0 636 visningar

21 svar

Lo djur

Britt-Marie

22 feb 2008 kl. 01:13

Jodå Lo djur finns i skåne högst upp på Linderödsåsen bl.a. För ett par år sedan såg vi ett lite innan skymning kom det gående på en stenmur på väg till en plats där rådjuren brukar hoppa över. Det kom och gick lugnt och stilla stannade till och tittade ner på oss som satt i uterummet. Det var mäktigt vi trodde inte våra ögon, dagen där på var vi i Skånes djurpark och tittade på Lo djuren. Och dom såg likadana ut som det vi sett. Förra vintern när vi hade snö såg vi en del spår efter dom och jägarna klagade att dom tog rådjuren.

0

"Lo djur"?

!

22 feb 2008 kl. 10:18

0

Lo djur?

Tina N Kolsva

22 feb 2008 kl. 10:28

Du ! Här undertecknar vi våra inlägg med namn, och står för våra åsikter.

0

Lo djur?

Tina N Kolsva

22 feb 2008 kl. 10:30

Till Britt-Mari, grattis till en härlig naturupplevelse.Var det för dig som för mig att kameran inte var i närheten?

0

Hans v E

22 feb 2008 kl. 13:34

Ursäkta, men jag bara undrar varför du särskriver lodjur. Du särskriver ju inte rådjur. Det kanske bara är en miss. Förlåt i så fall.

0

Britt-Marie

22 feb 2008 kl. 21:46

Hans jag ville poängtera Lo det var en så speciell upplevelse. Och Tina kameran låg inne i köket och jag vågade inte resa mig för att hämta kameran, jag ville ju inte skrämma med en rörelse.

0

Affe Nv Skåne

23 feb 2008 kl. 01:11

Britt-Marie, då finns det hopp om att få se Lo här i Skåne :)
Gött….!

Och du herr/fru utropstecken, “CHICKEN”.....
Stå för dina åsikter.

0

Lodjur - Tina N Kolsva.

Affe Nv Skåne

23 feb 2008 kl. 01:16

Om jag inte är helt fel på det så förekommer det viss forskning utav dessa underbara djur i dina krokar.

0

Ännu en okänd.

23 feb 2008 kl. 15:23

Och vem är Affe Nv Skåne? För ett tag sedan var det någon som skrev om en person. Denne skrev, skämt lynne. Motsats till skämtlynne är skämt lynne något negativt. I svännskann kan det få helt olika betydelser beroende på detta lilla löjliga fel. Det finns skrivregler som bör följas för att minska missförstånden. Vadå stå för sina ord? Vem är du Affe Nv Skåne ännu en gång?

0

Lodjur

Bo Reyer

23 feb 2008 kl. 17:07

Lodjuret Assar på Skansen är för “ful” och riskerar därför avlivning! Om man tar konsekvenserna av detta tänkande får Micke snart lägga ner forumet då fler än jag är för fula.
-Rädda Assar!!!

0

Lodjur

Evus

23 feb 2008 kl. 18:16

Jag läste också om Assar i dag. Man blir ju nästan tokig(are) när man ser hur djurvänner beter sig. För dom som arbetar på Skansen måste väl ändå vara det.

Skickar med en bild (kopierad från Aftonbladet) på “fulingen”.

Grrrrrrr….... Vad kan man göra för att rädda Assar?

0

Lodjur

Enelie, Linköping

23 feb 2008 kl. 20:55

Förslag till att rädda Assar:
Jag vet inte om det går men Arken Zoo i Bohuslän har ju en helt annan profil. De kanske kan ta emot honom?

0

Lodjur/Enelie

Evus

23 feb 2008 kl. 21:49

Nu har jag googlat på “Arken zoo”, men får inget napp.
Kan det ha ett annat namn?

Jag gett mig f.n på att jag ska rädda livet på Assar.

0

Lodjur/

Totte Gbg

23 feb 2008 kl. 22:33

0

Lodjur/

Enelie, Linköping

23 feb 2008 kl. 22:36

Totte hann före men det är ju bara bra att någon är pigg och vaken.
Jag skrev fel det heter ju förståss Nordens Ark.

0

Lodjur/

Evus

23 feb 2008 kl. 23:11

Tackar allra mjukast.

Har mailat en som heter Tom där nu angående söta Assar.
Får se vad/om/när han svarar.

Assar måste ju bara få leva vidare trots att han är så ful, eller hur?!!!!

0

Lodjur/Evus

Enelie, Linköping

23 feb 2008 kl. 23:37

Nu först har jag läst en artikel om Assar. Jag viste inte riktigt vad det handlade om förrut när jag läste ditt inlägg men det lät så angeläget.
Det är skönt att du verkligen tar tag i saken och gör något.
Kan jag hjälpa till på något sätt så gör jag gärna det.

Att placera Assar i “annan djurpark Europa” kan ev. bli katastrofalt för honom.
Om någon har varit på Zoo i Köpenhamn och sett hur djuren har det där så lider man fruktansvärt efteråt (t.ex. isbjörnarna, det är fruktansvärt att se deras stereotypa beteende på sin lilla yta. De har inte heller möjlighet till svalka ens när det är nära 30 grader varmt. m.m.)

0

Lodjur/Enelie

Evus

24 feb 2008 kl. 00:00

Håller med till fullo.
Isbjörnarna på Kolmården har det likadant.
Dom ska ha kyla jämt.
Jag gillar inte djurparker egentligen.

Men vad ska vi göra med lilla söta Assar nu då?

(hoppar i säng nu)

0

Lodjur/Evus

Enelie, Linköping

24 feb 2008 kl. 00:22

Nordens Ark är helt ok.
De arbetar efter helt andra principer och är inte en djurpark i vanlig bemärklese.

Jag hoppas att jag inte sa något som uppfattas som negativ kritik för jag uppskattar jättemycket det du gör.
(Det kan säkert finnas bra parker i andra länder också. Assar kan ju inte släppas ut i det fria. Han skulle ju inte klara sig.)

Det var i artikeln som de nämnde att försöka hitta en annan djurpark i Sverige eller Europa, och då kom jag att tänka på Köpenhamn. Där är det förskräckligt, tycker jag.
Men det finns också mycket, mycket värre. Tyvärr.
Det är ett dilemma.

Jag hoppas att du hör av dig om du får veta något.
Sov så gott!
(Och, jag håller tummarna för att du lyckas med ditt projekt.)

0

Ännu en okänd

Affe Nv Skåne

24 feb 2008 kl. 00:51

Ja vem är jag?
Vem är du, okänd…?

Jag vet vem jag är och vem jag varit sen första inlägget här på svampguiden.
Min fråga blir självklart vem döljer sig bakom en så intetsägande signatur som “Ännu en okänd”?
Min signatur säger trots allt mer vem jag är än vad ett utropstecken eller som i ditt fall “Ännu en okänd” gör.
Min signatur talar om att jag kallar mej för Affe och bor i Nordvästra Skåne.
Vill man så kan man utifrån det leta sig fram till en tråd som finns någonstans här och få mer info om vem “Affe Nv Skåne” är. Om den finns kvar.
Så vem är du, Ännu en okänd?

0

Ännu en okänd

Ännu en okänd

24 feb 2008 kl. 08:40

Snälla, vad är det för skillnad på signaturen Affe Nv Skåne och !?
Har ett svar och det är enbart antalet tecken. Det var en berättigad “åsikt” som framfördes av !. Som jag beskrev förut så kan det bli knepigt om man för in detta lilla icke tecken tid och otid. Till slut så önskar jag dig för mig okände Affe Nv Skåne en mycket trevlig framtid och många svampar.

0

Lodjur - Tina N Kolsva.

Tina N Kolsva

24 feb 2008 kl. 09:17

God morgon
jag var borta och tävlade hela dagen igår, kom hem sent. Har därför inte svarat.
Jo, du har rätt Affe det har varit folk i min trädgård med långa antenner och pejlat. (Inte marsmänniskor) de var från Grimsö.Har inte koll på om de smyger omkring nu åxå.Det var något år sedan. I år har det varit fattigt med snö, men har i det lilla som kom sett Lospår inpå knutarna.Medan grannen hade hjortar i hägnet såg vi lodjuren o deras spår oftare, de hade ju dukat bord då. Men nu är det tomma hägnet bara en guldgruva för mitt svampsökande.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone