0 280 visningar

7 svar

Grönt

Tina Nordberg Kolsva

6 mar 2008 kl. 13:56

o skönt på både gammalt o nytt.
Ännu grönare blir det. Idag känns det som en aprildag. Solen gassar o massor med fåglar o insekter virvlar i luften.

0

Lena M

6 mar 2008 kl. 16:13

Ja jag har sett att syrenen har gröna knoppar och fåglarna kvittrar på så glatt, det stundar härliga tider.

0

Grönt "i fruktans tider"

Jan A, Uppsala

6 mar 2008 kl. 17:21

Ja, idag var det skönt tills det blåste upp så man nästan blåste ner!
Att stappla ut till äppelträden och klättra upp till arbetet har några dagar varit en “lagom” uppgift med utsikt över bl.a. detta:
Så här såg fjolårets blommande skott (det gröna i den skrynkliga gubbhanden) på våra Buddlejor ut den 3 mars!  På natten -5.  Nästa natt -8, men det ser fortf. bra ut. Förra året var skotten gröna fram till 13 januari, sen blev det alltför kallt. Hittills har aldrig de “överjordiska” delarna övervintrat! För åtsk. år sen var en trdgm från Bergianska här och sa när han såg de blommande buskarna: “De där går då absolut inte att odla här!”. Det handlade då ffa om sorten “White Profusion”, extra känslig.  Men alla skjuter snällt nya skott från underjorden och blommar varje es, uppskattade av fjärilar, flugor, folk m.m.  Och i år finns fortf. en chans att få blommor också på fjolårsskotten! Därav “vinterfruktan”!

0

Grönt i fruktans tider

Jan A, Uppsala

6 mar 2008 kl. 17:23

Här är det efterlängtade:
1 ‘White Profusion’/amiral. 2 Buddleja “sp”/nässelfjärilar och 3 Ile de France/snygg fluga, “vars namn jag inte minns”.

0

Enelie, Linköping

6 mar 2008 kl. 22:53

Så vackert Buddlejorna blommar!
Det måste vara en riktig fjärillsträdgård du har.
Dras inte humlor också till de här?
Eller har jag fel?

0

Grönt och vitt

Gula

7 mar 2008 kl. 09:11

Svanarna har vaknat och värmer sig i solen innan dom förflyttar sig till Skedviken i bakgrunden eller flyger viare norrut…..

0

Grönt

Jan A, Uppsala

7 mar 2008 kl. 23:29

Skapade en tråd “Barnbarn, svamp och fjäril 2007-11-17 20:10:59” och i den finns flera besökare omnämnda, men inte humlor.  Men de är också MÅNGA.  Har dock en viss “aversion” mot humlor och bin efter att ha växt upp med en far som älskade och odlade såna.  Jag gillar bålgetingar, hustrun också, och de nattflyger ibland in genom öppna fönster. Sex ex. ‘brummade’ en kväll runt kökslampan.  Alla fick hjälp att komma ut. Bålgetingar är snälla och vänliga, har väl inte råd att vara aggressiva i “onödan”!

0

Grönt

Enelie, Linköping

7 mar 2008 kl. 23:48

Nja, nog ska man vara rädd om naturen och allt i skapelsen men…
vid bålgetingar går nog gränsen för mig.
Jag ryser bara jag tänker på dem.
(Jag har dem som nattflygare också ibland. För några år sedan hade det kommit in en på natten och kröp på mig i sängen under täcket. Vilken chock när jag vaknade. Det är inget jag vill rekommendera.)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone