Vet inte riktigt vad du vill man skall tycka om bilden? Jag tycker det är synd att du inte har skärpa på hela bilden. Du har viss skärpa i övre vänstra hörnet. Mitt tips är att inte vara så nära föremålet. Nästa är att på något sätt öka ljuset utan att få skarp skugga. Sen om man har lite fantasi så kan man få fram ett ansiktet från ett skogsväsen. :-)
Svampe!
Just det du pekar på har jag svårigheter med, jag har försökt på alla sätt och tänker inte ge mig förrän bilden är bättre. MEn å andra sidan om du inte tänker så mycket på perfektionen så gillar jag figuren. Och inte behöver då jag så mycket fantasi för att se ett ansikte.
Jag ser en elefant med snabeln vikt åt vänster.
Skärpa o oskärpa det är inga lätta saker, spec att arbeta med oskärpa är svårt.
Jag tycker, ska bilden användas för artstudier är den lite för suddig.
Men som konstnärlig spis tycker jag den ligger bra. Hade den varit skarp skulle vår fantasi inte satts så härligt i gung.
En bild kan ha många sidor.
Denna är tom ett foto.
Jag tog mig friheten att försöka skärpa till denna vackra bild i datorn mha gratisprogrammet Photofiltre. Jag lyckades inte särskilt väl, jag tror det fattas skärpedjup. Kanske har du gått för nära motivet med kameran? Det är lätt hänt, bilden man ser i kamerafönstret kan se helt skarp ut när man tar bilden så man märker inte felet förrän man laddat ned fotona.
Man kan ju också ställa in kameran på olika sätt beroende på om det är t ex ett “porträtt” eller en “landskapsbild” man vill fotografera. När man tar porträtt vill man oftast inte ha ngt större skärpedjup, bakgrunden får gärna vara suddig. Tvärtom med landskap, då vill man att så mkt som möjligt i bilden skall vara skarpt. Porträttsymbolen kan vara en liten blomma, berg brukar symbolisera landskap. Prova med olika inställningar för samma motiv och avstånd!
Om jag förstått rätt så testa du zoomen på Ixus-kamera!!! Håller med buffy, du var förnära motivet för att kunna zooma in. Annars rekommendera jag att du skaffa ett litet stativ (kosta under 100 lappen)och fota med självutlösaren för att slippa rörelseoskärpa.
Men vad jag mest av allt rekommendera är att kolla om du kan ändra storleken på FOKUSRAMEN som vidka skärpeområdet på motivet. Det finns även en funktion som kallas ansiktsigenkänning och den delar upp motivet i olika områden och man kan styra skärpan med denna funktion. Förövrigt är det bara och testa och pröva sig fram.
Lycka till med fotograferingen.
Jag Tog mig samma frihet som buffy och trixade lite med mitt fotoprogram men kunde inte heller få bättre skärpa. Däremot har jag en funktion som jag kan styra oskärpa med och den har jag provat på din bild. Jag la till en 3% Karuselloskärpa, datorn fixar att bilden snurrar. Jag tycker resultatet blev acceptabel. Se bif. bild.
Det här blir en intressant följetong. Jag har försökt att zooma i olika lägen, men upptäckt att de flesta gånger är det inte bra.
Det blev ytterligare en förbättring med det du gjorde.
Nu har jag idag köpt mig en ny kamera som jag inte hunnit inviga ännu. Canon Powershot SX100.
Få se hur det blir med den.
Jag vill tacka er alla för de tips ni ger mig, jag tar tacksamt emot.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.