Jag håller med dig, man blir verkligen glad av sådana här bilder. Det är nog något speciellt med vattendroppar i naturen. Man ser dem bara om man kommer riktigt nära ett “objekt”.
Anitha hade en så fin bild för ett tag sedan när vattnet var precis på kanten och höll på att rinna av en svamphatt.
Gunhild!
Fantastisk bild med klibbtickan som har så många droppar!
Får jag använda den som skrivborsunderlägg om den blir bra?
Det är en av de vackraste svamparna.
Jag ångrar så att jag inte började fotagrafera min ticka som växer på en björk som vi kapat av och barkat,den står ute vid infarten till våran gård,på den växer en klibbticka som bara blir större och vackrare för varje år.
Tänk om den hade varit dokumenterad ända sedan den varit liten!
Gyrophaena boleti (Linnaeus 1758) Johnny!
Vilade den på en sopp när L. döpte den, var L. norrman, eller låg soppar och tickor då i samma påse; svampar med “porliknande anordningar”?
Har googlat lite på arten och klibbtickan är en ständigt återkommande “näringsväxt”!
Har baggen något med våra Boletus att göra? Om inte, varför får den ha kvar ett missvisande namn?
Vet du, Johnny, eller ngn annan - Irene? Eller är det bara att fortsätta leta? Ursäkta alla frågetecken!!!
Tack Irene, det var vad jag hade för mig. Då återstår för entomologerna (här Johnny) att nämna ett skäl att behålla ett så missvisande namn. Vördnaden för Linné får väl ändå inte vara SÅ STOR?
Namnbyte på svampar tycks kräva en omfattande konsekvensutredning! ;))
Så här kan det hela hänga ihop: Romarnas favoritsvamp “boletos” var kejsarflugsvampen, “som ung i ett hölje, liknande ett ägg”. Så om Linné döpt flugsvampsläktet till “Boletus” och inte till “Amanita”, så hade den aktuella kortvingen fått ett annat artnamn! Men det “KUNDE” han inte, då Johann Jakob Dillenius (1687–1747) redan givit svampar “med rör under hatten” namnet “Boletus”. Linné övertog sedan detta namn för “Species plantarum”.
Eftersom Linné inte tycks vara “far” till “Boletus” skulle det kanske kunna gå för sig att döpa om kortvingen? ;))
Läs mer om den på den här sidan.
http://nrm.museum/en/svenska_fjarilar/s/scardia_boletella.html
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.