0 255 visningar

7 svar

I brist på annat-Tickor igen

Enelie, Linköpin

23 feb 2008 kl. 00:26

Även om det var någon här på forumet som var lite trött på alla tickor just nu så finns det ju inte så mycket annat för tillfället.

Igår hittade jag en “skräphög” igen alldeles i närheten. Det växte ganska många olika vedlevande på högen.
Många platt-tickor, några kommer här på bilderna.

6 bilder.

Bild nr.5: är jag osäker på (glömde att kolla under). Kan en Platt-ticka växa så här hovformat?

Bild nr. 6; Gissar jag på att det är en liten av samma sort på gång.

0

Enelie, Linköping

23 feb 2008 kl. 00:29

Bild 5 & 6

0

NadaL, Umeå

23 feb 2008 kl. 07:53

Jag tycker att alla dom är Plattickor.Skickar bilder av en som liknar din Platticka. * för rätta till, om jag har fel.

0

Jan A. Uppsala

23 feb 2008 kl. 09:28

Det är verkligen ingen skräphög. Den fina samlingen död lövved kan du få mycket glädje av, särskilt om den finns i ett lite fuktigt läge. Då kanske du t.o.m. kan odla ostronmusslig där…

0

anithaumeå

23 feb 2008 kl. 09:44

Enelie!
Vilka fina bilder, gu, vad jag längtar tills jag får se sådana där gröna marker igen. Här är det bara vitt.
Bry dig inte om de som är griniga. Det är frivilligt att öppna länkar. Det som inte passar kan man låta bli.
Det är alltid så spännande med tick- och skinnbilder. Det finns något att lära sig av varje bild.

Som sagt, allt tittande är frivilligt.

0

Enelie, Linköping

23 feb 2008 kl. 20:43

Jag tror nog att du har en Platt-ticka också Nada men en lite mer vintrig variant.

Det var en bra idé med att odla i högen. Det har jag inte tänkt på. Den ligger en bit ifrån min tomt så jag får väl kolla med ägaren först så att han låter den ligga kvar i så fall.
Det fanns f.ö. en mängd olika vedlevande på stammarna redan.

Kul att du tyckte o m bilderna Anitha. Jag har så svårt med tickor och skinn men det är lättare om man själv har hittat och sedan får hjälp med artbetsämningen.
(Det kommer fler bilder så småningom.)

0

anithaumeå

23 feb 2008 kl. 21:59

Enelie!
Jag har ju blivit tick-och skinngalen. Men jag har svårt för att lära mig de olika trädarterna.
Men då har jag Nada och Zelimir som levande uppslagsverk. De kan enormt mycket. Jag lär mig lite i taget. Vi är ute så gott som varenda dag och fotar.

I dag var vi ute i nästan 4 timmar och det kändes som en kvart.
Lycka till med ditt fotande.

0

Enelie, Linköping

23 feb 2008 kl. 22:40

Jag har också börjat bli tick- och skinngalen. Det finns så otroligt mycket att upptäcka överallt.
Men det är svårt. Inte bara med artbestämningen utan hur man känner igen olika träd när de inte har löv på sig :)

(Nu ska jag fortsätta med långfilmen, tog en kort paus.)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone