0 457 visningar

19 svar

Från Arboretum

NadaL, Umeå

24 feb 2008 kl. 00:04

Det var spännande utflykt idag för Anitha,Zelimir och mig. Vi hittade tickor på lite ovanliga träslag.
1. Sibirsk ärtbuske
2. och 3. Skolsolvon från Västerbotten

0

NadaL, Umeå

24 feb 2008 kl. 00:08

Det kommer flera som växer på Pärlrönn från Kina.

0

Enelie, Linköping

24 feb 2008 kl. 00:26

Jättefina bilder!

Just nu så vågar jag mig inte på någon gissning.

0

NadaL, Umeå

24 feb 2008 kl. 08:59

Har ingen förslag?

0

anithaumeå

24 feb 2008 kl. 09:02

Nada!
De har inte vaknat ännu.

Eller så har ni satt myror i huvet på dom.

0

Irene A

24 feb 2008 kl. 10:12

Bild ett kan vara början till tätskinn (Peniophora incarnata), på bild 2 och 3 skulle jag gissa på pappersgröppa, den första på pärlrönnen kuddticka - sen har jag ingen aning.

0

gunhild

24 feb 2008 kl. 10:29

Gomorron! Spännande bilder Nada/Zelimir! Var tog solen vägen? I dag är det farligt att gå ut, man ser ju inte var det är som mest halkigt sen nysnön kom. Broddar och stavar som vanligt.
Den där sista på pärlrönnen måste jag kolla in.
Visst vet ni att Baggbölöe herrgård har en hemsida på nätet.
http://www.baggboleherrgard.se/

0

NadaL, Umeå

24 feb 2008 kl. 11:10

Jag skickar flera bilder på 2och 3 som växer på Pärlrönn från Kina.

0

Irene A

24 feb 2008 kl. 12:24

Det kan vara ett gammalt kantöra respektive hjortticka. Vilda gissningar, men det kanske inte är konstigare än så (även om man skulle önska..).

0

Om Arboretum Norr

gunhild

24 feb 2008 kl. 12:32

http://www.njv.slu.se/Arboretum/
Här kan ni läsa om vilka buskar och träd som finns att se.
Vi borde hjälpa dem att få in nogot om vad som växer på träden också.

0

Om Arboretum Norr

NadaL, Umeå

24 feb 2008 kl. 16:11

Irene,
Jag har tänkt precis som du.Vi har ju önskat oss att få se på dom där trädena någon gång en ticka,just för att det är spännande att kunna säga att man hittat någon ticka på ett exotiskt träd.O,va vi skratade när jag såg den första och så måste man skriva namn på träd.Vi hade det roligt i alla fall.

0

Irene A

24 feb 2008 kl. 17:38

Jag ska absolut försöka ta mig till Arboretum Norr nån gång i sommar.

Är det någon som vet om det finns weymouthtall t.ex.? Då skulle man kunna leta efter elfenbenssopp där till hösten…

0

På pärlrönn

gunhild

24 feb 2008 kl. 17:41

Solen kom tillbaka och jag tog en promenad för att kolla in pärlrönnen och den ev. hjorttickan. Mina bilder är både från sidan och uppifrån. stärker bilderna er uppfattning?

0

gunhild

24 feb 2008 kl. 18:11

Och vad är detta också en hjortticka en liten i så fall.

0

NadaL, Umeå

24 feb 2008 kl. 20:23

Irene ,
Som jag vet finns det en massa gran från Asien och Nord Amerika, men,inte någon tall som jag har sett.Nästa gång när vi är där så ska jag titta efter om det finns weymouthtall.Rapport kommer. Ha det bra.

0

Irene A

24 feb 2008 kl. 22:12

Kanske douglasgran då? I Nordamerika växer Suillus lakei och Gomphidius subroseus tillsammans med den :-)

0

Irene

gunhild

25 feb 2008 kl. 08:45

Vi kan väl ordna en svamp/tickutflykt i Arboretum Norr när det blir barmark. Tänk att få gå där med experthjälp. Vi blir nog flera som vill följa med på denna vandring.

0

Gunhild!

anithaumeå

25 feb 2008 kl. 08:55

Det är bara att sätta igång och arrangera.Jag ser fram emot en sådan.

0

Gunhild!

Irene A

25 feb 2008 kl. 21:59

Arboretum Norr är ett givet utflyktsmål! Någon gång kring mitten av maj, kanske..?

0

Irene

NadaL, Umeå

25 feb 2008 kl. 23:10

Det skulle vara spännande att kunna vandra i Arboretum Norr,bland tickor, med någon som kan så mycket.Vi kan maila varandra och bestämma datum. Min e-mail adress är: zlipovac45@hotmail.com

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone