0 267 visningar

21 svar

Naturens konstverk

gunhild

23 feb 2008 kl. 20:59

Man blir bara så glad när man hittar såna här motiv. Vet inte varför jag tycker det är så vackert med vattendroppar. Kom gärna med egna liknande bilder av svampar.

0

Enelie, Linköping

23 feb 2008 kl. 21:05

Jag håller med dig, man blir verkligen glad av sådana här bilder. Det är nog något speciellt med vattendroppar i naturen. Man ser dem bara om man kommer riktigt nära ett “objekt”.

Anitha hade en så fin bild för ett tag sedan när vattnet var precis på kanten och höll på att rinna av en svamphatt.

0

NadaL, Umeå

24 feb 2008 kl. 00:11

Jättefin bild Gunhild.

0

gunhild

24 feb 2008 kl. 10:49

Detta är riskans självförsvar hon dränker inkräktaren.

0

anithaumeå

24 feb 2008 kl. 11:08

Du, det där är ett riktigt konstverk. Va, festligt. Att du lyckades se den. Imponerande.

0

Britt-Marie

24 feb 2008 kl. 19:46

Jättefina bilder Gunhild.

0

Elisabeth jansson

25 feb 2008 kl. 00:37

Gunhild!

Fantastisk bild med klibbtickan som har så många droppar!
Får jag använda den som skrivborsunderlägg om den blir bra?
Det är en av de vackraste svamparna.
Jag ångrar så att jag inte började fotagrafera min ticka som växer på en björk som vi kapat av och barkat,den står ute vid infarten till våran gård,på den växer en klibbticka som bara blir större och vackrare för varje år.
Tänk om den hade varit dokumenterad ända sedan den varit liten!

0

Elisabeth

gunhild

25 feb 2008 kl. 08:38

Visst får du använda bilden. Här kommer en till gråtande, visst ser du vilken det är.

0

Johnny

25 feb 2008 kl. 13:55

Ni missar väl inte de små skalbaggarna som kommit med på bilderna.
Den heter Gyrophaena boleti tillhör familjen kortvingar.

0

Jan A, Uppsala

25 feb 2008 kl. 17:25

Gyrophaena boleti (Linnaeus 1758) Johnny!
Vilade den på en sopp när L. döpte den, var L. norrman, eller låg soppar och tickor då i samma påse; svampar med “porliknande anordningar”? 
Har googlat lite på arten och klibbtickan är en ständigt återkommande “näringsväxt”!
Har baggen något med våra Boletus att göra?  Om inte, varför får den ha kvar ett missvisande namn?
Vet du, Johnny, eller ngn annan - Irene?  Eller är det bara att fortsätta leta? Ursäkta alla frågetecken!!!

0

Kortvingade

gunhild

25 feb 2008 kl. 18:41

Kul att du påpekar det, vilket jag nog har missat. Dom syns ju riktigt bra om man vet att dom finns där.

0

Irene A

25 feb 2008 kl. 21:47

Jodå Jan - Linné använde släktnamnet Boletus för både tickor och soppar. Då blir det kanske mer begripligt?

0

Jan A, Uppsala

25 feb 2008 kl. 22:03

Tack Irene, det var vad jag hade för mig. Då återstår för entomologerna (här Johnny) att nämna ett skäl att behålla ett så missvisande namn. Vördnaden för Linné får väl ändå inte vara SÅ STOR?
Namnbyte på svampar tycks kräva en omfattande konsekvensutredning! ;))

0

Jan A, Uppsala

25 feb 2008 kl. 23:47

Så här kan det hela hänga ihop: Romarnas favoritsvamp “boletos” var kejsarflugsvampen, “som ung i ett hölje, liknande ett ägg”. Så om Linné döpt flugsvampsläktet till “Boletus” och inte till “Amanita”, så hade den aktuella kortvingen fått ett annat artnamn! Men det “KUNDE” han inte, då Johann Jakob Dillenius (1687–1747) redan givit svampar “med rör under hatten” namnet “Boletus”. Linné övertog sedan detta namn för “Species plantarum”.
Eftersom Linné inte tycks vara “far” till “Boletus” skulle det kanske kunna gå för sig att döpa om kortvingen?  ;))

0

Tina Nordberg Kolsva

4 mar 2008 kl. 08:20

Den här gråter åxå, kanske glädjetårar.

0

Jan A, Uppsala

4 mar 2008 kl. 10:56

Är det ett “helstekt äpple i mandelkrans”?  Ser nog godare ut än det förmodligen är! Snyggt!

0

gunhild

4 mar 2008 kl. 22:26

Ett flygande tefat har landat.

0

Enelie, Linköping

4 mar 2008 kl. 23:16

Först blev ögat lurat och jag tyckte att den såg jättelik ut.
Men sedan såg jag blåbärsriset…
Men, klart att det är ett UFO ;)

0

Tina Nordberg Kolsva

5 mar 2008 kl. 09:05

Detta är nin fikastol vid bäcken, 45 cm sittplats.

0

gunhild

5 mar 2008 kl. 11:25

Du Tina den där fnösktickan är nog boplats också, kanske för en Scardia boletellas larver.

0

Tina Nordberg Kolsva

5 mar 2008 kl. 11:39

Vad är det Gunhild ?

0

gunhild

5 mar 2008 kl. 15:53

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone