0 8226 visningar

7 svar

Tål gula kantareller frost?

Anneli

19 sep 2005 kl. 12:04

Hjälp mig lösa ett dilemma!
Har hört att Trattkantarell inte far illa av några frostnätter -går bra att plocka fryst t o m, bara man inte vill torka den. Ang gula har man sagt mig att den inte går att ta reda på sedan frosten slagit till - nu har det snöat, men vi gav oss ut ändå och hittade svamp som verkade OK - en del var dock lite “geggiga”. Mötte då en älgjägare som sa att de gula kantarellerna visst tål frost och att vi kunde ju fortsätta plocka et tbra tag till.
Vad stämmer???

0

Irene A

19 sep 2005 kl. 15:37

Vi har hittat och plockat gula kantareller långt efter att de första frostnätterna slagit till, ibland har vi plockat dem djupfrysta (fast det är svårt att känna på konsistensen vilket skick de är i då).
Du märker förmodligen själv vilket skick svamparna har när du hittar dem. Är de fortfarande gula, inte för sladdriga och luktar gott, så är de användbara.
Beträffande djupfrysta trattkantareller, kan de mycket väl torkas efter upptining, men lägg dem inte på tidningspapper. Det tar för lång tid att torka dem på det sättet.

0

Anneli

19 sep 2005 kl. 15:41

Tusen tack! Nu kan jag glatt ge mig ut en sväng till uppåt fjället!  Tack ang Trattisarna också. Äntligen klarhet!! Men personligen tycker jag faktiskt bäst om dem “förvällda” och frysta….

0

Bo Reyer

19 sep 2005 kl. 17:43

Jag hittade jättefina den 23/12 i fjol. Dessa var snötäckta i början av dec, men helt perfekta matsvampar till julafton! Fotot kanske finns kvar på forumet!

0

SEdL

19 sep 2005 kl. 18:26

Lite mindre fruset tips. Visst hittade jag några kantareller och soppar efter några frostnätter idag 19 Sept. Plats Västerbottens Östkust, alltså lågland. Titta på åsar och soliga öppna skogar blandskogar.
Till skaen hör några små duggregn som väder.
Annat titta under skinnet. Kan bara vara larver där. Onödigt att bära en fin hem och bli besviken.
Otroligt ända in i snön… Lattjo.

0

Bo E-son

19 sep 2005 kl. 18:41

Grattis Bo Reyer!
Du har tangerat mitt personliga rekord för kantarellplockning som var 23/12 1978 -79 (? minns inte exakt men jag flyttade från platsen 1980 och minns att jag hann med att kolla stället några gånger dessförinnan, men då var de slut i oktober).
Det är härliga vintrar när sånt händer!

0

Bo Reyer

19 sep 2005 kl. 19:11

Nu avviker jag lite från ämnet , men jag hittade väldigt fina trattisar i slutet av februari i år! Även dessa hade varit rejält insnöade.

0

Anneli

20 sep 2005 kl. 11:17

Fantastiskt!!! Såg bilden också - men i december hoppas jag nog mer på 1/2 meter snö för skidåkning än kantareller…..

Men nu när jag ändå har er experter inom räkhåll ( har bara plockat/hittat svamp en 3-4 år ungefär = Nybörjare!) De vi plockade nu hade blivit lite vitaktiga uppe på den släta delen av hatten - men de luktade inte illa och var fasta, så jag antar att de var OK, eller???. En del var söndertrampat av renar, men torra så jag tog reda på dem med. Har “stekt och fryst in dem nu i alla fall…..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone