0 443 visningar

11 svar

Skinn?...och snigel

Enelie, Linköping

24 feb 2008 kl. 23:15

Fotat idag.
Stubbe och låga av lövträd. (Troligen samma träd.)
Jag har gjort skrapmärken men vet inte vad det är.
Några förslag?

3 bilder
(På bild 3 är färgåtergivning något mörk.)
Och… liten “vårsnigel”.

0

anithaumeå

25 feb 2008 kl. 07:44

God morgon Enelie!
Jättefina bilder, tydliga och bra.
Jag känner igen skinnet och jag är övertygad om att när Nada ser det så får du svar.
Visst är det spännande att vara ute på fotosafari?

0

NadaL, Umeå

25 feb 2008 kl. 07:46

Det kan lätt vara min “älskade” Stivskinn,Stereum rugosum och en singel förstås.:)

0

NadaL, Umeå

25 feb 2008 kl. 07:48

SNIGEL ska det vara. * rättar till om jag har fel.

0

NadaL, Umeå

25 feb 2008 kl. 08:14

Nu, ser jag att Styvskinn är också stavfel.

0

anithau

25 feb 2008 kl. 08:57

Nada!
Du har inte helt fel, snigeln var ju singel på bilden.

0

NadaL, Umeå

25 feb 2008 kl. 09:55

Absolut rätt Anitha.

0

klas Jaederfeldt

25 feb 2008 kl. 21:22

snigeln verkar vara en Arion subfuscus

0

Enelie, Linköping

25 feb 2008 kl. 22:35

Tack allihop för svaren!
(Jag undrar varför ingen har skrivit “Skinnboken” än?)

Jag instämmer att det är spännande och härligt med fotosafaris även om det bara är en kort sväng. Det finns alltid mycket att upptäcka.

Och, Arion subfuscus/Brun skogssnigel lär nog inte vara singel länge till;)
Så söt som den var.

0

buffy

26 feb 2008 kl. 12:24

Jag skulle vilja veta mer om sniglar, särskilt hur de äter. Har de “tänder”, eller spottar de kanske ut ngnslags saliv med spjälkande enzymer i så att de sen kan “suga” i sig maten? Särskilt sk spanska skogssniglar kan ju sätta i sig t ex bladgrönsaker oerhört effektivt.

0

klas Jaederfeldt

26 feb 2008 kl. 13:31

sniglar har en “rasp” på huvudets undersida, om du lägger en snigel på handens översida, och den känner sig lugn och inte vill smita, så kan du känna hur den smakar lite på dej, du hittar lite om sniglar på min hemsida

http://www.jaederfeldt.com/~klas/

0

buffy

2 mar 2008 kl. 12:49

Tack!! Det var en fin snigelhemsida!! Min kolonilott härjas sedan 10 år tillbaka av spanska skogssniglar, därför har jag undrat en hel del över sniglar. Jag har bestämt “mina” grönsaksmarodörer till sp. skogssniglar mha deras väldiga antal och aptit, ej gm dissektion.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone