är en för Finland, Island, Skottland, Norge och Sverige ganska unik rättighet för alla människor att vistas i naturen. Allemansrätten ger en begränsad rätt att färdas över privat mark och tillfälligt uppehålla sig där. Med rätten följer krav på hänsyn och varsamhet; mot natur och djurliv, mot markägare och mot andra människor. Begreppet allemansrätt etablerades i slutet av 1940-talet då en fritidsutredning gjordes för att ta fram åtgärder som kunde underlätta för tätorternas befolkning att komma ut i naturen. Men allemansrätten har historiska sedvanerötter till medeltiden, då det medgavs rätt att valla djur i skogen, plocka bär och nötter för egen direkt konsumtion mm. Under 1700-1800-talens industrialisering, när skogen får ett större ekonomiskt värde, gjordes försök att begränsa gemene mans användning av skogen men de genomfördes inte.
Sedan 1994 finns följande inskrivet i Sveriges grundlag: “Alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten”. Själva lagarna som styr allemansrätten behandlas dock i huvudsak i 2 och 7 kap. miljöbalken. Allemansrätten kan i viss mån inskränkas även genom lokal ordningsstadga.

0

Dieter Endom

18 feb 2008 kl. 21:48

Så enfaldig av mig! jag trodde faktiskt att allmänheten visste att det inte är tillåten att bryta av,gräva upp, eldar var och hur som helst eller gör åverkan och skadegörelse i naturen. Allemansrätten inbär faktiskt fler skyldigheter än rättigheter. Avsikten med min tråd var inte tänkt till att älta huruvida vi får plocka hasselnötter på annans mark eller ej utan mer som en glädjande påminnelse om vår rättighet att vistas i naturen och plocka obegränsade mängder svamp. Jag var ute på webben och hittade en naturskyddsrättsbeskrivning från Land Salzburg. Jag Ska översätta dokumentet och lägga ut det i morgon.
Jag håller med Irene A* att kommersiella intressen spelar mindre roll utan mer den begränsade tillgången av natur, rödlistning och naturreservatsbestämmelser.
OM man har egen skog eller markägarens tillstånd får man plocka både gran och tallskott i Sverige. Färska, unga, råa granskott börja bli en efterfrågat produkt på krogarna på grund av sin höga c-vitaminhalt. Hettas skotten upp (koka sirap m m) försvinner c-vitaminet. Jag själv har gjort en granskottspesto som smakar ganska exotiskt och använd färska skott som smaktillsatts i min kantarellsnaps.
Jag läste någonstans att vår allemansrätt har sin ursprung i samernas urgamla rätt att flytta sina renar till nya betesmarker.

Snart kommer stenmurklorna

0

Enelie, Linköping

18 feb 2008 kl. 22:44

Jag håller med dig om att det är en stor förmån vi har med allemansrätten här och det är ibland lätt att glömma bort att den är så unik.
Det är lätta att ta den för givet när man alltid har levt med den.

Jag blev nyfiken på din Kantarellsnapps, Dieter. Använder du torkade kantareller?

0

P3

19 feb 2008 kl. 10:49

Jag har sedan länge varit borta från krogsvängen, så det kom som en överaskning att granskott skulle vara populärt! Hur används de? Som tilltugg till drinken, ingrediens i dryckerna, eller kanske som dagenefterpiller?

0

Dieter Endom

19 feb 2008 kl. 11:38

Letade hela förmiddagen på nätet efter tyska svampplockningsbestämmelser. Hittade det tyska skogslagen (LANDESWALDGESETZ) som med tysk grundlighet är omfattande och komplicerat att tolka. Försöker här att översätta paragraf § 23.
EGENMÄKTIGT UTNYTTJANDE AV SKOGSPRODUKTER - 1)Svamp,Bär,Kvistar,Blommor och Örter får varsamt plockas för personlig bruk i storlek av en blomsterkvast som kan hållas i handen. 2) Kommersiellt plockande av skogsprodukter erfodrar alltid skogs/markägarens tillåtelse och får inte inkräckta på dennes rättigheter.
Så står det i den tyska Förbundslagen, därutöver har varje delstat sina egna skogslagar precis som i Österike.
För Land Salzburg lyder den som följande:
1) Svampplockning i begränsad mängd för eget behov är tillåten från kl 7:00 till kl 19:00 och från den 01.10. till 31.01 fram till kl 17:00 varje år;
2) Man får plocka max 2 kg svamp per person och dag;
3)Plocka man i grupp som är större än 4 personer är maxuttagit begränsad till 8 Kg svamp totalt. Det står mycket mera i denna förordning men det viktigaste har jag nu översatt.

0

P3

Dieter Endom

19 feb 2008 kl. 11:44

Jag mena inte BARER utan MATKROGAR.
I sallader, förrätter och som smakballancering av söt-surt-salt och besk och självklart som c-vitaminbomb.

0

Irene A

19 feb 2008 kl. 16:46

Dieter, tror du att du kan hitta någon länk att hänvisa till, där man kan läsa att vår allemansrätt har sitt ursprung i samernas rätt att flytta renar till nya betesmarker?

Allemansrätten och samernas rättigheter brukar ofta jämföras för att de har liknande påverkan på äganderätten, men att samernas levnadssätt skulle ligga till grund för allemansrätten, tvivlar jag mycket starkt på.

0

Ann-Britt

19 feb 2008 kl. 21:02

Gå in på naturvårdsverkets hemsida och sök på allemansrätten så kan ni läsa hur mycket som helst. det finns även en bra bok som heter allemansrätten av Ingemar Ahlström.
Idag finns det väl knappt inga hasselnötter att plocka varför detta inte bör vara något stort problem. Värre är det med alla vägbommar, men jag skulle inte heller vilja ha mina vägar sönderkörda, om jag hade några.

0

Irene A* / Allemansrätten

Dieter Endom

20 feb 2008 kl. 13:04

Tyvärr Irene så kan jag inte komma på var jag läste stt allemansrätten har sitt ursprung i samernas rätt att utnyttja renbeten. Är det då otänkbart att så är fallet? Var inne på naturvårdsverkets hemsida och hittade den bifogade texten.

Att Samernas levnadssätt skulle ligga till grunden för allemansrätten har jag däremot inte påstått!

0

Jan A, Uppsala

20 feb 2008 kl. 13:43

Hade verkligen inte tänkt gå in här, men märker att det behövs, trots Ann-Britts inlägg med lästips och uppmaning att besöka naturvårdsverkets hemsida.
Mitt inlägg är visserligen långt och lite ostrukturerat, men får väl duga som “hjälp till självhjälp” för den som vill ta reda på vad som gäller…

Här kan “Allemansrätten - vad säger lagen” (en skrift som uppdateras vid behov, senast -04) gratis laddas ner.  Rekommenderas!
http://www.naturvardsverket.se/Documents/bokhandeln/620-8161-6.htm
Klicka bara på “LADDA NER PDF 531 Kb”
Sidorna 55-60 i boken handlar om naturprodukter.

Här är verkets allemansrättshemsida
http://www.naturvardsverket.se/sv/Att-vara-ute-i-naturen/Allemansratten—en-unik-mojlighet/

Miljöbalken från 1998 inkl tillägg och ändringar finns också att ladda hem som fulltextversion. men är tämligen ointressant vad gäller allemansrätten. Detta är nämligen “egentligen” det enda som finns:
“ANDRA AVDELNINGEN
SKYDD AV NATUREN
7 kap. Skydd av områden
Allemansrätt m.m.
1 § Var och en som utnyttjar allemansrätten eller annars vistas i naturen skall visa hänsyn och varsamhet i sitt umgänge med den.”
Resten finns i Brottsbalken (sökbar)

Litteratur:
Jag har kvar en hel del bra litteratur om allemansrätten - sen den tiden det begav sig, bl.a.:
Ingemar Ahlströms bok Allemansrätt och friluftsvett (gammal, min från 1982)
Bo Roséns Allemansrätt - allemansskyldighet ännu äldre (1979)
Tänker inte kolla om det finns nyare upplagor…

De här är riktigt bra:
“Allemansrätten i Skånes natur Årsbok 1991”; finns fortfarande att köpa. Se länken! Innehåller också åtskilligt speciellt för Skåne. Rekommenderas därför för SKÅNINGAR!
http://skane.snf.se/?page_id=40&category=9

http://www.bokus.com/b/9789175620848.html?pt=search_result
(Gunnar Wiktorsson: Den grundlagsskyddade myten)

och så en länk till en “internationell kommentar”:
http://www.iea.org.uk/record.jsp?ID=384&type=news

Till slut; hasselnötterna är inte alls någon skröna och de gamla svenska landskapslagarna (1200-1300-talen eller äldre) brydde sig nog inte så mycket om dem vi kallar samerna…

0

Jan A/Allemansrätten

Dieter Endom

20 feb 2008 kl. 14:15

Tack Jan, såg själv att där finns mycket “matnyttig” Kunskap att hämta.

0

Irene A

20 feb 2008 kl. 18:16

Dieter, det var inte min avsikt att polemisera om samernas vanor att flytta med renarna. Jag var bara nyfiken på var du kunde ha läst om det.

Allemansrätten är inte något unikt för Sverige (eller Skandinavien). Det fungerar i praktiken på liknande sätt i många andra länder, men utan att det används något speciellt uttryck för det.

Skulle man börja tänja för hårt på gränserna för vad som är tillåtet enligt allemansrätten, så att markägare och andra blir störda eller drabbas ekonomiskt av det, får vi nog också räkna med fler inskränkningar. Det finns en hel del fall när det gäller “naturturism” som har prövats rättsligt. Arrangören är t.ex. ansvarig för deltagarnas överträdelser. I nationalparker krävs förvaltarens tillstånd för att idka kommersiell friluftsverksamhet.

Här finns en trevlig artikel till:
http://nutek.se/content/1/c4/29/53/skogenochturismen.pdf

0

Irene a*/Allemansrätten

Dieter Endom

20 feb 2008 kl. 19:11

Jag tror att jag vet var ifrån jag fick det här med samerna och allemansrätten.
Samerna hade vunnit ettmål i Hovrätten för Övre Norrland, det sk Nordmalingsmålet. Där skrevs det i tidningarna om samernas sedvanerätt till vinterbete på marker som tillhör andra fastigheter. Sedan har jag nog resten mixat ihop själv och fått det till allemansrätt!! SORRY!

Hittade uppgifter om detta i Sápmi, en samiskt tidning eller informationsblad.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone