Satt och läste om murklor eftersom den tiden närmar sig och konstaterade att det fanns 19 arter i Bo Nylens “Svampar i Norden / Europa” uppdelade på 7 släkten och jag har några frågor.
Blek stenmurkla saknar stenmurklas giftiga ämnen , är det därför den hör till annat släkte ?
Vit- och svart hattmurkla är väl inte så vanlig, jag såg ett fåtal förra säsongen men är det tillrådligt att plocka dem , kanske bör de stå kvar och spora av sig ?
Och så biskopsmössan som kan förväxlas med den lömska, vad är de bästa skiljetecknen, foten ?
Lägger ut bild på toppmurkla som jag hittade många av förra året och har ni bilder på andra arter så vore det kul att få se dem.
Släktet Gyromitra är numera utvidgat så att blek stenmurkla och alla andra Discina-arter ingår där.. Blek stenmurkla sägs också innehålla gyromitrin, men i lägre halter, och det gör även svart hattmurkla.
Det finns inget säkert sätt att skilja på biskopsmössorna utan mikroskopering.
Jag har lagt märke till ett fenomen i svampböckerna, att man har en bild på biskopsmössa och nämner den lömska i förbigående. Förmodligen kan en bild av biskopsmössa i en svampbok eller på webben föreställa vilken som helst av arterna.
Giftet har ingen betydelse för släktskapen. Förutom sten- och svarta hattmurklan lär Gyromitrinet finnas i mössmurklingarna - släktet Cudonia.
Det är framför allt sporernas utseende som avgör släktskapen.
Att låta svampar stå kvar och spora av sig eller inte har heller ingen betydelse.
Men nu förstår jag inte riktigt Hans, måste inte sporerna spridas för att arten ev. skall föröka sig? Om man plockar bort “alla” svampar ( fruktkroppar ) på platsen kan väl inga nya bildats på andra ställen?
I och med att mycelet finns under markytan så kommer nya, men bara “just där”, eller hur ?
Oj, det blev lite vimsigt men ni förstår kanske hur jag tänker.
Oj, det var mycket att besvara.
Till Irene: Sporerna hos infula kontra ambigua har jag ingen erfarenhet av.
Till Lena: Där gav Klas ett bra svar som jag hade problem att formulera. Det där med olika livskraft kan jag inte svara på, men jag vet att sporer från svampar som legat i c:a 100 år, torra i herbarium, har fåtts att gro!
Till Klas: Vad är firefox?
En art som kanske är förbisedd hos oss (hittad i Finland och Norge) är Gyromitra longipes. Arten är snarlik biskopsmössan, men den kommer på våren.
Det finns fler dåligt kända arter, en av dem är flikmurkla, Gyromitra (Discina) fastigiata, som växer i lövskog:
http://www.artdata.slu.se/rodlista/Faktablad/dis_fast.PDF
En annan är klotsporig murkla, Gyromitra sphaerospora:
http://www.artdata.slu.se/rodlista/Faktablad/gyr_spha.PDF
Stenmurklan känner nog alla till
Den bleka stenmurklan, Gyromitra (Discina) gigas, brukar ha lite annorlunda biotop. Jag har oftast hittat den i rikare skog på murken barrved, men också intill stubbar på hyggen, och då kan den nog förväxlas med stenmurklor.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.