Då har jag ju hjälpt till lite att få slut på det gamla lagret och ser fram emot den nya boken.
Det lilla jag har tittat i den så verkar den som sagt bra.
(Jag tycker inte om att ta med mina stora böcker på svampturer utan släpar hem halva skogen i stället för artbestämning.)
Nu fick jag verkligen inspiration utav dig och det satte igång fantasin!
Jag hade helt glömt av det här med “svampbakning”.
Det jag kom på just nu är att t.ex. Gul fingersvamp (Ramaria flava) kan ju vara lite påsklik.
Om man pressar ut en färgad deg genom t.ex. en potatispress så borde man kunna forma fingersvampar.
Om man vill ha det mer dekorativt så kan man ju göra “mossa” på liknande sätt och ställa dem i (t.ex. med en vitlökspress).
Jag blir så sugen att prova men hinner nog inte.
Har du fått någon inspiration och kommit på någon idé?
Nej inte ännu, och just nu är jag för trött. Kul idé det där med att pressa ut deg och göra fingersvampar. Man kanske kan måla lite svamp på ägg. Blåsa ut vitan och gulan, dela skalet på mitten, försiktigt, måla dom som hattar, tex röd flugsvamp, sätta i en tråd och hänga dem i påskriset :)
Ska fundera om jag kommer på ngt bakverk, isf delar jag gärna med mig av mina ideér.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.