0 369 visningar

20 svar

Nytt idag

Tina Nordberg Kolsva

2 mar 2008 kl. 18:11

Har inte bara legat på latsidan idag, jag var och finkammade kanterna vid hemmabäcken. Där på en alstubbe hittade jag dessa 1 cm små blomkålsliknande puttar. De lossade ganska lätt men var relativt sega. Kritvita, bilden är lite missvisande i färg.
Bild 2-3
På smal häggslana, massor hela stammen. Väldigt vackra.
Vill gärna ha tips.

0

gunhild

2 mar 2008 kl. 19:24

Bild 2-3 påminner mycket om kantöra.

0

Irene A

2 mar 2008 kl. 19:27

Gunhild hann före.. jag var på väg att skriva att 2-3 var kantöra.

De små “blomkålssvamparna” ser skojiga ut - har aldrig sett något sånt.

0

Jan A, Uppsala

2 mar 2008 kl. 20:45

Tina, Mattias svamp kanske blev fel, men din blir rätt:
Peziza proteana f. sparassoides, Bonfire cauliflower. Växer på brandplatser!

0

Tina Nordberg Kolsva

3 mar 2008 kl. 08:42

Finns det någonstans bilder på Peziza proteana f. sparassoides,den verkar ju vara väldigt ovanlig.
Hur pass säker på din sak är du Jan?

0

Tina Nordberg Kolsva

3 mar 2008 kl. 08:46

Peziza proteana f. sparassoides är väl en ganska stor svamp läste om ett fynd på 1,5 kg.

0

Jan A, Uppsala

3 mar 2008 kl. 10:31

Alla är vi små i början. Se http://www.rogersmushrooms.com/gallery/DisplayBlock~bid~6590.asp

Sällsynt har väl ingen betydelse för dig Tina, som t.o.m. hittar röksvamp som inte finns.  ;))
(Jag är inte alls säker, bara anar!)

0

Tina Nordberg Kolsva

3 mar 2008 kl. 10:54

Usch, börjar nästan känna den där pirrande känslan i magen igen. Visst liknar de.Har bara ca 100 m dit så jag kan ha dem under kontroll.
Tack för tipset.

0

Hans v E

3 mar 2008 kl. 11:18

Nej, nej. Det är absolut inte Peziza proteana var sparassoides. Den är en skålsvamp som växer på brandplatser. Det gör ju inte denna. Kan det möjligen vara början till en rosetticka - Oligoporus floriforme?

0

Jan A, Uppsala

3 mar 2008 kl. 11:40

‘Oligoporus floriformis’ heter väl den som Hans menar. (Alen ser då LITE bränd ut iaf!)
Ryvardens tickbeskrivning här är dock ganska passande:
http://biologi.uio.no/bot/ascomycetes/NorskePores_key.htm#Blomsterkjuke

0

Irene A

3 mar 2008 kl. 11:51

Min teori är att det är sterila mycel (liknande eldtofs), alternativt ett imperfekt stadium av någon svamp, eventuellt tillhörande släktet Tremella..?

Av Tremella-arter finns det ett stort antal som parasiterar på nästingar. Nästingarna är de små svarta knölarna på bilden som tränger upp genom albarken. Jag kan tyvärr inte säga vilken art det är.

0

Tina Nordberg Kolsva

3 mar 2008 kl. 12:02

De växer inte på barken utan på
sågytan.

0

Irene A

3 mar 2008 kl. 12:22

OK, men någon slags nästingar sitter där i alla fall.

0

Nytt idag Klas

Tina Nordberg Kolsva

3 mar 2008 kl. 16:41

Den vill jag tro på.

0

KLAS!

Hans v E

3 mar 2008 kl. 23:12

Jag trodde du skulle bekräfta mitt förslag om rosetticka. I stället drar du till med den gamla sparrasoides igen! Den är det ju definitivt inte!

0

KLAS!

Tina Nordberg Kolsva

4 mar 2008 kl. 08:11

Kan vi inte låta den växa till sig lite, sedan kan väl någon undersöka den?

0

KLAS!

Hans v E

4 mar 2008 kl. 12:24

Jo, det blir bra.

0

Undersökning?

Tina Nordberg Kolsva

7 apr 2008 kl. 10:09

Har varit till bäcken och hämtat den lille vita blomkålsliknande.
Den har inte vuxit, men det kom snö och varit ordentligt kallt i flera nätter i påskas. Nu var den torr och hade lossnat från sitt fäste. Är det någon som känner sig manad med microskopet?
Hör av dig så skickar jag den.

0

Undersökning?

jan A, Uppsala

7 apr 2008 kl. 10:46

Jag tycker det är samma organism som Nadas i tråden “På murken rönngren”. Sista bilden där är lik!

0

Undersökning?

Tina Nordberg Kolsva

7 apr 2008 kl. 11:18

Tyckte åxå det Jan.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone