0 418 visningar

10 svar

Svamp? (Inte ticka!!!!:)

Enelie, Linköping

24 feb 2008 kl. 20:55

Från idag.
Den här har jag inte lyckats lista ut.
Jag har varit inne på bl.a. Rökslöjskivling (ell. någon spindelskivling???? m.m.)

Hatt: 3 cm.
Fot: 4x0,5 cm.
Kött gulvitt, även övre delen av foten sedan var det mer rostbrunt längre ner.
Ihålig fot och trådig.
Smakade ganska milt. (inte bittert)
Lukt: tyckte jag först var lite “stickig” men när det varit i glasburk så tyckte jag att lukten var s.k. jordkällare (??).

Några förslag?
(3 bilder)

0

Irene A

24 feb 2008 kl. 22:16

Visst är det rökslöjskivling!

0

Enelie, Linköping

24 feb 2008 kl. 22:27

Är det!
Så glad jag blir! :)))
Jag har letat nästan hela vintern i skogen runt omkring men inte hittat någon.
Detta är i så fall min första och den växte ca. 2 m. utan för tomtgränsen. (!!)

(Jag vågade inte lita på min art-gissning. Det kunde ju vara något giftigt. Jag får se om jag vågar plocka några i fortsättningen för jag känner mig osäker.)

Ett jättetack för att du tog dig tid att svara Irene!

0

Hans v E

24 feb 2008 kl. 22:32

Är du medveten om att det är helt onormalt att hitta sådana svampar i februari? Ur led är tiden. Det är oroväckande!

0

Enelie, Linköping

24 feb 2008 kl. 22:38

Att jag hittade den nu gjorde mig extra tveksam. Det lär väl vara en senhöstsvamp. (Tror jag?)
Det som har gjort att jag hållit utkik i vinter är för att det har varit ovanligt milt i år.

0

Birgitta D

24 feb 2008 kl. 22:47

Tja det gör ju att man längtar ut igen. Helt otroligt. Jag var och kollade på mitt frostvaxskivlingsställe förra veckan men nada.

0

Enelie, Linköping

24 feb 2008 kl. 23:01

Du var ju optimist i alla fall och försökte.
Det jag hittat mest av idag är nog stubbhorn, alltid något;)

0

Stefan

26 feb 2008 kl. 16:08

Jag undrar om det inte kan vara en Phaeogalera oedipus. Det är ju en typisk vintersvamp, som troligen inte är så sällsynt - bara lite känd.

0

Enelie, Linköping

26 feb 2008 kl. 22:23

Jag har sökt och jämfört med Phaeogalera oedipus.
Men det känns som om det mer lutar åt Rökslöjskivling.

Phaeogalera oedipus verkar ha strimmig hattkant. Mönstret och färgen på fotens nedre del verkar inte stämma lika bra. Samt att den har glesare skivor.

0

Stefan

29 feb 2008 kl. 19:05

Färgen på foten fick mig också att tveka. Men enligt Flora Ag. Neerl. kan den färgas mörkt ockerbrun då man rör vid den, så troligen kan den också bli det vid rätta förhållanden utan att vara vidrörd. Här finns det många bilder att jämföra med:

http://www.funghiitaliani.it/index.php?showtopic=10384

Strimmig hattkant är alltd lite vanskligt - det beror ofta på vädret. Men det kan mycket väl vara rökslöjskivling.

0

Enelie, Linköping

29 feb 2008 kl. 23:24

Intressant!
Det är bra att få fler bilder att jämföra med också.
P.oedipus borde man ju kunna hitta också om det nu inte är den. Den verkar inte så känd för jag hittar den inte i någon bok. Det vore bra att ha fler ex. att jämföra med.
Jag sparade 2 ex. på tillväxt så jag kan ju kolla igen.

(Jag antar att stimmighet framträder mer när det är riktigt fuktigt.)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone