0 392 visningar

9 svar

Vit kantarell

Marianne Z.

2 aug 2002 kl. 18:24

020802
Idag när min dotter och jag var i skogen för att plocka svamp fann vi mitt bland alla vanliga kantareller några vita kantareller. Är det vanligt med vita kantareller? Jag har plockat svamp i många år men aldrig sett några vita kantareller förut.

0

Mattias & Amy

2 aug 2002 kl. 21:52

Lustigt! Min fru och jag hittade också massvis av vita katareller under en ek idag. De är aningen gulaktiga på foten och undersidan av hatten. Meddelar om vi överlever, för nu ska vi äta kantarellpizza!

0

Elisabeth

3 aug 2002 kl. 00:55

Hejsan!

Jag bor i S.Råda i Värmland.
Jag har ett flertal fyndplatser av vit kantarell.
Ingen under ek!
Läs i Nya svampboken, för övrigt enda svampboken som skrivit om det.

MVH Elisabeth

0

Leo

3 aug 2002 kl. 20:46

Jag tror nog att det snarare är ett fall av bristande färgsinne. Har du färgteve? Är Lasse Kronér vit i nyllet? Själv tror jag lika mycket på vita kantareller som på Spindelmannen.

0

Birgitta AC

3 aug 2002 kl. 21:25

Jag och min var ute för några dagar sedan och hittade då mycket av de vita kantarellerna.
Birgitta AC

0

Lotta

3 aug 2002 kl. 23:55

Jag har hittat vita kantareller tillsammans med bok.Inte vanliga men återkommer på samma plats år efter år så det måste vara en egen art och inte brist på pigment lite sporadiskt. Jag har överlevt.

0

Michael Krikorev

4 aug 2002 kl. 02:32

Ibland hittar man albinoformer av vanlig kantarell:
http://svampguiden.com/div/temp/cantharellus_cibarius_vit_01.jpg
http://svampguiden.com/div/temp/cantharellus_cibarius_vit_02.jpg

Dessa saknar gult pigment (karotenoider) och är ovanliga, däremot är “blek kantarell” desto vanligare. Den är ofta större, kraftigare och växer med ek. Den kan ha nästan vit hatt, men åsarna är alltid mer eller mindre gula:
http://svampguiden.com/art/visa/cantharellus_pallens

0

Elisabeth

5 aug 2002 kl. 00:10

HEJSAN!

Vad har du för kunskaper om svamp?
Läs i Nya svampboken av Pelle Holmberg Hans Marklund, på sidan63.Det finns albino i djurriket, så varför skulle det inte finnas i växtriket!!!!

0

Björn G

4 sep 2002 kl. 09:05

Den vita formen av kantarell behöver nog inte vara någon egen art. Anledningen till att svampen återkommer från år till år beror ju på att mycelet är flerårigt. Titta i en vanlig samling kantareller så finner man snart att det kan vara stor skillnad i färg på olika svampar. Tills svampen undersökts genetiskt är det nog säkrast att anta att det helt enkelt är en blek form av någon av de kända arterna.

0

Jonis

25 nov 2002 kl. 15:14

Det kanske beror lite på fuktigheten också, de blir ju lite vitare om det har varit torrt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone