Hur ser en perfekt bild ut? Det är väl betraktaren som avgör om denne tycker om bilden eller inte. Detta med att informera är ett svårt kapitel. Det finns ganska mycket information på Internet angående fotografering. Skall dock försöka hjälpa dig på något sätt. Får fundera hur jag skall göra. Det är svårt att ta skarpa närbilder med en automatkamera. Det är mycket enklare att ha en s.k. systemkamera där man manuellt kan ställa in skärpan.
Skickar den senaste svampbilden jag har publicerat här. Själv har jag idag en liten digital automatkamera då det är alldeles för dyrt med bra digital systemkamera. Som du kan se här så finns det skärpa lite framför svampen och cirka 2 cm bakåt. Bilden är tagen i befintligt ljus, på cirka 20 cm avstånd och utan stativ.
Om du vill gå vidare vill jag att vi använder e-post istället. Du kan använda: h.svampe@gmail.com
Jag tänkte bara visa ett enkelt exempel vad man kan göra med sina bilder.
OBS! Det är inte jag som har fixat till det utan jag har fått hjälp.
Bild 1: Hade jag inne på forumet för artbestämning.
Bild 2: Samma bild, när någon har “fixat och joxat” med den.
Var inte rödd, du kan inte paja något.Kopiera bilden o lek med kopian om du känner dig osäker.Då har du alltid originalbilden kvar.
Otesta olika inställningar på samma motiv. Kom ihåg ljuset är A och O. Jag väntade hela dagen en gång på rätt ljus o skuggor.
Här kommer två ex på före och efter. Inga perfekta bilder o jag är inte nöjd men fullt godtagbara.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.