Jag efterlyser Limmerickar, gärna där svamp och din hemort ingår. Själv har jag ännu inte kommit på någon bra om Sala som uppfyller kriterierna så ni får hålla tillgodo med dessa smått ekivoka två. Jag ser med stor förväntan fram emot Tinas försök på Kolsva!
En piga och en dräng uti Löt
På höskullen smektes och njöt
Hon viskar i hans öra
-Något riktigt fult vill jag göra!
-Jag vet sa drängen! Vi bajsar i höt.
Det bor en flicka i Sura
Som pojkarna jämt brukar lura
Så fort han tar sats
Sätter hon raskt på plats
En slida hon täljt av en fura.
(den sista har jag snott av bröderna slut från Surahammar)
Jag är obegåvad vad gäller poesi, men en gång lyckades jag kläcka en limerick och skicka in den till en tävling, när ett företag lanserade mexikanskkryddad ketchup. Och den vann!
Det var en man i Murmansk
som lagade pasta ibland.
En dag blev han stum,
det kom eld ur hans mun,
ty ketchupen var mexikansk!
Vad duktiga ni är. Jag kan inte låta bli att anta utmaningen från Bo. Vill lova att det var inte lätt och flera nödrim fick slinka med:
En ihärdig svampnörd i Kolsva
om fynden drog en vals,va.
Letade svamp under snö
kunde ej vänta på tö.
Kan hon aldrig kan ge sig till tåls, va
Helt underbara limerickar! Vilken poetisk talang svampplockare besitter! Det kanske finns någon ännu ej upptäckt synapskoppling mellan hjärnans svamp och poesicentra?
Generellt sett tror jag att man lättare vinner en verstävling med en limerick, därför att en limerick är så melodiös.
Här kommer en till av okänt ursprung, dock ej med svamp, men med naturanknytning.
Det var en ung man ifrån Kumla
som på bio en kväll hördes mumla.
Publiken skrek “tyst!”
fast han ej sa ett knyst
- det var Filip, hans medhavda humla!
Här kommer en ekivok till. Den är hämtad ur filmen Bridget Jones’ Diary och framförs av snuskhummern Daniel Cleaver, när han ämnar recitera poesi för Bridget.
There once was a girl from Ealing
who had a peculiar feeling.
She laid on her back
and opened her crack
and peed all over the ceiling!
Här flödar verkligen fantasin och inspirationen.
Jag har fått mig många goda skratt. (Ingen nämnd och ingen glömd.)
Sofia kanske har rätt i sin teori?
En till (jag är inte upphovsman):
En vacker ung dam ifrån Skara
utgjorde för männen en fara
Hon jämt mot dem log
och hem dem hon drog
Se´n sa hon “Att ni aldrig kan låta mig vara!”
Det blev så fåniga rim på Hörnefors, så jag tänkte bidra med en som jag skrev för många år sen istället, ungefär så här:
En svampkännare vid namn Roger
sa: Artens frekvens mycket låg är.
På kartan han prickar
här och där små, små prickar.
Då visas utbredning av mykologer.
Då blir det en limerick utan namn
ty sådana saker skeppas från diskret hamn
För att slippa genans
och postutlämnar-trams
om ersättning för en riktig karlafamn.
Och så blir det en ledtråd till
För klarhet och tydlighet vill
vi ju alla ha
för att må bra
Tösen gillar erotiskt killekill…
Detta är kul! :oD
Kommer ni ihåg programmet RAZZEL som gick på svt 1984. Där hade man en Limericktävling där tittarna fick skicka in förslag på i förhand angivna orter. Det gavs även ut en bok 1985 med de bästa förslagen. Om ingen har någon invändning mot detta tänker jag presentera någon ur denna fantastiska lilla bok varje dag.
En godtrogen mö ifrån Gränna
för barnmorskan måste bekänna
att det enda som hänt
var ett experiment
med den där Hasse Alfredssons penna!!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.