Minns ni de små röksvamparna jag visade i början på året. Det var såååå spännande med dem. Håll i er nu:
Så här kan jag berätta om mitt fynd av “Lycoperdon sp 3”. DNA-analyser såväl som morfologi pekar mot att den är en hittills obeskriven röksvamp. Fynd är gjorda i södra Sverige och södra Norge, sannolikt också i
Nordspanien.Och i Orsta där jag bor. Vid nästan samtliga tillfällen har den påträffats i tunn mossa på berghällar och block av gnejs- eller granit.
Arten kommer att beskrivas i sinom tid…
Jag tycka verkligen bo på rätt plats.Det här svampstället kan jag se från köksfönstret.
Kul att höra Tina!
Jag har själv ett obestämt fynd av en liten röksvamp som påminner mycket om exemplaret på din bild. Den växte just så som du beskriver, i tunn mossa på en berghäll. Mitt fynd är från Sturehov i Norsborg nära Mälaren. Tror inte jag har nån bild, men jag kanske har kollekten kvar. Vem var du i kontakt med? Jag kanske kan skicka min kollekt om det är någon som vill titta på den för att se om det kan vara samma art.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.