0 1700 visningar

6 svar

Mikroskop

Lena M

24 feb 2008 kl. 08:13

Dagens fråga gäller mikroskop, är det svårt att lära sig att mikroskopera ???
Vad skall man tänka på vid ev. köp?
Bäst med två okular, hur många gånger skall det förstora för bästa resultat?

Jag vet ingenting om de här men är intresserad eftersom jag kan få ett sådant. Kan någon tala om för mig vad man skall tänka på ifall jag nu vågar mig på att försöka.

0

Irene A

24 feb 2008 kl. 15:24

Svårt och svårt… det beror bl.a. på vilka artgrupper man tänker ägna sig åt att mikroskopera. Skålsvampar är roliga och tacksamma eftersom det man vill se för det mesta syns tydligt i ett preparat. Största svårigheten med dem är att arterna är många och dåligt utredda, så att det trots mikroskopet kan vara svårt att göra en säker artbestämning.

Tickor och skinn är plågsamma att mikroskopera, för de flesta är sega och besvärliga att göra bra preparat av, dessutom långlivade så att gamla exemplar har hunnit dra till sig en massa andra sporer och skräp som inte hör till samma svamp.

Det som krävs utöver ett bra mikroskop (minst 1000x - och mätokular måste man ha), är bra bestämningslitteratur, helst med mikroteckningar till varje art.

0

klas Jaederfeldt (är på firefox så det blir ingen stjärna

24 feb 2008 kl. 16:06

det finns dessutom 2 typer mikroskop att välja på

1 Ljusmikroskop, här måste man färga sina preparat för att man bra skall se vad man tittar på

2 Faskontrastmikroskop, i dessa bryts ljuset på ett spec,sätt så att man inte behöver färga preparaten,

undantaget är om man vill se en jodreaktion och då kopplar man bort fasen och använder mik, som ett ljusmikroskop

skillnaden mellan dessa bägge är som jag tycker det till en otrolig fördel för faskontrast.

gå in på  http://www.svampar.se/shop/shop_start.asp och köp Åke Strids handledning hur man mikroskopierar denna ganska billiga bok ger dej svar på de flesta frågor du kan ha

0

Jan A, Uppsala

24 feb 2008 kl. 17:08

För några år sen hittade jag den här sajten, Microscopy-UK/Micscape
http://www.microscopy-uk.org.uk/full_menu.html
som innehåller många tips, såväl för oss nybörjare som för supereliten!
Klicka på “LIBRARY”
Där finns en massa sorterade artiklar ur “Micscape Magazine” som kommer med ett nummer per månad.  Det finns många kategorier, bl.a. “Beginner” och “Microscope”.
Det finns också mycket annat att “klicka” på upptill; t.ex. “MAG” som öppnar senaste numret av magasinet.
Och så finns länkar till lite av varje…

0

Lena M

24 feb 2008 kl. 17:42

Jag förstår att det inte helt enkelt att mikroskopera och mina ambitioner är väl f.n inte så högtflygande. Skulle vara nöjd med att kunna titta på sporer utan att artbestämma, små växter kanske.
Ja det är lite vagt ännu men boken av Åke Strid är ju överkomlig i pris så då kanske jag börjar med att läsa den.

Hittade en infofilm på internett där kvinnan beskrev olika funktioner på mikroskopet, jag får väl se om jag har tålamod att lära ytterligare en sak.

Tack iallafall för att ni svarade.

0

Irene A

24 feb 2008 kl. 18:07

Man måste också utöka sitt ordförråd lite för att veta vad det är man ser i mikroskopet.
Här är ett exempel på mikrobilder på en av de vanligaste jordtungorna:
http://jlcheype.free.fr/images/Ascomycetes/geoglossum_umbratile-micro.jpg

Där ser man parafyser med en speciell form: de smala sakerna med böjda ändar som liknar promenadkäppar,
och sporsäckar (asci) med sporer som har 7 tvärväggar (septa).

Med bra, illustrerad, litteratur lär man sig snart de olika benämningarna.

0

Lena M

24 feb 2008 kl. 20:50

Irene, det är ju så häftigt att se de mikroskosperade bilderna, tror att någon ( kanske Klas ) lagt ut någon bild tidigare.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone