0 1186 visningar

15 svar

Murklor

Lena M

23 feb 2008 kl. 10:42

Satt och läste om murklor eftersom den tiden närmar sig och konstaterade att det fanns 19 arter i Bo Nylens “Svampar i Norden / Europa” uppdelade på 7 släkten och jag har några frågor.

Blek stenmurkla saknar stenmurklas giftiga ämnen , är det därför den hör till annat släkte ?

Vit- och svart hattmurkla är väl inte så vanlig, jag såg ett fåtal förra säsongen men är det tillrådligt att plocka dem , kanske bör de stå kvar och spora av sig ?

Och så biskopsmössan som kan förväxlas med den lömska, vad är de bästa skiljetecknen, foten ?

Lägger ut bild på toppmurkla som jag hittade många av förra året och har ni bilder på andra arter så vore det kul att få se dem.

0

Irene A

23 feb 2008 kl. 12:55

Släktet Gyromitra är numera utvidgat så att blek stenmurkla och alla andra Discina-arter ingår där.. Blek stenmurkla sägs också innehålla gyromitrin, men i lägre halter, och det gör även svart hattmurkla.

Det finns inget säkert sätt att skilja på biskopsmössorna utan mikroskopering.
Jag har lagt märke till ett fenomen i svampböckerna, att man har en bild på biskopsmössa och nämner den lömska i förbigående. Förmodligen kan en bild av biskopsmössa i en svampbok eller på webben föreställa vilken som helst av arterna.

0

Hans v E

23 feb 2008 kl. 14:02

Giftet har ingen betydelse för släktskapen. Förutom sten- och svarta hattmurklan lär Gyromitrinet finnas i mössmurklingarna - släktet Cudonia.
Det är framför allt sporernas utseende som avgör släktskapen.
Att låta svampar stå kvar och spora av sig eller inte har heller ingen betydelse.

0

Irene A

23 feb 2008 kl. 14:13

Hans, ifall du har kollat dem själv nån gång - är skillnaden på sporerna mellan biskopsmössorna alltid så tydlig att man kan göra en säker artbestämning med mikroskop?

0

Lena M

23 feb 2008 kl. 15:53

Men nu förstår jag inte riktigt Hans, måste inte sporerna spridas för att arten ev. skall föröka sig? Om man plockar bort “alla” svampar ( fruktkroppar ) på platsen kan väl inga nya bildats på andra ställen?

I och med att mycelet finns under markytan så kommer nya, men bara “just där”, eller hur ?
Oj, det blev lite vimsigt men ni förstår kanske hur jag tänker.

0

klas jaederfeldt2

23 feb 2008 kl. 17:28

tanken är god lena men det finns säkert så mycket spridda sporer redan att det inte gör till eller ifrån om du plockar några svampar

0

irene

klas Jaederfeldt (är på firefox så det blir ingen stjärna

23 feb 2008 kl. 17:30

det gäller att ha riktigt mogna sporer,för att se skillnad

0

Lena M

23 feb 2008 kl. 18:26

Tack för svaren alla tre, avslutningsvis vill jag bara veta.
Hur länge är sporerna livskraftiga ? Skiftar det från art till art eller rör de sig inom samma tidsram ?

0

Hans v E

23 feb 2008 kl. 19:11

Oj, det var mycket att besvara.

Till Irene: Sporerna hos infula kontra ambigua har jag ingen erfarenhet av.

Till Lena: Där gav Klas ett bra svar som jag hade problem att formulera. Det där med olika livskraft kan jag inte svara på, men jag vet att sporer från svampar som legat i c:a 100 år, torra i herbarium, har fåtts att gro!

Till Klas: Vad är firefox?

0

klas

Irene A

24 feb 2008 kl. 10:42

Jag har också en känsla av att man kan ta miste på biskopsmössorna i mikroskop, om man undersöker en omogen lömsk biskopsmössa.. måste nog ändå försöka kolla i höst vilken/vilka jag hittar häruppe.

0

Några vårmurklor

Irene A

24 feb 2008 kl. 11:53

En art som kanske är förbisedd hos oss (hittad i Finland och Norge) är Gyromitra longipes. Arten är snarlik biskopsmössan, men den kommer på våren.

Det finns fler dåligt kända arter, en av dem är flikmurkla, Gyromitra (Discina) fastigiata, som växer i lövskog:
http://www.artdata.slu.se/rodlista/Faktablad/dis_fast.PDF

En annan är klotsporig murkla, Gyromitra sphaerospora:
http://www.artdata.slu.se/rodlista/Faktablad/gyr_spha.PDF

Stenmurklan känner nog alla till

Den bleka stenmurklan, Gyromitra (Discina) gigas, brukar ha lite annorlunda biotop. Jag har oftast hittat den i rikare skog på murken barrved, men också intill stubbar på hyggen, och då kan den nog förväxlas med stenmurklor.

0

Geraldine

25 feb 2008 kl. 10:27

Här är en biskopsmössa:

0

Geraldine

25 feb 2008 kl. 10:36

Här kommer en bild på biskopsmössor till

0

Lena M

25 feb 2008 kl. 11:04

Och då var frågan Geraldin, lömsk eller inte ?
Minns att det var någon förra säsongen som hittade så mycket vit hattmurkla och en annan som hade toppmurklor på tomten.
Kan vi tro på en tidig säsong i år ?

0

Några vårmurklor - Irene

Lena M

25 feb 2008 kl. 11:09

Intressant om klotsporig- och flikmurkla, något mer att hålla utkik efter.

0

Lena M

Geraldine

26 feb 2008 kl. 01:08

Ja, jag tror på en tidig säsong, våren är här i Stockholm, undrar om den kommer att stanna?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone