Från idag.
Den här har jag inte lyckats lista ut.
Jag har varit inne på bl.a. Rökslöjskivling (ell. någon spindelskivling???? m.m.)
Hatt: 3 cm.
Fot: 4x0,5 cm.
Kött gulvitt, även övre delen av foten sedan var det mer rostbrunt längre ner.
Ihålig fot och trådig.
Smakade ganska milt. (inte bittert)
Lukt: tyckte jag först var lite “stickig” men när det varit i glasburk så tyckte jag att lukten var s.k. jordkällare (??).
Några förslag?
(3 bilder)
Är det!
Så glad jag blir! :)))
Jag har letat nästan hela vintern i skogen runt omkring men inte hittat någon.
Detta är i så fall min första och den växte ca. 2 m. utan för tomtgränsen. (!!)
(Jag vågade inte lita på min art-gissning. Det kunde ju vara något giftigt. Jag får se om jag vågar plocka några i fortsättningen för jag känner mig osäker.)
Ett jättetack för att du tog dig tid att svara Irene!
Färgen på foten fick mig också att tveka. Men enligt Flora Ag. Neerl. kan den färgas mörkt ockerbrun då man rör vid den, så troligen kan den också bli det vid rätta förhållanden utan att vara vidrörd. Här finns det många bilder att jämföra med:
http://www.funghiitaliani.it/index.php?showtopic=10384
Strimmig hattkant är alltd lite vanskligt - det beror ofta på vädret. Men det kan mycket väl vara rökslöjskivling.
Intressant!
Det är bra att få fler bilder att jämföra med också.
P.oedipus borde man ju kunna hitta också om det nu inte är den. Den verkar inte så känd för jag hittar den inte i någon bok. Det vore bra att ha fler ex. att jämföra med.
Jag sparade 2 ex. på tillväxt så jag kan ju kolla igen.
(Jag antar att stimmighet framträder mer när det är riktigt fuktigt.)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.