svampbok, 3:dje upplagan ifrån 1951 fick jag i brevlådan idag.
Jag är bara så nyfiken på hur vissa arter omvärderats, det som var en god matsvamp då är kanske klassad som oätlig idag. Alla svamparna är tecknade och färglagda medan de fotade är i svartvitt. Det måste ju varit svårt att se om det man hittat var samma som på bilden. Blir ialla intressant att läsa, lite kuriosa kanske?
Vad säger ni * för jag förmodar att ni tittat i den.
Det är klart att alla får svara/ ha åsikter, lite dumt formulerat av mig.
Vad säger du då Gunhild om hans första upplaga, är det mycket som som förändrats under årens lopp ätligt / oätligt ?
Kanske svampar som förr var klassade som oätliga är goda matsvampar idag och vise värsa.
Ja jag får se vad jag har för frågor / åsikter när jag läst den.
Jag försökte bara vara rolig Lena.det var ingen pik till dig. Jag har samlat på mig en del gamla svampböcker men har inte läst så noga i alla och kan följaktligen inte ha så mycket åsikter. I dr Lindblads svampbok från 1901 finns dock en del bra tips om, Hvad är att göra om man råkat förtära giftig svamp. Där rekommenderas man att kittla svalget med en fjäder för att framkalla kräkning och dricka ett par skedar vatten, hvari man på 1/3 lit kokt en god nypa tobak, detta upprepas tills full kräkning skett, sen intages ricinolja. osv. osv.
Mina föräldrar var ivriga svampplockare, och Cortins svampbok var förstås deras “bibel”. De försökte proppa i mig både grå bläcksvamp och pluggskivling när jag var liten. Vad jag minns var jag inte särskilt förtjust i svamp då, men det är nog ändå bara ren tur att jag överlevde deras experiment.
Jag ler Irene…..
Men konstigt nog överlevde ni och många med er och då undrar jag, var de ändå goda matsvampar eller bara oätliga, knappast giftiga.
Minns att jag för ca 25 år sedan plockade honungskivling och den anses väl inte som någon bra matsvamp numera, men jag åt den med förtjusning.
Om 20 -30 år så kanske vi klassar några av dagens goda matsvampar som oätliga, vem vet.
dom viste oftast vad de skrev om, klart att en del blivit klart oätliga eller giftiga som t.ex pluggskivlingar, gifthätting (dadelbrun (glömt vad det var den hette) kanske hjälmskivling) men jag håller inte hller med alla “nya” svampböcker som varnar att äta allt, tycker att för att någon mått illa av svamp så skall inte alla låta bli att äta den, som exempel, jag klarar inte komb,kantareller å sprit, Stig jakobsson (känd svampkännare) klarar inte att äta Vårmusseroner,så jag tycker att man skall testa sig med en liten bit, många av de svampar som det varnas för är läckra matsvampar .ÄT INGA SPINDELSKIVLINGAR (SPINDLINGAR)står det ofta, men en verkligt god och ofarlig svamp är Mångkransad spindelskivling, annan god svamp är Rodnande flugsvamp) ok, ni kan läsa själva i april när min bok “Svampboken” kommer ut
Jag håller med Klaes. Jag tål heller inte vårmusseron (blir riktigt sjuk av den) men äter gärna mångkransad spindelskivling, pudrad trattskivling och jättetrattskivling. Så mycket är individuellt, man bör testa alla “nya” svampar med att äta små portioner och vänta flera dagar till nästa försök.
Bengt Cortins böcker - antar att det gäller “Svampplockarens handbok” - är mycket roliga att läsa eftersom de är personliga och han talar ofta om sina egna erfarenheter. Sedan ska man ju inte lita till bara vad han säger utan jämföra med nya rön.
Bengt Cortins svampbok var min första svampbok. Har ätit mycket ur den och lever fortfarande men är mer försiktig numera. Tål dock jattetrattskivling och pudradtrattskivling, Har bara provat i små mångder. Har även testat riddarmusseron och blåmusseron denna säsong. Allt ok men som sagt i små portioner.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.